• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

状況的学習理論に基づく卒論作成過程の質的・量的検討

Research Project

Project/Area Number 12J00743
Research Category

Grant-in-Aid for JSPS Fellows

Allocation TypeSingle-year Grants
Section国内
Research Field Educational psychology
Research InstitutionKansai University

Principal Investigator

山田 嘉徳  関西大学, 文学部, 特別研究員(PD)

Project Period (FY) 2012 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥1,000,000 (Direct Cost: ¥1,000,000)
Fiscal Year 2013: ¥500,000 (Direct Cost: ¥500,000)
Fiscal Year 2012: ¥500,000 (Direct Cost: ¥500,000)
Keywords状況的学習 / 卒業論文 / ゼミ / 高等教育 / 学びのトラジェクトリー / トライアンギュレーション / 卒論への態度スケール / 質的・量的検討
Research Abstract

本研究のねらいは、卒論作成過程の内実とその成果を大学ゼミの文脈(状況)から捉え直し、継続的なフィールドワークによって長期にわたり収集されたデータを調査指標として活用しながら、卒論作成に伴う参与という活動がもたらす学習観を新たに再構築することである。本年度は3つの研究課題を設定・実行した。
①卒論への態度スケールからみた卒論作成過程の学びの量的検討 : 卒論作成の状況特性を質的に深く探る目的から、大阪府下私立大学専門教育課程における教育・心理学分野の1つのゼミ(4年次生10名)を対象に、半構造化されたインタヴュー調査、及び回想法による質問紙調査(卒論への態度スケール(SAG25))を実施した。その結果、卒論作成における学びにおいて、「社会性獲得」、「知性創造性獲得」、「積極的問題解決」を高めること、「不安・懸念」、「受動的課題遂行」を低めることを明らかにした。
②ゼミでの対話と成員性の観点からみた卒論作成過程の学びの質的検討 : 卒論作成における学びの意味づけの変容という現象を、(1)学生同士の互助支援におけるディスコースの特徴、及び(2)学生同士による互助行為からメンバーシップが獲得される形態の2つの観点から明らかにした。
③状況的学習(SL)理論に基づく学びの理論研究 : 文献レビュー、海外での研究交流を通じ、SL理論に基づく卒論作成過程を質的・量的に検討するための方法論の整備を行った。具体的には、複線径路等至性モデル(TEM)、対話的自己(DS)理論を介し、SL理論に基づく卒論を通じた学習研究の特色を考察した。
以上の知見を手がかりに、協同的な学びにおける「リソースの社会的配置」という視点を新たに示し、卒論作成に伴う参与という活動を基礎に据えた学習論としてまとめ、SL理論の観点から卒論作成における教育実践への示唆を論じた。

Strategy for Future Research Activity

(抄録なし)

Report

(2 results)
  • 2013 Annual Research Report
  • 2012 Annual Research Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2014 2013 2012

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (8 results)

  • [Journal Article] 卒論作成における学びの状況的学習論的検討2014

    • Author(s)
      山田嘉徳
    • Journal Title

      心理学叢誌

      Volume: 11 Pages: 117-126

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] How is the Learning Trajectory Constructed? : Focusing on the Notion of Situated Learning Theory2013

    • Author(s)
      Yamada Yoshinori
    • Journal Title

      Kandai Psychological Reports

      Volume: 9 Pages: 49-59

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 大学ゼミにおける協同的な学びのプロセス2013

    • Author(s)
      山田嘉徳
    • Journal Title

      関西大学大学院心理学研究科博士論文(登録番号第10号)

      Pages: 1-165

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ペア制度を用いた大学ゼミにおける文化的実践の継承過程2012

    • Author(s)
      山田嘉徳
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 60 Pages: 1-14

    • NAID

      130003376548

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 語りにみる先輩後輩関係における学びの可能性2014

    • Author(s)
      山田嘉徳
    • Organizer
      第20回大学教育フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2014-03-18
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] Using reverberated dialogue to examine collaborative learning within hierarchical social relations2014

    • Author(s)
      Yamada, Y.
    • Organizer
      The Fourth International Interdisciplinary Conference on Perspectives and Limits of Dialogism in Mikhail Bakhtin
    • Place of Presentation
      Waikato University (ニュージーランド)
    • Year and Date
      2014-01-17
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 卒論作成場面における卒論テーマの設定過程―教師の助言と学生同士の相互作用を介した他者性の位相に着目して―2013

    • Author(s)
      山田嘉徳
    • Organizer
      日本質的心理学会第10回大会
    • Place of Presentation
      立命館大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2013-08-31
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 正統的周辺参加論を媒介に教師の機能はいかに捉え直されるか―集合的教授実践としての卒論指導を題材に―2013

    • Author(s)
      山田嘉徳
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学(東京都千代田区)
    • Year and Date
      2013-08-19
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] ピア・コミュニティ活動が大学生にもたらす効果の検討-コミュニティの組織風土に着目して-2013

    • Author(s)
      山田嘉徳, 村上祐介, 押江隆, 田中俊也
    • Organizer
      第19回大学教育フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2013-03-15
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 先輩後輩関係が文化的知識の継承に及ぼす効果-ゼミ共同体の事例検討から-2013

    • Author(s)
      山田嘉徳
    • Organizer
      第3回知識共創フォーラム
    • Place of Presentation
      北陸先端科学技術大学院大学(石川)
    • Year and Date
      2013-03-02
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] ペア制度を用いた大学ゼミにおける学びはどのように構成されているのか-卒論への備えに着目して-2012

    • Author(s)
      山田嘉徳
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2012-11-24
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] The Relation Between Students' Identity Change and the Structuring of Learning through the Peer Instruction2012

    • Author(s)
      Yamada Yoshinori
    • Organizer
      7th International Conference on the Dialogical Self
    • Place of Presentation
      University of Georgia(USA)
    • Year and Date
      2012-10-26
    • Related Report
      2012 Annual Research Report

URL: 

Published: 2013-04-25   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi