• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Survey on maladjusted behavior at school and construction of solution in the community

Research Project

Project/Area Number 13610108
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field 教育・社会系心理学
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

KUNO Hiromichi  Hokkaido University of Education, Professor, 教育学部・旭川校, 教授 (30271703)

Project Period (FY) 2001 – 2004
Project Status Completed (Fiscal Year 2004)
Budget Amount *help
¥3,300,000 (Direct Cost: ¥3,300,000)
Fiscal Year 2004: ¥800,000 (Direct Cost: ¥800,000)
Fiscal Year 2003: ¥800,000 (Direct Cost: ¥800,000)
Fiscal Year 2002: ¥800,000 (Direct Cost: ¥800,000)
Fiscal Year 2001: ¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
Keywordssolution-focused / peer helper / criminal surfer / nonattendance at school / abuse / development disorder / community / clinical ychology / 教育相談 / 教育臨床相談支援室 / ピアヘルピング / 構成的グループエンカウンター / スクールカウンセリング / 地域支援ネットワーク / チーム支援 / 学校不適応 / 非行 / 怠学 / 構成的グループ・エンカウンター / 個別支援ニーズ / 不登校傾向 / スクールカウンセラー / 学校教育心理臨床 / 特性不安 / ソーシャル・サポート / へき地・小規模校
Research Abstract

The survey we conducted showed that people in the community needed clinical psychological support that was able to cope with various psychological issues such as nonattendance at school, juvenile delinquent, child abuse, development disorders, and the parents from the perspective of highly professional clinical psychology. In order to improve the clinical psychological circumst ances, we have established an institute that supports the children and their parents in the community.
The institute we have established has two distinctive features of solution-focused approach and peer helpers. It has made great contributions to both supporting people with various psychological problems and personnel training in the community.

Report

(5 results)
  • 2004 Annual Research Report   Final Research Report Summary
  • 2003 Annual Research Report
  • 2002 Annual Research Report
  • 2001 Annual Research Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2005 Other

All Journal Article (3 results) Book (1 results) Publications (10 results)

  • [Journal Article] 地域における学校不適応行動の実態調査と発生の理論モデル及び矯正プログラムの構築2005

    • Author(s)
      久能弘道
    • Journal Title

      科学研究費補助金成果報告書

      Pages: 1-85

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      2004 Final Research Report Summary
  • [Journal Article] 地域における学校不適応行動の実態調査と発生の理論モデル及び矯正プログラムの構築2005

    • Author(s)
      久能 弘道
    • Journal Title

      科学研究費補助金成果報告書 (印刷中)

    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Journal Article] Survey on maladjusted behavior at school and construction of solution in the community

    • Author(s)
      Kuno Hiromichi
    • Journal Title

      A report on RESERCH PROJECT, GRANT-IN-AID FOR FOR SCIENTIFIC RESERCH

      Pages: 1-85

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Related Report
      2004 Final Research Report Summary
  • [Book] 学習心理学からのメッセージ-実験室から社会貢献へ-2005

    • Author(s)
      岩本隆茂, 和田博美, 久能弘道 他
    • Total Pages
      250
    • Publisher
      勁草書房
    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Publications] 久能弘道, 野崎徹: "PTA短期研修型構成的グループ・エンカウンターが人間関係・自尊感情の向上に及ぼす効果"北海道教育大学紀要(教育科学編). 第54巻第2号. 51-72 (2004)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] 久能弘道: "地域に於ける心理教育的相談支援体制の構築に向けて"北海道教育大学学校臨床心理専攻紀要. 創刊号(印刷中). (2004)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] 久能 弘道: "解決志向アプローチによるスクールカウンセリング実践とその有効性"行動科学. 41巻2号. 9-17 (2002)

    • Related Report
      2002 Annual Research Report
  • [Publications] 佐藤美鶴, 久能弘道: "不登校に対するへき地・小規模校のもつ効用"行動科学. 41巻2号. 19-27 (2002)

    • Related Report
      2002 Annual Research Report
  • [Publications] 久能弘道, 佐藤美鶴: "へき地・小規模校における不登校へのアプローチII"北海道教育大学へき地教育研究施設へき地教育研究. 第57号. 79-90 (2002)

    • Related Report
      2002 Annual Research Report
  • [Publications] 野崎徹, 早坂秀則, 久能弘道: "教職員短期研修型構成的グループ・エンカウンターが人間関係・自尊感情の向上に及ぼす効果"北海道教育大学教育実践総合センター紀要. 第4号(印刷中). (2003)

    • Related Report
      2002 Annual Research Report
  • [Publications] 久能弘道: "中学生の不登校傾向に及ぼす特性不安,リーシャル・サポートおよび学校ストレッサーの影響要因"ストレス科学. 第16巻第1号. 74-81 (2001)

    • Related Report
      2001 Annual Research Report
  • [Publications] 久能弘道, 打矢美由紀: "学校魅力を規定する諸要因の調査研究(2)-ポジティブ・ウェイからみた不登校傾向を抑制する要因-"北海道教育大学紀要(教育科学編). 第52巻第1号. 219-229 (2001)

    • Related Report
      2001 Annual Research Report
  • [Publications] 久能弘道, 佐藤美鶴: "へき地・小規模校における不登校児A男へのアプローチ"北海道教育大学僻地教育研究. 第56号. 11-18 (2001)

    • Related Report
      2001 Annual Research Report
  • [Publications] 久能弘道: "地域におけるスクールカウンセリングの現状と課題"北海道教育大学紀要(教育科学編). 第52巻2号. 31-38 (2002)

    • Related Report
      2001 Annual Research Report

URL: 

Published: 2001-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi