• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

推論による未知語処理プロセスを通した語彙ネットワーク構築過程の検証

Research Project

Project/Area Number 13J00487
Research Category

Grant-in-Aid for JSPS Fellows

Allocation TypeSingle-year Grants
Section国内
Research Field Foreign language education
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

濱田 彰  筑波大学, 人文社会科学研究科, 特別研究員(DC1)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥3,600,000 (Direct Cost: ¥3,600,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,200,000 (Direct Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,200,000 (Direct Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,200,000 (Direct Cost: ¥1,200,000)
Keywords英語教育 / 語彙学習 / リーディング / 推論 / 事象関連電位 / 潜在意味解析 / 語彙習得 / 語彙ネットワーク / 心理言語学 / 偶発的語彙学習
Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は,学習意図の無い状況下で起こる英語語彙学習の認知プロセスを明らかにすることである。具体的には,日本人英語学習者の文脈内語彙学習に焦点を当て,推論による未知語処理を通して記憶される語彙情報が,どのようなプロセスを経て知識として体系化されるのかを明らかにする。本課題の最終年度となる平成27年度は,これまでの実験環境で得られた結果を教室環境で再現すること,および研究成果を博士論文としてまとめることを中心に研究を進めた。
これまでの研究結果から,日本人英語学習者は単語と文脈の意味的類似度に基づいて未知語の意味を推論し,推論内容を心内に符号化していることが明らかになった。実験的な要因として使用した意味的類似度は,言語統計解析モデルの一つである潜在意味解析により規定されていた。そこで,英語リーディングのような言語活動に付随する語彙学習の効率を上げるための教材作成に向けて,潜在意味解析の応用可能性をさらに追及した。単語―文脈の意味的類似度が文脈内語彙学習の成果を予測する要因になるのかを検証したところ,意味的類似度が高くなるほど未知語の意味・用法の付随的学習が促進され,その効果は意図的学習の場合よりも大きくなることが分かった。
以上の結果は,付随的語彙学習の認知プロセスは,潜在意味解析理論が前提とする,言語学習の用法基盤モデルに従うことを示している。また,付随的語彙学習はテキスト理解に伴う記憶表象構築のプロセスと密接に関連していることが分かった。博士論文では結論部分で,英文テキストからの付随的語彙学習の効果を向上させるための教育的介入として,潜在意味解析を利用した教材開発,タスクを用いた読解指導の在り方,語彙知識の多面的な評価方法を提案している。

Research Progress Status

27年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

27年度が最終年度であるため、記入しない。

Report

(3 results)
  • 2015 Annual Research Report
  • 2014 Annual Research Report
  • 2013 Annual Research Report
  • Research Products

    (36 results)

All 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (16 results) (of which Peer Reviewed: 14 results,  Open Access: 10 results,  Acknowledgement Compliant: 10 results) Presentation (17 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] Maintaining the coherence of situation models in EFL reading: Evidence from eye movements2016

    • Author(s)
      Ushiro, Y., Nahatame, S., Hasegawa, Y., Kimura, Y., Hamada, A., Tanaka, N., Hosoda, M., & Mori, Y.
    • Journal Title

      JACET Journal

      Volume: 60 Pages: 37-55

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ICTポートフォリオによる「ふり返り」で文字―音の感覚を育てる試み2016

    • Author(s)
      岡田信一・濱田彰
    • Journal Title

      小学校英語教育学会誌

      Volume: 16 Pages: 18-33

    • NAID

      130007430159

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Linguistic variables determining the difficulty of Eiken reading passages2015

    • Author(s)
      Hamada, A.
    • Journal Title

      JLTA Journal

      Volume: 18 Pages: 57-77

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] A generalizability theory study on the assessment of task-based reading performance2015

    • Author(s)
      Ushiro, Y., Hamada, A., Hasegawa, Y., Dowse, E., Tanaka, N., Suzuki, K., Hosoda, M., & Mori, Y.
    • Journal Title

      JLTA Journal

      Volume: 18 Pages: 92-114

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Building causally coherent mental representations and learning from expository texts among Japanese EFL readers2015

    • Author(s)
      Ushiro, Y., Hamada, A., Kimura, Y., Nahatame, S., Hosoda, M., Kato, D., & Watanabe, Y.
    • Journal Title

      JACET Journal

      Volume: 59 Pages: 131-150

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Effects of forward and backward contextual elaboration on lexical inferences: Evidence from a semantic relatedness judgment task2015

    • Author(s)
      Hamada, A.
    • Journal Title

      Reading in a Foreign Language

      Volume: 27 Pages: 1-21

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Improving incidental L2 vocabulary learning with latent semantic analysis2015

    • Author(s)
      Hamada, A.
    • Journal Title

      ARELE: annual review of English language education in Japan

      Volume: 26 Pages: 61-75

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Effects of seductive details on expository text comprehension among Japanese EFL readers2015

    • Author(s)
      Ushiro, Y., Kimura, Y., Hamada, A., Hasegawa, Y., Suzuki, K., Mori, Y., & Tanaka, N.
    • Journal Title

      ARELE: annual review of English language education in Japan

      Volume: 26 Pages: 29-44

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Using latent semantic analysis to promote the effectiveness of contextualized vocabulary learning2014

    • Author(s)
      Hamada, A.
    • Journal Title

      JACET Journal

      Volume: 58 Pages: 1-20

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Narrative character's goal and EFL readers' text comprehension: Focusing on goal explicitness2014

    • Author(s)
      Ushiro, Y., Nahatame, S., Hasegawa, Y., Kimura, Y., Hamada, A., & Tanaka, N.
    • Journal Title

      ARELE: annual review of English language education in Japan

      Volume: 25 Pages: 1-16

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Effects of task on attention to unknown word processing in second language reading2014

    • Author(s)
      Hamada, A.
    • Journal Title

      Proceedings of the 46th annual meeting of the British Association for Applied Linguistics

      Volume: 46(印刷中)

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] Lexical inference specificity and its activation level : Effects of contextual constraint and L2 reading proficiency2013

    • Author(s)
      Hamada, A.
    • Journal Title

      Annual Review of English Language Education in Japan

      Volume: 24号 Pages: 93-108

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Coh-Metrixによるテキスト理解に必要な語彙熟達度の数値化―語彙知識の広さ・深さ・アクセス速度を中心に―2013

    • Author(s)
      濱田彰
    • Journal Title

      EIKEN BULLETIN

      Volume: 25号 Pages: 32-54

    • NAID

      40020494052

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] Discourse-based lexical inferencing in EFL reading : Focusing on depth of vocabulary knowledge and cue availability2013

    • Author(s)
      Ushiro, Y., amada, A., Hasegawa, Y., Nahatame, S., Kimura, Y., Shimiz u, H., Takaki, S., Kobayashi, M., & Tanaka, N.
    • Journal Title

      Annual Review of English Language Education in Japan

      Volume: 24 Pages: 77-92

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Incremental learning of homonyms in multiple contexts among Japanese EFL readers2013

    • Author(s)
      Ushiro, Y., Hasegawa, Y., Nahatame, S., Hamada, A., Kimura, Y., Mori, Y., & Kato, D.
    • Journal Title

      JACET Journal

      Volume: 57 Pages: 1-19

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Measures of macroproposition construction in EFL reading : Summary writing task vs. the meaning identification technique2013

    • Author(s)
      Ushiro, Y., Takaki, S., Kobayashi, M ., Hasegawa, Y., Nahateme, S., Hamada, A., & Kimura, Y.
    • Journal Title

      JLTA Journal

      Volume: 16 Pages: 185-204

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 英語語彙習得に必要なインプット量推定における言語統計解析モデルの可能性2016

    • Author(s)
      濱田彰
    • Organizer
      JACET英語語彙研究会第11回研究大会
    • Place of Presentation
      東京電機大学東京千住キャンパス(東京都足立区)
    • Year and Date
      2016-03-05
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本人英語学習者の句動詞認知優位性2016

    • Author(s)
      磯達夫・濱田彰・山内豊・山崎朝子・佐藤良子・笠原究・田頭憲二
    • Organizer
      JACET英語語彙研究会第11回研究大会
    • Place of Presentation
      東京電機大学東京千住キャンパス(東京都足立区)
    • Year and Date
      2016-03-05
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] Preziを活用した音と文字の「ふり返り」教材の効果2015

    • Author(s)
      岡田信一・濱田彰
    • Organizer
      第15回小学校英語教育学会 (JES) 広島大会
    • Place of Presentation
      広島大学東広島キャンパス(広島県東広島市)
    • Year and Date
      2015-07-26
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] An ERP study on implicit learning of words from context by second language readers2015

    • Author(s)
      Hamada, A.
    • Organizer
      22nd Annual Meeting Society for the Scientific Study of Reading
    • Place of Presentation
      the U.S., Hawaii, Hapuna Beach Prince Hotel
    • Year and Date
      2015-07-16
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How local and global inconsistencies in narratives affect the second language reading process: An eye-tracking study2015

    • Author(s)
      Ushiro, Y., Nahatame, S., Hasegawa, Y., Kimura, Y., & Hamada, A.
    • Organizer
      22nd Annual Meeting Society for the Scientific Study of Reading
    • Place of Presentation
      the U.S., Hawaii, Hapuna Beach Prince Hotel
    • Year and Date
      2015-07-16
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 付随的語彙学習における文脈の質の検証: 潜在意味解析を利用して2014

    • Author(s)
      濱田彰
    • Organizer
      JACET英語語彙研究会第10回研究大会
    • Place of Presentation
      東京家政大学板橋キャンパス(東京都板橋区)
    • Year and Date
      2014-12-06
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 文脈から推論された未知語の記憶表象: 文章理解が新出語の習得につながるか2014

    • Author(s)
      濱田彰
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会月例研究会
    • Place of Presentation
      お茶の水女子高等学校(東京都文京区)
    • Year and Date
      2014-09-27
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 未知語推論における文脈の意味的制約の影響: N400成分による検証2014

    • Author(s)
      濱田彰
    • Organizer
      第40回全国英語教育学会徳島研究大会
    • Place of Presentation
      徳島大学常三島キャンパス(徳島県徳島市)
    • Year and Date
      2014-08-10
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 説明文読解におけるseductive detailsの役割: テキスト理解の量と質の観点から2014

    • Author(s)
      卯城祐司・木村雪乃・濱田彰・田中菜採・森好伸・鈴木健太郎・長谷川佑介
    • Organizer
      第40回全国英語教育学会徳島研究大会
    • Place of Presentation
      徳島大学常三島キャンパス(徳島県徳島市)
    • Year and Date
      2014-08-10
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] Maintaining the coherence of situation models in second language reading: Evidence from eye movements2014

    • Author(s)
      Ushiro, Y., Hasegawa, Y., Hamada, A., Nahatame, S., & Kimura, Y.
    • Organizer
      21st Annual Meeting Society for the Scientific Study of Reading
    • Place of Presentation
      the U.S., Santa Fe, Convention Centre
    • Year and Date
      2014-07-19
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英文読解時の未知語処理における文脈の役割 : 事象関導電位データの検討2014

    • Author(s)
      濱田彰
    • Organizer
      JACET英語語彙研究会&JACET英語辞書研究会第4回合同研究大会
    • Place of Presentation
      麗澤大学
    • Year and Date
      2014-03-08
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] Detection of text coherence breaks in EFL reading : A pilot study of eye-tracking2014

    • Author(s)
      Ushiro, Y., Nahatame, S., Kimura, Y., Hasegawa, Y., & Hamada, A.
    • Organizer
      Poster session presented at the 12th Annual Conference of Hawaii International Conference on Educations
    • Place of Presentation
      Hilton Waikiki Beach Hotel (アメリカ)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 英検を利用した多読活動2013

    • Author(s)
      濱田彰
    • Organizer
      第228回IRICE月例会
    • Place of Presentation
      筑波大学東京キャンパス
    • Year and Date
      2013-12-21
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] Different effects of contextual elaboration on the automatic activation of lexical inferences2013

    • Author(s)
      Hamada, A.
    • Organizer
      Paper session presented at the JACET 52nd International Convention
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2013-08-31
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 文脈内語彙学習におけるForm-Meaning Connection : 文脈の収束性と記銘タスクの効果2013

    • Author(s)
      濱田彰
    • Organizer
      第39回全国英語教育学会北海道研究大会
    • Place of Presentation
      北星学園大学
    • Year and Date
      2013-08-11
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 物語の主人公が持つ『目標』の読解 : 学習者の推論生成と記憶表象の観点から2013

    • Author(s)
      卯城祐司・名畑目真吾・長谷川佑介・木村雪乃・濱田彰・田中菜採
    • Organizer
      第39回全国英語教育学会北海道研究大会
    • Place of Presentation
      北星学園大学
    • Year and Date
      2013-08-10
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] Effects of task on attention to unknown word processing in Japanese EFL reading2013

    • Author(s)
      Hamada, A.
    • Organizer
      Poster session presented at the 46th Annual Conference of the British Association for Applied Linguistics
    • Place of Presentation
      Heriot-Watt UniverSity(イギリス)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Remarks] Hamada Akira | SLA Lab

    • URL

      https://sites.google.com/site/298hamada/

    • Related Report
      2015 Annual Research Report 2014 Annual Research Report
  • [Remarks] 卯城祐司研究室ホームページ

    • URL

      http://www.u.tsukuba.ac.jp/~ushiro.yuji.gn/

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Remarks] 濱田彰ホームページ

    • URL

      https://sites.google.com/site/298hamada/

    • Related Report
      2013 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-01-29   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi