• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

学習者のスピーキング中における文法形式への注意と文法知識との有機的関連性の解明

Research Project

Project/Area Number 13J00724
Research Category

Grant-in-Aid for JSPS Fellows

Allocation TypeSingle-year Grants
Section国内
Research Field Foreign language education
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

福田 純也  名古屋大学, 国際開発研究科, 特別研究員(DC1)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥1,500,000 (Direct Cost: ¥1,500,000)
Fiscal Year 2015: ¥500,000 (Direct Cost: ¥500,000)
Fiscal Year 2014: ¥500,000 (Direct Cost: ¥500,000)
Fiscal Year 2013: ¥500,000 (Direct Cost: ¥500,000)
Keywords意識 / 注意 / 第二言語習得 / 言語形式への注意 / 言語習得におけある注意と意識の役割 / 文法習得 / 明示的・暗示的知識 / 口頭産出 / 言語的要因
Outline of Annual Research Achievements

最終年度となる本年度は,主に「どのような言語項目は意識的注意が当たりやすく,どのようなものは当たりにくいか」,そして「意識されやすい言語項目はより良く習得されるか」という点に関して,認知心理学において近年注目を浴びている半人工言語学習パラダイムをもちいた実証的調査を行った。こ本年度に実施した実験においては,主として言語項目の形式-意味の結びつきの卓立性が言語項目の意識されやすさと,その結果得られる意識的・無意識的知識にどのように介在するかを調査した。
実験には43人が参加し,半人工言語の限定詞を学習した。学習者は,[+/-単数],[+/-有生],および [+/-行為者]が設定された。[+/-単数]は明示的に教授される項目であり,[+/-有生]は付随的学習条件かつ卓立性の高い項目,および[+/-行為者]は付随的学習条件かつ卓立性の低い項目として設定した。
そのような調査の結果として,学習時の意識と,その結果得られる知識のタイプ(意識的・無意識的知識)には,当初から予想していたものより複雑な関係が見られることが明らかになった。具体的には,卓立性の高い項目は意識的知識としても無意識的知識としても学習されやすく,無意識的に学んだ場合は無意識的学習のみが促進されていた。卓立性が低い言語項目は意識されたとしても無意識的知識として習得されにくく,意識された場合においてのみ意識的知識が得られる可能性が示された。そして,無意識的学習を行った学習者は,直後テストにおいてはいかなる知識も得ていない見えたものの,時間が経つにつれて徐々に文法規則に対する知識表象が発現する可能性が示された。この結果は,無意識的知識の習得をも促進するといったプロセスを示唆し,さらに卓立性の低い項目はそのようなプロセスが促進されにくく,意識のされやすさと習得は卓立性を介して複雑な関連を持つことを示している。

Research Progress Status

27年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

27年度が最終年度であるため、記入しない。

Report

(3 results)
  • 2015 Annual Research Report
  • 2014 Annual Research Report
  • 2013 Annual Research Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2016 2015 2014 2013

All Journal Article (12 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 11 results,  Acknowledgement Compliant: 6 results,  Open Access: 1 results) Presentation (13 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] Potential methodological biases in research on learning without awareness2016

    • Author(s)
      Junya Fukuta
    • Journal Title

      Applied Linguistics

      Volume: 31 Issue: 1 Pages: 121-127

    • DOI

      10.1093/applin/amv022

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Effects of task demands on attention orientation in L2 oral production2015

    • Author(s)
      Junya Fukuta & Junko Yamashita
    • Journal Title

      System

      Volume: 53 Pages: 1-12

    • DOI

      10.1016/j.system.2015.06.010

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Potential methodological biases in research on learning without awareness2015

    • Author(s)
      Junya Fukuta
    • Journal Title

      Applied Linguistics

      Volume: 不明

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Effects of task repetition on learners' attention orientation in L2 oral production2015

    • Author(s)
      Junya Fukuta
    • Journal Title

      Language Teaching Research

      Volume: 不明 Issue: 3 Pages: 321-340

    • DOI

      10.1177/1362168815570142

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Automatization of Japanese EFL learners' writing skill: A corpus study with focus on subjective difficulty rating2015

    • Author(s)
      Junya Fukuta, Kunihiro Kusanagi
    • Journal Title

      International Journal of Curriculum Development and Practice

      Volume: 不明

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Japanese EFL learners’ implicit knowledge and algorithmic processing of dative alternation: Perspective from syntactic priming in reading comprehension2015

    • Author(s)
      Junya Fukuta, Aki Goto, Yusaku Kawaguchi, Daisuke Murota, Akari Kurita
    • Journal Title

      ARELE: annual review of English language education in Japan

      Volume: 26 Pages: 221-236

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Triggering factors of L2 learners' attention shift in oral production2014

    • Author(s)
      Junya Fukuta
    • Journal Title

      JALT2013 Conference Proceedings

      Volume: なし Pages: 259-266

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Measuring attention to linguistic form in a second language during speech production : A review and proposal for empirical study.2014

    • Author(s)
      Fukuta J.
    • Journal Title

      Reports of 2013 Studies in Japan Association for Language Education and Technology, Kansai Chapter, Methodology Special Interest Groups (SIG)

      Pages: 75-98

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] The interplays between types of knowledge and linguistic domains : Evidence from detection performance of syntactic/pragmatic anomalies under case alternation condition2014

    • Author(s)
      Fukuta, J. & Kusanagi, K.
    • Journal Title

      LET Journal of Central Japan

      Volume: 26

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Representation of Japanese Lexical/Syntactic Compound Verbs in L1 Japanese and Chinese learners of Japanese : Evidence from a Lexical Decision Task2013

    • Author(s)
      Fukuta, J.
    • Journal Title

      Acquisition of Japanese as a Second Language

      Volume: 16

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The effects of task demands on oral performance and noticing of EFL learners in paired simple and complex tasks.2013

    • Author(s)
      Fukuta, J.
    • Journal Title

      JABAET Journal

      Volume: 17 Pages: 51-71

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 福田純也・稲垣俊史 (2013). 上級日本語学習者による目的を表す「ために」と「ように」の習得―「ために」の過剰般化は中国語話者に特有か―2013

    • Author(s)
      福田純也・稲垣俊史
    • Journal Title

      日本語教育

      Volume: 156 Pages: 31-44

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 推敲時の筆記ランゲージングにおける学習者の注意配分とライティングの質の向上―フィードバックの有無に焦点をあてて―2015

    • Author(s)
      川口勇作・田村祐・福田純也
    • Organizer
      第41回全国英語教育学会熊本研究大会
    • Place of Presentation
      熊本学園大学
    • Year and Date
      2015-08-23
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国語教育におけるアウトプットを促す活動の理論的背景―学習者の認知的処理を促す.アウトプット活動を探る―2015

    • Author(s)
      福田純也
    • Organizer
      外国語教育メディア学会中部支部第85回支部研究大会
    • Place of Presentation
      椙山女学園大学
    • Year and Date
      2015-05-23
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 注意の量と焦点はどちらがより言語発達を予測するか2015

    • Author(s)
      福田純也
    • Organizer
      外国語教育メディア学会中部支部外国語教育基礎研究部会第二回(2014年度)年次例会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2015-02-21
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] Triggering Factors of L2 Learners' Attentions Shifts in Speech Production.2014

    • Author(s)
      Fukuta, J.
    • Organizer
      39th Annual International Conference on Language Teaching and Learning & Educational Materials Exhibition (JALT 2013)
    • Place of Presentation
      神戸 コンベンションセンター
    • Year and Date
      2014-10-27
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語を第一言語とする英語学習者の与格交替に関する暗示的知識と統語的アルゴリズム処理:統語的プライミング付き読解課題による検討2014

    • Author(s)
      福田純也・後藤亜希・川口勇作・室田大介・栗田朱莉
    • Organizer
      第20回日英・英語語教育学会研究大会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Year and Date
      2014-09-14
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] Effects of Syntactic Priming on PP-attachment Ambiguity: Perspective for Syntactically-driven Implicit Algorithmic Processing in Second Language Acquisition2014

    • Author(s)
      Junya Fukuta, Aki Goto, Yusaku Kawaguchi, Daisuke Murota, Akari Kurita
    • Organizer
      The 19th International Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics
    • Place of Presentation
      Waseda University
    • Year and Date
      2014-08-17 – 2014-08-19
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] Interplay of Two Types of Cognitive Demands and Attention Orientation in L2 Oral Production2014

    • Author(s)
      Junya Fukuta, Junko Yamashita
    • Organizer
      17th World Congress of the International Association of Applied Linguistics
    • Place of Presentation
      Brisbane, Australia
    • Year and Date
      2014-08-10 – 2014-08-15
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 第二言語学習者の統語的アルゴリズム処理と言語表象-L2 読解時における語彙的重複のない統語的プライミングを用いた予備的検討-2014

    • Author(s)
      福田純也・後藤亜希・川口勇作・室田大介・栗田朱莉
    • Organizer
      日本第二言語習得学会第14回年次大会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2014-05-31 – 2014-06-01
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] タスクを用いた言語指導における実験心理学的研究と指導法効果研究の接点2014

    • Author(s)
      福田純也
    • Organizer
      外国語教育メディア学会中部支部外国語教育基礎研究部会第一回 (2013年度) 年次例会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2014-02-22
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] Effects of Simple versus Complex Tasks on L2 Learners' Attention to Form in Oral Production2013

    • Author(s)
      Fukuta, J. & Yamashita, J.
    • Organizer
      The annual conference of the Second Language Research Forum (SLRF) 2013
    • Place of Presentation
      Utah, the United States
    • Year and Date
      2013-11-02
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] L2学習者の口頭産出中における注意の測定―手法の概観と実証研究に向けた提案2013

    • Author(s)
      福田純也
    • Organizer
      外国語教育メディア学会関西支部メソドロジー研究部会2013年度第2回研究会
    • Place of Presentation
      大学コンソーシアムあきた
    • Year and Date
      2013-10-25
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] Effects of Task Repetition on Learners' Attention Shifts in L2 Speech Production.2013

    • Author(s)
      福田純也
    • Organizer
      39th Annual Conference of Japan Society of English Language Education (JASELE 2013)
    • Place of Presentation
      北星学園大学
    • Year and Date
      2013-08-11
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] Developmental Processes of L2 Production Skills : A Quantitative Analysis of Learner Corpus Focusing on Task Difficulty Ratings and Cognitive Demands2013

    • Author(s)
      Fukuta, J., Kusanagi, K.
    • Organizer
      43rd Annual Conference of the Chubu English Language Education Society (CELES)
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Year and Date
      2013-06-30
    • Related Report
      2013 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-01-29   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi