• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

日本人英語学習者の読解におけるテーマ理解プロセスの解明

Research Project

Project/Area Number 13J00935
Research Category

Grant-in-Aid for JSPS Fellows

Allocation TypeSingle-year Grants
Section国内
Research Field Foreign language education
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

木村 雪乃  筑波大学, 人文社会科学研究科, 特別研究員(DC1)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥2,700,000 (Direct Cost: ¥2,700,000)
Fiscal Year 2015: ¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2014: ¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2013: ¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
Keywords英語教育 / リーディング / テーマ理解 / 推論 / 読みの目的
Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は,日本人英語学習者が英文全体のテーマを理解するプロセスを理論的・実証的に検証することである。3年目にあたる本年度は,補足データの収集 (テーマ情報とその他のテキスト情報が,読解後の心的表象にどのように反映されるか) と総合考察を行った。
今年度前半には,暗示されたテーマ情報と,その他の暗示情報の理解を比較した実証研究を行い,英語学習者の読解におけるテーマ理解プロセスをより詳細に明らかにした。結果から,英語学習者は物語文中に暗示されたテーマを推論によって理解することが難しいことが確認された。また,暗示されたテーマは,暗示された登場人物の感情よりも理解度が高く,暗示された登場人物の目標・行動・状態に関わる情報と同程度に理解されていることも示された。
今年度後半には,1年目の研究課題である「説明文読解における方略的なテーマ理解の検証」,2年目の研究課題である「英文読解におけるテーマ理解にともなう認知プロセスの検証」にかかわる複数の実験結果をふまえて総合考察を行った。具体的には,「物語文読解と説明文読解におけるテーマ理解プロセスの共通点・相違点」「テーマ理解を促すタスクが読解中の処理や読解後のテキスト理解に与える影響」「学習者の英文読解力とテーマ理解プロセスの関わり」という3つの観点から考察を行った。
本研究課題の主要な発見は,以下の3点にまとめられる: (a) 物語文読解と説明文読解におけるテーマ理解は,英語学習者の読解において自動的に起こるプロセスではなく方略的な処理によって引き起こされるものである,(b) 説明文はタスク教示よりも学習者の英文読解熟達度の影響を受けやすく,物語文読解は英文読解熟達度よりもタスク教示の影響を受けやすい,(c) 英語学習者は物語文と説明文の両方において,タスク教示に応じて読みの目的を変化させようとする。

Research Progress Status

27年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

27年度が最終年度であるため、記入しない。

Report

(3 results)
  • 2015 Annual Research Report
  • 2014 Annual Research Report
  • 2013 Annual Research Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2015 2014 2013

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (9 results)

  • [Journal Article] Task instructions for global coherence in EFL reading: Evidence from think-aloud protocols and a recall task2015

    • Author(s)
      Kimura, Y
    • Journal Title

      ARELE: annual review of English language education in Japan

      Volume: 26 Pages: 173-188

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 小学校外国語活動におけるストーリーテリングの効果: 読みへの「情意的素地」の観点から2015

    • Author(s)
      木村雪乃
    • Journal Title

      Institute for Research in International Communicative English (IRICE) PLAZA

      Volume: 25 Pages: 23-30

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Building causally coherent mental representations and learning from expository texts among Japanese EFL readers2015

    • Author(s)
      Ushiro, Y., Hamada, A., Kimura, Y., Nahatame, S., Hosoda, M., Kato, D., & Watanabe, Y
    • Journal Title

      JACET Journal

      Volume: 59 Pages: 131-150

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Effects of seductive details on expository text comprehension among Japanese EFL readers2015

    • Author(s)
      Ushiro, Y., Kimura, Y., Hamada, A., Hasegawa, Y., Suzuki, K., Mori, Y., & Tanaka, N
    • Journal Title

      ARELE: annual review of English language education in Japan

      Volume: 26 Pages: 29-44

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Theme comprehension in expository texts : Effects of reading goals and L2 reading proficiency2014

    • Author(s)
      Kimura, Y
    • Journal Title

      Annual Review of English Language Education in Japan (ARELE)

      Volume: 25 Pages: 111-126

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Narrative characters' goals and EFL readers' text comprehension : Focusing on goal explicitness2014

    • Author(s)
      Ushiro, Y., Nahatame, S., Hasegawa, Y., Kimura. Y., Hamada, A., & Tanaka. N.
    • Journal Title

      Annual Review of English Language Education in Japan (ARELE)

      Volume: 25 Pages: 1-16

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Detection of text coherence break in EFL reading : A pilot study of eye-racking2014

    • Author(s)
      Ushiro, Y., Nahatame, S., Kimura, Y., Hasegawa, Y., & Hamada, A.
    • Journal Title

      Proceedings of the 12th Annual Hawaii International Conference on Education

      Pages: 849-854

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] マクロルールに基づくメインアイディア理解能力の検証2013

    • Author(s)
      木村 雪乃
    • Journal Title

      Eiken Bulletin

      Volume: 25 Pages: 55-76

    • NAID

      40020494072

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] Measures of macroproposition construction in EFL reading : Summary writing task vs. the meaning identification technique2013

    • Author(s)
      Ushiro, Y., Takaki, S., Kobayashi, M., Hasegawa, Y., Nahatame, S., Hamada, A., & Kimura, Y.
    • Journal Title

      Japan Language Testing Association (JLTA) Journal

      Volume: 16 Pages: 185-204

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Incremental learning of homonyms in multiple contexts among Japanese EFL readers2013

    • Author(s)
      Ushiro, Y., Hasegawa, Y., Nahatame, S., Hamada, A., Kimura, Y Mori, Y., & Kato, D.
    • Journal Title

      The Japan Association of College English Teachers (JACET) Journal

      Volume: 57 Pages: 1-19

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 英文内の暗示情報は学習者の心的表象に反映されるか:テーマ推論と4つの推論の比較から2015

    • Author(s)
      木村雪乃
    • Organizer
      第41回全国英語教育学会熊本研究大会
    • Place of Presentation
      熊本学園大学 (熊本県熊本市)
    • Year and Date
      2015-08-22
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校外国語活動におけるストーリーテリングの効果: 読みへの「情意的素地」の観点から2014

    • Author(s)
      木村雪乃
    • Organizer
      第240回IRICE英語教育学会月例会
    • Place of Presentation
      筑波大学 東京キャンパス (東京都文京区)
    • Year and Date
      2014-12-20
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 説明文読解におけるseductive detailsの役割: テキスト理解の量と質の観点から2014

    • Author(s)
      卯城祐司・木村雪乃・濱田彰・田中菜採・森好伸・鈴木健太郎・長谷川佑介
    • Organizer
      第40回全国英語教育学会徳島研究大会
    • Place of Presentation
      徳島大学 常三島キャンパス (徳島県徳島市)
    • Year and Date
      2014-08-10
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 説明文の大局的理解を促すタスクの効果: オンライン処理とテキスト理解に焦点を当てて2014

    • Author(s)
      木村雪乃
    • Organizer
      第40回全国英語教育学会徳島研究大会
    • Place of Presentation
      徳島大学 常三島キャンパス (徳島県徳島市)
    • Year and Date
      2014-08-09
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] Maintaining the coherence of situation models in second language reading: Evidence from eye movements2014

    • Author(s)
      Ushiro, Y., Hasegawa, Y., Hamada, A., Nahatame, S., & Kimura, Y.
    • Organizer
      21st Annual Meeting Society for the Scientific Study of Reading
    • Place of Presentation
      Santa Fe Convention Centre (Santa Fe, New Mexico)
    • Year and Date
      2014-07-19
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] Detection of text coherence break in EFL reading : A pilot study of eye-tracking2014

    • Author(s)
      Ushiro, Y., Nahatame, S., Kimura, Y., Hasegawa. Y., & Hamada, A.
    • Organizer
      the 12th Annual Hawaii International Conference on Education
    • Place of Presentation
      Waikiki Beach Marriott Resort & Spa, Honolulu(米国)
    • Year and Date
      2014-01-06
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] Effects of reading goal and L2 proficiency on narrative comprehension : Evidence from a recall task2013

    • Author(s)
      Kimura, Y
    • Organizer
      the Annual Meeting of the British Association for Applied Linguistics
    • Place of Presentation
      Heriot-Watt University, Edinburgh(イギリス)
    • Year and Date
      2013-09-06
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 説明文読解におけるテーマ理解 : 読みの目的と熟達度による影響2013

    • Author(s)
      木村雪乃
    • Organizer
      第39回全国英語教育学会北海道研究大会
    • Place of Presentation
      北星学園大学
    • Year and Date
      2013-08-10
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 物語の主人公が持つ「目標」の読解 : 学習者の推論生成と記憶表象の観点から2013

    • Author(s)
      卯城祐司・名畑目真吾・長谷川佑介・木村雪乃・濱田彰・田中菜採
    • Organizer
      第39回全国英語教育学会北海道研究大会
    • Place of Presentation
      北星学園大学
    • Year and Date
      2013-08-10
    • Related Report
      2013 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-01-29   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi