Project/Area Number |
15H01976
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational psychology
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Research Institution | Kyoto University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
鈴木 雅之 横浜国立大学, 教育学部, 准教授 (00708703)
田中 瑛津子 名古屋大学, 教育発達科学研究科, 特任助教 (10754947)
横山 悟 千葉科学大学, 薬学部, 教授 (20451627)
篠ヶ谷 圭太 日本大学, 経済学部, 准教授 (30645289)
Sheppard Chris 早稲田大学, 理工学術院, 准教授 (60350386)
植阪 友理 東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 助教 (60610219)
子安 増生 甲南大学, 文学部, 教授 (70115658)
市川 伸一 東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (70134335)
楠見 孝 京都大学, 教育学研究科, 教授 (70195444)
深谷 達史 広島大学, 教育学研究科, 准教授 (70724227)
瀬尾 美紀子 日本女子大学, 人間社会学部, 准教授 (90431775)
小山 義徳 千葉大学, 教育学部, 准教授 (90546988)
溝川 藍 名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授 (50633492)
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Research Collaborator |
TAKAHASHI Yusuke
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥45,240,000 (Direct Cost: ¥34,800,000、Indirect Cost: ¥10,440,000)
Fiscal Year 2018: ¥11,310,000 (Direct Cost: ¥8,700,000、Indirect Cost: ¥2,610,000)
Fiscal Year 2017: ¥10,790,000 (Direct Cost: ¥8,300,000、Indirect Cost: ¥2,490,000)
Fiscal Year 2016: ¥10,920,000 (Direct Cost: ¥8,400,000、Indirect Cost: ¥2,520,000)
Fiscal Year 2015: ¥12,220,000 (Direct Cost: ¥9,400,000、Indirect Cost: ¥2,820,000)
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Keywords | 21世紀型スキル / メカニズムの解明 / 測定方法の開発 / コンピテンシー促進法の開発 / 具体的な教授法の開発 / 21世紀スキル / 測定 / 評価 / 教育現場での活用 / 21世紀スキル / 21世紀型スキル / 教育実践 / 深い学び / 批判的思考 / グローバルコミュニケーション / 指導法の開発 / 国際比較研究 / 教授・学習 / グローバル・コミュニケーション / 学習スキル |
Outline of Final Research Achievements |
In this project, we were able to elucidate some of the crucial mechanisms underlying the successful development of global communication (GC), deeper learning (DL), and critical thinking (CT) skills. This included understanding the processes involved in the acquisition and use of these skills, and the various factors that can hinder their development and use. We developed some ways to measure/assess the development of GC, DL, and CT skills to help in educational decision-making, provision of feedback, and instructional adjustments to better meet learner needs. Most importantly, we developed concrete methods for promoting GC, DL, and CT skills, including interventions for the development of these skills in different learning contexts (e.g., independent learning, classroom learning), and at different educational levels (i.e., primary, secondary, tertiary). In total we were able to produce 284 outputs including 60 academic journal papers.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
21世紀スキルの育成に関わる多くの先行研究は、主に各スキルの定義づけや教育政策の変遷に関するものであったのに対し、本プロジェクトは、厳密な科学的手法と教育現場における妥当性を兼ね備えた研究を行った。その結果、日本および世界において実際に使用可能な育成法を提供した。本研究の成果は21世紀の諸問題に対応するための新たな教育方法の展開に寄与すると考えられる。さらに、研究成果をまとめた査読つきの国際的な書籍を、研究代表者が編著者となって刊行しており、これは21世紀スキルに関する国際的な研究文脈の中に我が国の研究を位置づけたという点で重要な成果物であるといえる。
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