Design and Application of Dance Choreographic System Using 3D Motion Data
Project/Area Number |
15H02793
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Library and information science/Humanistic social informatics
|
Research Institution | Toyo University |
Principal Investigator |
UMINO BIN 東洋大学, 社会学部, 教授 (80232891)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
曽我 麻佐子 龍谷大学, 理工学部, 准教授 (40388161)
|
Research Collaborator |
HIRAYAMA Motoko 筑波大学, 体育系, 准教授 (80344878)
|
Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
|
Budget Amount *help |
¥10,270,000 (Direct Cost: ¥7,900,000、Indirect Cost: ¥2,370,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
|
Keywords | 芸術諸学 / 舞踊学 / 自動振付 / モーションキャプチャ / データベースデータ / データベース / 国際情報交換 / イギリス:アメリカ / 芸術情報 / モーションデータ |
Outline of Final Research Achievements |
A choreographic software, “Body-part Motion Synthesis System (BMSS),” has been developed. The BMSS synthesizes 3D motion data capturing from performances of professional dancers to support the creation of contemporary dance works. Using the BMSS, a choreographer can create a dance sequence which duration is about three minutes at longest and simulate it in 3DCG. To evaluate the usefulness of the system for creation, professional choreographers created each original dance works experimentally using the BMSS, and professional dancers performed their works in front of an audience. As the results of the experiments, the researchers found that (1) professional choreographers evaluated positively the use of BMSS for dance creation, (2) the audience evaluated positively also, and (3) addition of music, narratives, and feelings was carried out in the course of creation of the choreographers.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、舞踊動作を体系的に分節化すれば、要素動作の組み合わせによって振付創作が可能になると発想し、このような手法を“分析合成型振付”と名付けた。この発想に基づいて三次元モーションデータを用いた振付創作システムを開発した意義は、次の3点にまとめられる。第1に、舞踊学においては、コンテンポラリーダンスの振付に内在する構造および美意識を操作可能な形式で記述することによって、基礎的な方法論を与えた。第2に、舞踊教育の現場に対しては、ダンス教育の新しいEラーニングツールを提供した。そして第3に、舞踊作品を制作・上演する現場に対しては、ダンスの新しい創作スタイルを提案した。
|
Report
(5 results)
Research Products
(32 results)