Development of Mechanism Design System to Enhance Trustiness of Traders in Electronic Market
Project/Area Number |
15H02972
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Social systems engineering/Safety system
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Research Institution | Advanced Institute of Industrial Technology |
Principal Investigator |
Matsuo Tokuro 産業技術大学院大学, 産業技術研究科, 教授 (80433142)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
藤田 桂英 東京農工大学, 工学(系)研究科(研究院), 准教授 (00625676)
福田 直樹 静岡大学, 情報学部, 准教授 (30345805)
高橋 里司 電気通信大学, 大学院情報理工学研究科, 准教授 (40709193)
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥16,640,000 (Direct Cost: ¥12,800,000、Indirect Cost: ¥3,840,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2016: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2015: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
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Keywords | 電子商取引 / 情報経済学 / 実験経済学 / 社会システム / インセンティブ設計 / 信頼形成理論 / データ解析 / インセンティブ / 信頼形成 / 知能情報学 / エージェント / 広告配信 / スマートグリッド |
Outline of Final Research Achievements |
This research includes to design a trading mechanism and experimentation to realise trust formation in electronic commerce and business and provides mainly these 4 outcomes. (1) Factors to enhance the usability of VCG-based multi-unit auction are clarified through social experimentation. (2) In mechanism design in prediction market, parameter adjustment method is invented and created its simulator. (3) In sponsored search auction, a novel mechanism was proposed with external effect and was evaluated its effectiveness. (4) To extend the condition and situation, customers and consumers behaviour sensing system was developed. Through social experimentation, the system enables to support people's trust formation.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、多様なメディアやサイバーフィジカル融合などをはじめとしたSociety 5.0時代における電子商取引の可能性の拡張について大きな貢献を与えることができる。とりわけ、従来実用性が乏しいと言われるVCGベースの入札における課題点を明らかとすることができ、さらにスポンサードサーチオークションなどにおける外部性が存在する際のメカニズム設計を可能とした。さらに、研究を現実世界での取引者の行動に拡張したことで、次世代のサイバーフィジカルやIoTとの連携の可能性について多大な知見を提供することが可能となった。
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Report
(5 results)
Research Products
(52 results)