Project/Area Number |
15H02979
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Social systems engineering/Safety system
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Research Institution | Kyoto University |
Principal Investigator |
TODA Keiichi 京都大学, 経営管理研究部, 教授 (70273521)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
馬場 康之 京都大学, 防災研究所, 准教授 (30283675)
尾崎 平 関西大学, 環境都市工学部, 准教授 (40351499)
石垣 泰輔 関西大学, 環境都市工学部, 教授 (70144392)
岡本 隆明 京都大学, 工学研究科, 助教 (70599612)
宇野 伸宏 京都大学, 工学研究科, 教授 (80232883)
山上 路生 京都大学, 工学研究科, 准教授 (80362458)
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥14,820,000 (Direct Cost: ¥11,400,000、Indirect Cost: ¥3,420,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2016: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2015: ¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
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Keywords | 都市水害 / シミュレーション解析 / 地下浸水 / 水理実験 / 避難 / 車 / 水難事故 / 水害リスク / 被害軽減策 / 水防災教育 / 交通障害 / 車いす / 漂流物 |
Outline of Final Research Achievements |
We executed inundation simulation analysis of both ground and underground spaces in Umeda district, Osaka City, Japan. We applied the integrated model comprising the inundation models for the ground and the underground spaces.In the model, the subway tracks were also considered as additional underground space.Through the analysis, it was found that as rainfall increases, inflow to underground increases, and it is important to set flash board at entrances to underground and to close subway tracks.In addition, by hydraulic experiments, we could obtain the critical flowing conditions of car and man and evacuation difficulty by bicycle in flood water.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
極端気象の影響で短時間集中豪雨の頻発が予想されるなか,人口・資産が集中した大都市中心部で,豪雨による大規模な氾濫が生じた際に,地上と地下で一体どのような事象が起こるのかをシミュレーション解析ならびに水理実験により明らかにすることができた。解析結果を踏まえて,地下空間の被害を軽減するのに、どのような対策が有効かを議論することができた。また,車や人間の水難事故にあう危険性の実験検討結果は,防災上,有用な知見となるものである。
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