Project/Area Number |
15H03105
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Childhood science (childhood environment science)
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Research Institution | Hokkaido University |
Principal Investigator |
KAWATA Manabu 北海道大学, 教育学研究院, 准教授 (80403765)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
室橋 春光 札幌学院大学, 心理学部, 教授 (00182147)
宮崎 隆志 北海道大学, 教育学研究院, 教授 (10190761)
岡田 智 北海道大学, 教育学研究院, 准教授 (10458862)
伊藤 崇 北海道大学, 教育学研究院, 准教授 (20360878)
加藤 弘通 北海道大学, 教育学研究院, 准教授 (20399231)
辻 智子 北海道大学, 教育学研究院, 准教授 (20609375)
日高 茂暢 作新学院大学, 人間文化学部, 准教授 (20733942)
榊 ひとみ 函館短期大学, 保育学科, 准教授(移行) (30757498)
白水 浩信 北海道大学, 教育学研究院, 准教授 (90322198)
田岡 昌大 大阪青山大学, 健康科学部, 講師(移行) (90804758)
石岡 丈昇 北海道大学, 教育学研究院, 准教授 (10515472)
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Research Collaborator |
YOSHIDA Yukuo
IEMURA Tadato
AZUMA Shigemitsu
NAKAGAWA Eri
TACHIBANA Shinjiro
MAEBA Yuhei
SHINOHARA Takeshi
SHIBAKAWA Akiko
KOBAYASHI Mayumi
HAMAGUCHI Yuka
Fujii Natsuko
ISHIGAMI Chigusa
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥13,650,000 (Direct Cost: ¥10,500,000、Indirect Cost: ¥3,150,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2015: ¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
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Keywords | 異年齢期カップリング / 発達 / 多世代 / 多様性 / 居場所 / 異年齢保育 / 異学年協働活動 / 分析単位 / 異質性 / 異学年協同活動 / 2歳児 / 子ども学 / 多世代多様 / 教育実践 / 地域 / 保育 / 限界線上の学び / 異年齢期 / 発達障害 / 多世代交流広場 / 小学生と中学生の比較 / コミュニケーション / 異学年協働型カリキュラム / 子育ての協同実践 / 青年学校 |
Outline of Final Research Achievements |
This study attempts to expand the concept of "development", from the perspective of "different age group coupling" by analyzing characteristics of relationships between individuals, formed within practices such as child care, child rearing, school education, Ibasho (local settlement), camping activities for children and young people with developmental disabilities, etc. Our findings reveal that a distinctive pattern of events, such as developmental differences in participants are mutually supported. In addition, attachment of meaning to one’s language and behavior that occurs in general situations, the cyclical relation between support provider and recipient of support, the development of new values through the problem-solving process of impromptu situations, etc., emerges within the activities involving individuals of different age groups and generations.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
これまでの発達研究では、発達の単位を基本的に個人ないし個人の機能・能力に求める傾向が強く、標準からの差分で子どもが評価されてきた。社会的な分断や排除、自己責任が強調されやすい時代状況において、そうした発達観は子どもやその養育者、支援者を生きづらくさせる効果を持っている。異年齢期カップリングの観点は、発達の単位を個人ではなく「出来事」にとらえようとするものであり、上に見いだされたような出来事に着目して実践を理解することにより、個人の機能・能力だけではない観点から、場やコミュニティとしての発達(発展)を記述する一方法を提供することができる。
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