DEVELOPING A TECHNOLOGY SUPPORTED IN-SERVICE TRAINING PROGRAM ON ENGLISH PRONUNCIATION FOR TEACHERS
Project/Area Number |
15H03228
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
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Research Institution | Waseda University |
Principal Investigator |
ORII MAMIKO 早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (30334585)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
大賀 京子 北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (40343016)
和氣 一成 早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 准教授 (10614969)
松坂 ヒロシ 早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (20096449)
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥9,490,000 (Direct Cost: ¥7,300,000、Indirect Cost: ¥2,190,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
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Keywords | 英語教育 / 教員研修 / 発音指導 / 発話指導 / 発音ソフト / ICT / 現職研修 / 教員養成 / 発音 / スピーキング / スピーチ / 音声指導 / e-learning / 教職課程 / 英語音声学 / 協働学習 / 内容言語統合型学習 / 外国語教育 / 聴解指導 / オンデマンド / CLIL / 英語音声 / 協働的研修 / 小中連携 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of research is to investigate an effective pronunciation related training for in-service teachers at various school levels in Japan. We examined how an Information and Communication Technology (ICT)-supported pronunciation training program can help teachers improve their pronunciation. An experimental training was conducted for in-service teachers using a pronunciation software developed by the authors. Results highlight significant effects of ICT on pronunciation related teacher training programs and the necessity of developing such programs.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、自身の発音能力に不安を持つことが多い小学校教員や、スキルアップを目指す中学校英語教員を支援するために発音ソフトの開発を行うことを大きな目標としていた。教科指導に加え、学級経営でも多忙な教員が、各自の予定に合わせて発音の練習ができるようにすることを目指した。小学校教員は教職課程において英語関する学習や指導法を学ぶ機会は多くない。また、地方自治体が主催する英語に関する研修も十分でないことが報告されいる。そのため、ICTを活用して多忙な教員でも受講しやすい講習を構築することは、2020年度から小学校英語が教科化された中で重要であると考える。
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Report
(5 results)
Research Products
(14 results)