A Comparative Stury on Selective Reserach Funding Policies in UK and Japan
Project/Area Number |
15H03407
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Sociology
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Research Institution | Doshisha University (2016-2018) Hitotsubashi University (2015) |
Principal Investigator |
SATO Ikuya 同志社大学, 商学部, 教授 (00187171)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
川嶋 太津夫 大阪大学, 高等教育・入試研究開発センター, 教授 (20177679)
遠藤 貴宏 一橋大学, 大学院経営管理研究科, 准教授 (20649321)
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Research Collaborator |
KARIYA Takehiko
KLIMECKI robin
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥16,120,000 (Direct Cost: ¥12,400,000、Indirect Cost: ¥3,720,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2016: ¥5,460,000 (Direct Cost: ¥4,200,000、Indirect Cost: ¥1,260,000)
Fiscal Year 2015: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
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Keywords | 大学改革 / 選択的資源配分 / 選択と集中 / ゲームとゲーミング / 政策の立案と実施 / 研究評価事業 / ジャーナル駆動型リサーチ / 政策とエビデンス / 政策立案と政策実施 / 研究評価 / 意図せざる結果 / 国際比較研究 / インパクト / 国際比較 / インパクト要素 / 策略的対応 / 事例研究 / 研究政策 / 大学ランキング / インパクトファクター / 政策効果 |
Outline of Final Research Achievements |
This study builds on intensive case studies of selective research funding policies in UK and Japan. Findings of this study shows that so-called selectivity and concentration policies in higher education research funding tend to lead to what might be called journal-driven research, which is detrimental to quality of research and careers of ECRs (Early Career Researchers). This study also critically examined the university reform policies in Japan and UK. The results of the examination reveal the extremely deductive reasoning process in the policy-making process in Japan. It shows a clear contrast to the situation in the UK, where empirically-based reports have been produced almost every time a research assessment exercise had been completed. This finding provides an important lesson to Japan's policymakers.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、研究評価にもとづく選択的資源配分の政策効果と意図せざる結果に着目して研究をおこなったものである。インパクトファクターなどの数値指標に偏重した研究評価やそれにもとづく研究補助金の傾斜配分の問題は以前から指摘されてきた点ではあるが、本研究は、それを英国の事例という比較対象事例を設定し、また当事者への聞き取りを含む実証研究を通して検討していった点に学術的意義があると思われる。また、本研究の成果には、日本でおこなわれてきた大学間の機能分化などを中心とする教育研究成果への批判的考察および政策立案における「エビデンス」のあり方についての検討も含まれており、少なからぬ社会的意義があると考える。
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Report
(5 results)
Research Products
(15 results)