Project/Area Number |
15H03411
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Sociology
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Research Institution | Kobe City College of Nursing |
Principal Investigator |
KASHIDA Yoshio 神戸市看護大学, 看護学部, 准教授 (10282295)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
秋谷 直矩 山口大学, 国際総合科学部, 講師 (10589998)
宮崎 彩子 兵庫医科大学, 医学部, 准教授 (20298772)
中塚 朋子 就実大学, 人文科学部, 准教授 (50457131)
藤崎 和彦 岐阜大学, 医学部, 教授 (60221545)
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Research Collaborator |
OKADA Mitsuhiro
YAMAMOTO Mayumi
FUJITA Keiko
ABE Tetsuya
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥8,190,000 (Direct Cost: ¥6,300,000、Indirect Cost: ¥1,890,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
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Keywords | 社会学 / エスノメソドロジー / ビデオ・エスノグラフィー / 会話分析 / 発達障害 / 相互行為分析 / 指導抵抗性 / 学際研究 / 社会科学 / 専門職 / 倫理教育 / ロールプレー / 非定型発達 / 医療面接 / アウトカムベースドラーニング / ダイバーシティ保存型教育 / 相互行為 |
Outline of Final Research Achievements |
In medical education, in the past, most studies were moral studies that imposed norms, but we conducted research in a pragmatic manner in which studies were conducted based on the order possessed by the interaction itself. Also, the professionalism of the former profession has been made into a framework from the standpoint of what kind of special burden should be applied to the profession side from the client side under the paternalistic premise. However, at present, it has replaced the argument that imposes on the professional side the principle of emphasizing the client's lifestyle. We proposed medical student education improvement measures based on actual interaction data.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
樫田美雄・岡田光弘・中塚朋子編、藤崎和彦監修2018『医療者教育のビデオエスノグラフィー』(晃洋書房)を上梓し、医学教育関係者に対し、相互行為分析をもちいて、医学教育の研究をする場合のモデルを提示できたことは特筆するべき成果である。さらに、全国の医学教育関係者に案内したうえで、同書の刊行記念シンポジウムを開催し、対面での研究方法説明をおこなった。さらにこのシンポジウムの成果を中心に、『専門職倫理教育の相互行為分析』という科研費報告書を第1冊子と第2冊子の2冊刊行した。これらをとおして、発達障害的傾向のある医療専門職志望者への指導法に新境地を開いたといえよう。
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