Project/Area Number |
15H03413
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Sociology
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Research Institution | Meiji University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
堀田 恭子 立正大学, 文学部, 教授 (20325674)
原口 弥生 茨城大学, 人文社会科学部, 教授 (20375356)
野澤 淳史 東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 学術研究員 (30758503)
平岡 義和 静岡大学, 人文社会科学部, 教授 (40181143)
堀畑 まなみ 桜美林大学, 総合科学系, 教授 (40348488)
藤川 賢 明治学院大学, 社会学部, 教授 (80308072)
湯浅 陽一 関東学院大学, 社会学部, 教授 (80382571)
宇田 和子 高崎経済大学, 地域政策学部, 准教授 (90733551)
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥10,400,000 (Direct Cost: ¥8,000,000、Indirect Cost: ¥2,400,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2016: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
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Keywords | 環境社会学 / 環境リスク / 環境正義 / 環境運動 / 環境正義・公正 / 社会構築主義 |
Outline of Final Research Achievements |
Environmental risk perception have been discussed with the purpose to persuade the public to accept newly introduced technologies, for example. However, after the Fukushima nuclear disaster changed the risk discussion into how we can utilize the concept avoid or lessen radioactive and other risks. For that purpose, individual risk perception must be constructed as socially defined framing such as environmental justice concerning distributive equity of risks. In this research, we hypothetically categorize environmental risks into three types; already-known, uncertain, and catastrophic. And we conducted qualitative and quantitative research primarily in Japan, Taiwan, and South Korea, concerning how and why they are perceived as socially problematic risks and what sort of policy principles are necessary.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
従来環境リスク論は、事故確率や有害性が既知であることを前提として専門家を中心として「科学的」に市民に提示され、新規技術等の受容のレトリックとして利用されてきたが、福島原発事故以降、科学的不確実性や影響の破局性を考慮して市民も参画した「熟議」を介するなどして社会的にリスクを評価し、リスク論は受容のレトリックからリスク削減のための政策化の手段の性格を担うに至った。 本研究は、この性格変容を前提として、リスク配分が社会的に(不)公正なものとして認知される枠組みなどの社会的規範の異同を、日本、台湾、韓国の比較研究を通じて明らかにしようとした。
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