Project/Area Number |
15H03474
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Education
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Research Institution | Kobe University |
Principal Investigator |
Watanabe Akio 神戸大学, 人間発達環境学研究科, 教授 (20158611)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
岡山 茂 早稲田大学, 政治経済学術院, 教授 (10308132)
安井 健 名古屋女子大学, 家政学部, 講師 (00758196)
石井 拓児 名古屋大学, 教育学研究科(研究院), 助教 (60345874)
田中 秀佳 名古屋経済大学, 人間生活科学部教育保育学科, 准教授 (00709090)
水谷 勇 神戸学院大学, 人文学部, 教授 (60190641)
渡部 容子 (君和田容子) 近畿大学, 生物理工学部, 教授 (10259559)
重本 直利 龍谷大学, 経営学部, 教授 (60154209)
細川 孝 龍谷大学, 経営学部, 教授 (00300252)
井上 千一 大阪人間科学大学, 人間科学部, 教授 (40249397)
日永 龍彦 山梨大学, 大学院総合研究部, 教授 (60253374)
植田 健男 名古屋大学, 教育発達科学研究科, 教授 (10168627)
川口 洋誉 愛知工業大学, 工学部, 准教授 (60547983)
米津 直希 稚内北星学園大学, 情報メディア学部, 准教授 (30733141)
光本 滋 北海道大学, 教育学研究院, 准教授 (10333585)
國本 真吾 鳥取短期大学, その他部局等, 准教授(移行) (80353100)
浅野 かおる 福島大学, 行政政策学類, 教授 (10282253)
望月 太郎 大阪大学, 文学研究科, 教授 (50239571)
藤原 隆信 筑紫女学園大学, 現代社会学部, 教授 (60331675)
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Research Collaborator |
Kikkawa Junko 明治大学, 非常勤講師
Kurahara Kiyoto 工学院大学, 名誉教授
Koike Yumiko 埼玉県立川口北高等学校, 教諭
Shirahase Masato あずさ第一高等学校, 校長
Hosoi Katsuhiko 大阪市立大学, 名誉教授
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2018-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2017)
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Budget Amount *help |
¥18,200,000 (Direct Cost: ¥14,000,000、Indirect Cost: ¥4,200,000)
Fiscal Year 2017: ¥5,850,000 (Direct Cost: ¥4,500,000、Indirect Cost: ¥1,350,000)
Fiscal Year 2016: ¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2015: ¥7,280,000 (Direct Cost: ¥5,600,000、Indirect Cost: ¥1,680,000)
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Keywords | 国際人権A規約13条「教育への権利」 / 無償教育の漸進的導入 / 後期中等教育・高等教育 / 2012年転換課題の実現 / 公費教育拡充への合意形成 / 子育て教育の互恵的共同的システム / 漸進的無償化プログラムの試作 / 韓国における漸進的無償化の政策動向 / 国際人権A規約 / 後期中等教育 / 高等教育 / 漸進的無償化プログラム策定 / 教育学と経営学との共同・共創 / 日韓共同研究 / 日欧共同研究 / 教育学 / 経営学 / 総合的研究 / 国際人権A規約 / 中等教育 / 漸進的無償化プログラム / 社会的公共性 / 授業料減免 / 日韓比較研究 / 国際法(国際人権A規約) / 原理・具体策 / 教育学・経営学 / 後期中等・高等教育 / 無償思想研究 / 経営評価研究 / 地域施策研究(北海道・山陰) / 国際比較研究(韓国・台湾) |
Outline of Final Research Achievements |
Article 13 of ICESCR stipulates the"Right to Education"as a human right. Its nature is not only an empowerment right but also a key right. The Japanese government withdrew its reservations for"in particular by the progressive introduction of free education"in 2012. Since article 98 of the Constitution of Japan provides an obligation to faithfully observe the treaty, the Japanese government has a task of switching its policy toward free education (2012 Conversion Task). It should be distinguished between"inability to comply"and"unwillingness to comply". Citizen's activities to monitor the government are important to fulfill the 2012 Conversion Task. In order to form a consensus toward expanding the public expenses system which supports and promotes mutualistic cooperative child-care and education, we made a prototype for the progressive introduction of free education which combined national policies, prefectural/municipal measures, corporate management methods and private businesses.
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