• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on New Vision for Subjects and Construction of Subjects-Based on Comparative study of STEM Education in U.S. and European Countries

Research Project

Project/Area Number 15H03493
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

NAGASU Namio  筑波大学, 人間系(名誉教授), 名誉教授 (90018044)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 人見 久城  宇都宮大学, 教育学部, 教授 (10218729)
石垣 明子  つくば国際大学, 医療保健学部, 教授(移行) (10265233)
小久保 美子  新潟大学, 人文社会・教育科学系, 教授 (30413032)
稲田 結美  日本体育大学, 児童スポーツ教育学部, 准教授 (30585633)
吉岡 亮衛  国立教育政策研究所, 研究企画開発部教育研究情報推進室, 総括研究官 (40200951)
出口 憲  常葉大学, 教育学部, 教授 (40298451)
二宮 裕之  埼玉大学, 教育学部, 教授 (40335881)
大谷 実  金沢大学, 学校教育系, 教授 (50241758)
丹沢 哲郎  静岡大学, 教育学部, 教授 (60272142)
石崎 友規  常磐大学, 人間科学部, 助教 (60747020)
甲斐 雄一郎  筑波大学, 人間系, 教授 (70169374)
大高 泉  常磐短期大学, 幼児教育保育学科, 教授 (70176907)
片平 克弘  筑波大学, 人間系, 教授 (70214327)
日野 圭子  宇都宮大学, 教育学部, 教授 (70272143)
内ノ倉 真吾  鹿児島大学, 法文教育学域教育学系, 准教授 (70512531)
磯部 征尊  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (70736769)
大谷 忠  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (80314615)
遠藤 優介  愛知教育大学, 教育学部, 助教 (80759051)
清水 美憲  筑波大学, 人間系, 教授 (90226259)
熊野 善介  静岡大学, 教育学部, 教授 (90252155)
伊藤 伸也  金沢大学, 学校教育系, 准教授 (10570434)
Research Collaborator KITADA Noriko  東邦大学, 理学部, 非常勤講師
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥15,860,000 (Direct Cost: ¥12,200,000、Indirect Cost: ¥3,660,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2016: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
Fiscal Year 2015: ¥5,460,000 (Direct Cost: ¥4,200,000、Indirect Cost: ¥1,260,000)
Keywords米国のSTEM 教育 / NGSS(次世代科学スタンダーズ / LPs(知的内容の発達構成) / ドイツのMINT教育 / オランダの現実的数学教育 / 英国のSTEM教育 / 3デイメンジョン学習 / Engineering教育 / STEM教育 / STEM教育の二重モデル / LPs(;知的内容の発達構成) / 学習内容構成のパラダイムシフト / STEM教育法 / NGSS(次世代科学スタンダーズ) / 認知・学習・発達 / カリキュラム構成 / STEMとリテラシー / MINT / LPs(知的発達における知的内容構成 / 米国STEM教育の二重モデル / STEM教育の欧米比較 / MINT教育 / LPs(s知的発達における知的内容構成) / アセスメント / カリキュラム / 教科の再構成 / 教科教育課程 / 教授学習・評価 / 教育内容の知的発達(LPs) / リテラシー教育 / 教科内容構成 / Learning Progressions / 科学教育 / 数学教育 / 言語教育 / 技術科教育 / CCSS
Outline of Final Research Achievements

We testified as hypothesis of dual model at STEM education in U.S.A. and compared with U.K. German and Netherlands. Results and discussions:1.Federal Laws and finances established America COMPETES 2014, STEM Education Act(2015.10)and Every Student Achieve Act(2015.12).2.Total amount of Public finances under these Federal Laws were 2 trillion and 7,159 billion \(1$=120\). 3.STEM education are promoting formal & informal education.4.In science education, NCSS as STEM education developed practices in many schools. 5.LPs as new paradigm construct teaching, learning and assessment based on Core Ideas which construct the contents based on learner’s thinking. This is the Paradigm shift.6.U.K.,German and Netherlands were different type STEM education compared by U.S. For example. In U.K.STEM education developed under National Curriculum and Private Funds. In German MINT developed each by Private Organizations. In Netherlands, math education developed future style of STEM Education.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report
  • Research Products

    (36 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (20 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 13 results) Presentation (16 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 米国のSTEM教育、エネルギー教育省(DOE)のエネルギー教育 その1 Energy Literacy 教育そしてNGSSとの関連より2017

    • Author(s)
      長洲南海男・出口憲
    • Journal Title

      エネルギー環境教育

      Volume: 11巻1号 Pages: 3-10

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 米国のSTEM教育、エネルギー教育省(DOE)のエネルギー教育 その2 Energy Literacy Framework とNGSSとの関連、特にPhysical Sciencesについて2017

    • Author(s)
      出口憲・長洲南海男
    • Journal Title

      エネルギー環境教育

      Volume: 11巻1号 Pages: 11-18

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 米国のSTEM教育の特質:二重モデルとは -連邦政府の法的、行財政的支援とEvidence based research2017

    • Author(s)
      長洲南海男
    • Journal Title

      日本教科教育学会第43回全国大会 日本教科教育学全国大会論文集

      Volume: 43 Pages: 121-122

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 米国のSTEM教育の特質 -Evidence based research:Physical Scienceを中心として2017

    • Author(s)
      出口憲・長洲南海男
    • Journal Title

      日本教科教育学会第43回全国大会 日本教科教育学全国大会論文集

      Volume: 43 Pages: 122-123

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] NGSSの「Life Sciences」における知的発達内容構成の解明 -STEM教育の具体的事例2017

    • Author(s)
      北田典子・長洲南海男
    • Journal Title

      日本教科教育学会第43回全国大会 日本教科教育学全国大会論文集

      Volume: 43 Pages: 162-163

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 米国の教師教育プログラムとしてのSTEM体験型ワークショップ -NSTAの第5回STEMfo フォーラム&エキスポに参加して2017

    • Author(s)
      内ノ倉真吾・丹沢哲朗・長洲南海男
    • Journal Title

      日本教科教育学会第43回全国大会 日本教科教育学全国大会論文集

      Volume: 43 Pages: 164-165

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 英国におけるSTEM教育の特徴とエンジニアリングの取り扱い -米国の技術教育ならびにSTEM教育における二重モデルと比較して-2017

    • Author(s)
      大谷忠・磯部征尊・磯部征尊・長洲南海男
    • Journal Title

      日本教科教育学会第43回全国大会 日本教科教育学全国大会論文集

      Volume: 43 Pages: 166-167

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 英国におけるSTEM教育の動向 -技術教育の視点に基づく米国のSTEM教育との対比より-2017

    • Author(s)
      磯部征尊・大谷忠・長洲南海男
    • Journal Title

      日本教科教育学会第43回全国大会 日本教科教育学全国大会論文集

      Volume: 43 Pages: 202-203

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] オランダにおけるSTEM教育の特色:Freudenthal研究所の取り組みと米国のSTEM教育二重モデルとの対比より2017

    • Author(s)
      大谷実・長洲南海男
    • Journal Title

      日本教科教育学会第43回全国大会 日本教科教育学全国大会論文集

      Volume: 43 Pages: 204-205

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] ドイツのMINT教育に関する調査報告 -米国のモデルと比して2017

    • Author(s)
      吉岡亮衛・長洲南海男
    • Journal Title

      日本教科教育学会第43回全国大会 日本教科教育学全国大会論文集

      Volume: 43 Pages: 205-206

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] What Mathematics Education May Prepare Students for the Society of the Future?2017

    • Author(s)
      Koeno Gravemeijer, Michelle Stephan,Cyril Julie3 & Fou-Lai Lin4 & Minoru Ohtani
    • Journal Title

      Int J of Sci and Math Educ

      Volume: 15 Issue: S1 Pages: 105-123

    • DOI

      10.1007/s10763-017-9814-6

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 米国のSTEM教育、エネルギー省(DOE)のエネルギー教育・その1―Energy Literacy教育そしてNGSSとの関連ー2017

    • Author(s)
      長洲南海男、出口憲
    • Journal Title

      エネルギー環境教育研究

      Volume: 11 Pages: 3-10

    • NAID

      40021077532

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 米国のSTEM教育、エネルギー省(DOE)のエネルギー教育・その2―Energy Literacy FrameworkとNGSSとの関連、特にRysicsl Sciencesについてー2017

    • Author(s)
      出口憲、長洲南海男
    • Journal Title

      エネルギー環境教育研究

      Volume: 11 Pages: 11-18

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本におけるSTEM教育研究の在り方と展望-アメリカのSTEM教育改革の理論と実践を踏まえて-、2016

    • Author(s)
      熊野善介
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 40 Pages: 11-14

    • NAID

      130007436433

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] アメリカのFOSSプログラム第3版の単元構成2016

    • Author(s)
      人見久城
    • Journal Title

      日本理科教育学会第55回関東支部大会発表要旨

      Volume: 1 Pages: 118-118

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 英国STEM教育における「Engineering]の取り扱い2016

    • Author(s)
      大谷忠、磯部征尊、谷田親彦
    • Journal Title

      日本産業技術教育学会第22回技術科教育分科会発表論文集

      Volume: 1 Pages: 23-24

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 米国のSTEM教育、エネルギー省(DOE)のエネルギー教育・その1―Energy Literacy教育そしてNGSSとの関連よりー2015

    • Author(s)
      長洲南海男、出口憲
    • Journal Title

      日本エネルギー環境教育教育学会 第10回全国大会 論文集

      Volume: 10 Pages: 122-123

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 米国のSTEM教育、エネルギー省(DOE)のエネルギー教育・その2―Energy Literacy FrameworkとNGSSとの関連、特にRysicsl Sciencesについてー2015

    • Author(s)
      出口憲、長洲南海男
    • Journal Title

      日本エネルギー環境教育教育学会 第10回全国大会 論文集

      Volume: 10 Pages: 124-125

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] STEM教育:教科及び教科内容構成の新たな挑戦ーEvidence(事実・実証)に基づく研究へのパラダイムシフト2015

    • Author(s)
      長洲 南海男
    • Journal Title

      日本教科教育学会全国大会論文集

      Volume: 41 Pages: 42-43

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高等学校生物教科内容研究論の新たな視点ーSTEM教育の観点に基づいてー2015

    • Author(s)
      北田典子、長洲 南海男
    • Journal Title

      日本教科教育学会全国大会論文集

      Volume: 41 Pages: 44-45

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 米国におけるSTEM教育の現状 -所謂(理数科)教育の現代化運動との対比より-2018

    • Author(s)
      長洲南海男
    • Organizer
      日本STEM教育学会研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 米国のSTEM教育の特質・二重モデルとは -連邦政府の法的、行財政的支援とEveidenced based researchのパラダイムシフト-2017

    • Author(s)
      長洲南海男
    • Organizer
      日本教科教育学会第43回全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] NGSSの「Life Sciences」における知的発達内容構成の解明 -STEM教育の具体的事例-2017

    • Author(s)
      北田典子・長洲南海男
    • Organizer
      日本教科教育学会第43回全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 英国におけるSTEM教育の動向 -技術教育の視点に基づく米国のSTEM教育との対比より-2017

    • Author(s)
      磯部征尊・大谷忠・長洲南海男
    • Organizer
      日本教科教育学会第43回全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 英国における STEM 教育の特徴とエンジニアリングの取り扱い 米国の技術教育ならびに STEM 教育における二重構造のモデルと比較して2017

    • Author(s)
      大谷忠・磯部征尊・長洲南海男
    • Organizer
      日本教科教育学会第43回全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] オランダにおけるSTEM教育の特色:Freudenthal研究所の取り組みと米国のSTEM教育二重モデルとの対比より2017

    • Author(s)
      大谷実・長洲南海男
    • Organizer
      日本教科教育学会第43回全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツのMINT教育に関する調査報告-米国のモデルと比して2017

    • Author(s)
      吉岡亮衛・長洲南海男
    • Organizer
      日本教科教育学会第43回全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 米国のSTEM教育の特質 -Evidenced based research:Physical Sciencesを中心として2017

    • Author(s)
      出口憲・長洲南海男
    • Organizer
      日本教科教育学会第43回全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 米国の教師教育プログラムとしてのSTEM体験型ワークショップ -NSTAの第5回STEMfo-フォーラム&エキスポに参加して2017

    • Author(s)
      内ノ倉真吾・丹沢哲朗・長洲南海男
    • Organizer
      日本教科教育学会第43回全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本におけるSTEM教育研究の在り方と展望-アメリカのSTEM教育改革の理論と実践を踏まえて-2016

    • Author(s)
      熊野善介
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分(大分県大分市)
    • Year and Date
      2016-08-19
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] アメリカのFOSSプログラム第3版の単元構成2016

    • Author(s)
      人見久城
    • Organizer
      日本理科教育学会第55回関東支部大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学(埼玉県さいたま市)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 英国STEM教育における「Engineering]の取り扱い2016

    • Author(s)
      大谷忠、磯部征尊、谷田親彦
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第22回技術教育分科会
    • Place of Presentation
      熊本大学(熊本県熊本市)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] STEM教育:教科及び教科内容構成の新たな挑戦ーEvidence(事実・実証)に基づく研究へのパラダイムシフト2015

    • Author(s)
      長洲 南海男
    • Organizer
      日本教科教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学(広島県東広島市)
    • Year and Date
      2015-10-24
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 高等学校生物教科内容研究論の新たな視点ーSTEM教育の観点に基づいてー2015

    • Author(s)
      北田典子、長洲 南海男
    • Organizer
      日本教科教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学(広島県東広島市)
    • Year and Date
      2015-10-24
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 米国のSTEM教育、エネルギー省(DOE)のエネルギー教育・その1―Energy Literacy教育そしてNGSSとの関連よりー2015

    • Author(s)
      長洲南海男、出口憲
    • Organizer
      日本エネルギー環境教育学会
    • Place of Presentation
      京都教育大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2015-08-08
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 米国のSTEM教育、エネルギー省(DOE)のエネルギー教育・その2―Energy Literacy FrameworkとNGSSとの関連、特にRysicsl Sciencesについてー2015

    • Author(s)
      出口憲、長洲南海男
    • Organizer
      日本エネルギー環境教育学会
    • Place of Presentation
      京都教育大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2015-08-08
    • Related Report
      2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi