Project/Area Number |
15H03505
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
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Research Institution | Fukuoka University of Education |
Principal Investigator |
KISHI Noriko 福岡教育大学, 教育学部, 教授 (60346468)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
荒井 紀子 大阪体育大学, 教育学部, 特任教授 (90212597)
井元 りえ 女子栄養大学, 栄養学部, 教授 (30412612)
亀井 佑子 愛国学園短期大学, その他部局等, 教授 (90557331)
鈴木 真由子 大阪教育大学, 教育学部, 教授 (60241197)
羽根 裕子 名古屋文化短期大学, 専攻科, 教授 (00748098)
一色 玲子 島根大学, 教育学部, 客員研究員 (30582241)
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Research Collaborator |
KANZAWA Shino
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥15,600,000 (Direct Cost: ¥12,000,000、Indirect Cost: ¥3,600,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2016: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2015: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
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Keywords | 生活者育成 / レッスン・スタディ / 国際連携 / 責任ある暮らし / 家庭科 / 授業改善 / 各教科の教育 / 全国組織 |
Outline of Final Research Achievements |
The following was done through this study. 1) To grasp trend of lesson studies, 2) to organize abilities necessary for consumers to realize “responsible living” and analyze 32 cases of Japanese lessons, 3) to conduct surveys of home economics professionals in 14 countries and analyze the characteristics of academic abilities and learning contents, 4) to organize a multi-layered and versatile embodiment of lesson studies in Japanese home economics and grasped situations in other countries. Furthermore, 5) as a proposal of a lesson study model for fostering of a responsible consumer and an international examination, an international conference was held in August 2017 by inviting experts in home economics education from Ireland, Sweden, and Singapore. With the aim of fostering responsible consumers, we have disseminated papers on lesson studies for improving the teaching skills of teachers, a Japanese-English version of the international conference report, and a web site.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究によって,1)生活者育成を目的とする国際的なカリキュラムの最新情報を整理できた点,2)レッスン・スタディに着目し,教科・科目に共通するねらいやその達成度を具体的に検討できた点,3)各国共通の生活課題に対する授業力向上の方法論をもとにレッスン・スタディのモデルを精査できた点に学術的意義がある。 日本の比較教育研究は,諸外国の取り組みを吸収することに重きが置かれてきたが,本研究成果は,グローバルな視点に立ち,日本の良い部分を発信しつつ,他国からも学ぶ双方向性をもって,子どもの生きる力を伸ばすという生活者育成の教科(家庭科)の国際連携を図り,教科研究の国際化を促した点に社会的意義がある。
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