Clarifying Agendas on DIsaster Reporting in Japan
Project/Area Number |
15H05191
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 海外学術 |
Research Field |
Sociology
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Research Institution | Musashi University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
林 香里 東京大学, 大学院情報学環・学際情報学府, 教授 (40292784)
五十嵐 浩司 大妻女子大学, 文学部, 教授 (50634630)
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2018-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥13,650,000 (Direct Cost: ¥10,500,000、Indirect Cost: ¥3,150,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2016: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2015: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
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Keywords | ジャーナリズム / 災害報道 / 緊急災害報道 / ニュース / マルチメディア / プラットフォーム / ソーシャルメディア / デジタル / 東日本大震災 / 避難報道 / 安全安心報道 / 原子力災害報道 / レジリエンス / 地震・津波 / 原発事故 / 原子力報道 / テロ報道 / 福島第一原発 |
Outline of Final Research Achievements |
We organized framework of comparative researches on disaster reporting between the United States and Japan through hearings and discussions at local media at New Orleans, Louisiana, University of Missouri Journalism School,journalism research organizations in Washington D.C. such as American Press Institute and BBC's newsroom editors and social media editors. The most important finding was it is the government and other public sector which is responsible for dissemination of urgent information for saving lives and media basically help it as well as fulfilling watchdog role. We participate Online News Association's annual meeting (ONA15,16,17 and 18) to learn use of social media in case of disaster, as well as how multi-media devices,such as smartphones or 360-degree cameras could be used for effective disaster news reporting and news media have to make technical and organizational preparation accordingly.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
災害報道におけるニュースの消費者が必要な情報は、災害の推移によって大きく変化し、ニュースメディアはその変化に対応していくための取材態勢や技術的な準備が必要があるという基本認識を、日本における地震や津波だけでなく、米国におけるハリケーンや山火事などと比較しながら確認した。 ニュースメディアはまた、新聞やテレビという従来のプラットフォームを超えて、インターネットやスマートフォンという避難先などでも効果的なニュースの発信を行う必要や、ツイッターやフェースブックなどのソーシャルメディアを活用する必要もあり、ソーシャルメディアエディターなど特別な役職やトレーニングも必要となることなどが明らかになった。
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Report
(4 results)
Research Products
(8 results)