• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

メタ言語能力が英語学習における動機づけ・学習方略・習熟度に与える影響について

Research Project

Project/Area Number 15J00370
Research Category

Grant-in-Aid for JSPS Fellows

Allocation TypeSingle-year Grants
Section国内
Research Field Foreign language education
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

五十嵐 美加  東京大学, 教育学研究科, 特別研究員(DC2)

Project Period (FY) 2015-04-24 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥1,900,000 (Direct Cost: ¥1,900,000)
Fiscal Year 2016: ¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,000,000 (Direct Cost: ¥1,000,000)
Keywordsメタ言語能力 / 縦断研究 / 動機づけ / 学習方略 / 英語習熟度 / 英語学習意欲 / 英語学習動機 / 英語学習方略
Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は、メタ言語能力と外国語(英語)学習における個人差変数との関連を検討することである。当該年度は出産・育児のため7月から1月まで研究中断しており、5ヶ月のみの研究実施となった。
一昨年度・昨年度に実施したTime1・Time2・Time3・Time4のデータを統合し、分析を進めた。このデータとは、一昨年度4月・5月時(Time1、対象:中学1年生)、10月・11月時(Time2、対象:中学1年生)、昨年度4月・5月時(Time3、対象:中学2年生)、10月・11月時(Time4、対象:中学2年生)に実施した縦断調査で収集したものである。調査項目は、メタ言語能力テスト、および英語学習における学習意欲・動機づけ・学習方略・習熟度であった(Time1では習熟度はなし)。具体的には、各変数(学習方略、動機づけ、習熟度)に対するメタ言語能力(Time1)の影響を相関分析・回帰分析により明らかにするとともに、各変数の発達の相互作用を検討中である。なお、過去年度に実施した認知カウンセリングという手法を用いた質的調査のデータに関しても分析を進めている。インタヴュー・発話思考法と同様の方法で収集した発話データ・自由記述データをコーディング・カテゴリ化し、内容分析を中心に行っている。
さらに、小学生の言語活動に関する著書(今年5月に出版予定)のプロジェクトに著者の一人として参加しており、現在は原稿執筆を終え、校正の段階に入っている。この原稿は、言語学の基礎的理論の教授が中学生の個人差変数に与える影響を明らかにすることを目的とする研究を元にしている。この研究では、通常、理論言語学は大学以上でしか扱われないが、言語学の教授は中学生の言語学習にとっても良い効果が得られるということが明らかになった。

Research Progress Status

平成30年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

平成30年度が最終年度であるため、記入しない。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2019 2016 2015

All Journal Article (4 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 8 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Linguistics instruction for Japanese junior high school students2016

    • Author(s)
      Mika Igarashi
    • Journal Title

      JALT 2015

      Volume: なし Pages: 58-65

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Promoting multi-perspective integration as a 21st century skill: The effects of instructional methods encouraging students’ spontaneous use of tables for organizing information2016

    • Author(s)
      Uesaka, Y., Igarashi, M., Suetsugu, R
    • Journal Title

      Lecture Notes in Artificial Intelligence (LNAI)

      Volume: 9781 Pages: 172-186

    • DOI

      10.1007/978-3-319-42333-3_13

    • ISBN
      9783319423326, 9783319423333
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Promoting multi-perspective integration as a 21st century skill: the effects of instructional methods encouraging students’ spontaneous use of tables for organizing information2016

    • Author(s)
      Yuri Uesaka, Mika Igarashi, Rei Suetsugu
    • Journal Title

      Diagrams 2016

      Volume: なし

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] L1 metalinguistic ability and foreign language learning: the case of Japanese secondary school students2015

    • Author(s)
      Mika Igarashi
    • Journal Title

      ACP Official Conference Proceedings 2015

      Volume: なし Pages: 571-584

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Promoting multi- perspective integration as a 21st century skill: the effects of instructional methods encouraging students spontaneous of tables for organizing information2016

    • Author(s)
      Yuri Uesaka, Mika Igarashi, Rei Suetsugu
    • Organizer
      9th International Conference on the Theory and Application of Diagrams
    • Place of Presentation
      Chubb Hotel and the ACE Conference Center, Pennsylvania, U.S.A.
    • Year and Date
      2016-08-07
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Argumentation Skills for Living in the 21st Century: Instructional Methods to Promote Students‘ Multi-perspective Integration2016

    • Author(s)
      Yuri Uesaka, Mika Igarashi, Rei Suetsugu
    • Organizer
      The 31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      PACIFICO Yokohama, Japan
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Argumentation Skills for Living in the 21st Century: Instructional Methods to Promote the Quantity and Quality of Students' Dialectical Argumentation2016

    • Author(s)
      Yuri Uesaka, Mika Igarashi, Rei Suetsugu
    • Organizer
      The 31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      PACIFICO Yokohama, Japan
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Linguistics Instruction for Japanese Young Students2015

    • Author(s)
      Mika Igarashi
    • Organizer
      The 41st Annual International Conference on Language Teaching and Learning & Educational Materials Exhibition
    • Place of Presentation
      Shizuoka Convention & Arts Center "GRANSHIP", Japan
    • Year and Date
      2015-11-20
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development of a Scale to Measure Metalinguistic Ability in Japanese Language2015

    • Author(s)
      Mika Igarashi
    • Organizer
      The 7th Asian Conference on Education
    • Place of Presentation
      Art Center of Kobe, Japan
    • Year and Date
      2015-10-21
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Metalinguistic Ability and Interest in Language: A Case Study of Japanese Students2015

    • Author(s)
      Mika Igarashi
    • Organizer
      The 6th International Conference on Education and Educational Psychology
    • Place of Presentation
      Larespark Hotel, Istanbul, Turkey
    • Year and Date
      2015-10-13
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Effect of Linguistics Instruction on Beliefs and Attitudes of Young Students2015

    • Author(s)
      Mika Igarashi
    • Organizer
      The 8th SELF Biennial International Conference
    • Place of Presentation
      Kiel University, Germany
    • Year and Date
      2015-08-20
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Re-examination of Factors Determining National Policy for Foreign Language Education: The Case of Compulsory English Education for Primary School Pupils in Japan2015

    • Author(s)
      Shoma Aota, Mika Igarashi
    • Organizer
      The 10th International Conference on Interdisciplinary Social Sciences and the Interdisciplinary Social Sciences
    • Place of Presentation
      The University of Split, Croatia
    • Year and Date
      2015-06-09
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 日本語からはじめる小学校英語ーことばの力を育むためのマニュアルー2019

    • Author(s)
      五十嵐 美加、内田 菜穂美、浦谷 淳子、遠藤 忍、大津 由紀雄、大名 力、金水 敏、窪薗 晴夫、古石 篤子、齋藤 菊枝、佐藤 允、三森 ゆりか、末岡 敏明、寺尾 康、渡慶次 りさ、永井 敦、松岡 和美、森山 卓郎
    • Publisher
      開拓社
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-11-26   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi