• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

英語学習者は黙読時に目を向けていない単語の音韻情報を利用するか?

Research Project

Project/Area Number 15J10599
Research Category

Grant-in-Aid for JSPS Fellows

Allocation TypeSingle-year Grants
Section国内
Research Field Foreign language education
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

吉川 りさ  名古屋大学, 国際開発研究科, 特別研究員(DC2)

Project Period (FY) 2015-04-24 – 2017-03-31
Project Status Declined (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥1,900,000 (Direct Cost: ¥1,900,000)
Fiscal Year 2016: ¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,000,000 (Direct Cost: ¥1,000,000)
Keywords第二言語読解 / 読解プロセス / 眼球運動 / 読解力構成技能
Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は、日本語母語英語学習者(JLE)が英文黙読時に、注視している単語だけではなく、目を向けていない単語の音韻処理を行っているかを、読み手の読解力構成技能と関連づけて検証することである。平成27年度は、英文黙読時における既読語の音韻表象の保持(実験1)と未読語の音韻情報の前処理(実験2)の検証を予定していたが、個人差の影響をより詳細に検証するために、参与者一人当たりの実験回数を3回から平均7回に増大し、複数の観点から読解構成技能の測定を行ったため、27年度は実験1のみ遂行した。
実験1では、英文に含めたプライム語とターゲット語の音韻的・正書法的表象の重複度を4種類設定し(1. wife-life, 2. guess-guest, 3. light-eight, 4. they-stay)、眼球運動計測を行い、ターゲット語の注視時間を調査した。また、参与者のスペリング力と、ディコーディング力、ワーキングメモリ等を測定し、黙読時の音韻処理の有無に個人の読解力構成技能が与える影響を調べた。
線形混合モデルを用いた分析から、1)JLEは英語母語話者のように、単語の音韻的・正書法的表象がプライム語とターゲット語で重複した場合、ターゲット語の注視時間が長く、2)読解力構成技能(スペリング力・ディコーディング力)が高いほどプライム語処理時に活性化された語彙表象がターゲット語処理に影響する、ということが明らかとなった。これらの結果は、学習者であれ、英文黙読時には既読語の音韻情報を保持しているということを示唆するほか、読解時の単語認知プロセスは、読み手の読解力構成技能の高低によって異なることが明らかとなった。
また、眼球運動計測と能力測定を融合させたことで、読解時の認知プロセスに影響する個人の能力を特定することを可能とし、第二言語の読解研究の発展に向けた新たな方向性を示した。

Research Progress Status

翌年度、交付申請を辞退するため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

翌年度、交付申請を辞退するため、記入しない。

Report

(1 results)
  • 2015 Annual Research Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2016 2015 Other

All Journal Article (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (1 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] Psychological attributes in foreign language reading: An explorative study of Japanese college students2016

    • Author(s)
      Mikami, H., Leung, C. Y., & Yoshikawa, L.
    • Journal Title

      Reading Matrix

      Volume: 16 Pages: 49-62

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Teaching spelling to read: Suggestions for teachers of English as a foreign language2015

    • Author(s)
      Yoshikawa, L., & Leung, C. Y.
    • Journal Title

      JACET Chubu Journal

      Volume: 13 Pages: 93-104

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 音読と黙読 ―どちらが読解力を予測できるか―2015

    • Author(s)
      野呂忠司・伊佐地恒久・村尾玲美・吉川りさ・石川純子・種村俊介・山中純子
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 45 Pages: 81-86

    • NAID

      40022701044

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Effects of affective factors on online L2 processing in reading: An eye tracking study2016

    • Author(s)
      Leung, C. Y., Mikami, H., & Yoshikawa, L.
    • Organizer
      The Pacific Second Language Research Forum
    • Place of Presentation
      中央大学
    • Year and Date
      2016-09-10
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Different use pattern of metacognitive reading strategy at three developmental stages2016

    • Author(s)
      Yoshikawa, L., & Leung, C. Y.
    • Organizer
      The Pacific Second Language Research Forum
    • Place of Presentation
      中央大学
    • Year and Date
      2016-09-10
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本人英語学習者のスペリング力と英文読解力の関係-判断課題タスクを焦点に-2015

    • Author(s)
      吉川りさ・梁志鋭
    • Organizer
      第86回外国語教育メディア学会中部支部研究大会
    • Place of Presentation
      金沢学院大学
    • Year and Date
      2015-11-07
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本人大学生英語学習者におけるスペリング力と英文読解力の関係:産出課題タスクを焦点に2015

    • Author(s)
      吉川りさ・梁志鋭
    • Organizer
      大学英語教育学会中部支部2015年度秋季定例研究会
    • Place of Presentation
      中部大学名古屋キャンパス
    • Year and Date
      2015-10-24
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国語読解と不安の関係に関する探索的研究2015

    • Author(s)
      三上仁志・梁志鋭・吉川りさ
    • Organizer
      大学英語教育学会中部支部2015年度秋季定例研究会
    • Place of Presentation
      中部大学名古屋キャンパス
    • Year and Date
      2015-10-24
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] Inhibition effects of orthographically and phonologically overlapped words on sentence reading: Evidence from eye movements2015

    • Author(s)
      Yoshikawa, L., & Yomashita, J.
    • Organizer
      第41 回全国英語教育学会熊本研究大会
    • Place of Presentation
      熊本学園大学
    • Year and Date
      2015-08-23
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 音読と黙読― どちらがテキストを理解しやすいか―2015

    • Author(s)
      野呂忠司・村尾玲美・伊佐地恒久・石川純子・種村俊介・山中純子・吉川 りさ
    • Organizer
      第41 回全国英語教育学会熊本研究大会
    • Place of Presentation
      熊本学園大学
    • Year and Date
      2015-08-22
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 音読と黙読–どちらが読解力を予測できるか–2015

    • Author(s)
      野呂 忠司・村尾玲美・伊佐地恒久・石川純子・種村俊介・山中純子・吉川 りさ
    • Organizer
      第45回中部地区英語教育学会 和歌山大会
    • Place of Presentation
      和歌山大学
    • Year and Date
      2015-06-28
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] テスト項目と英文読解ストラテジーの関係―正誤答時の視線データを基に―2015

    • Author(s)
      吉川りさ
    • Total Pages
      8
    • Publisher
      公益財団法人 日本英語検定協会
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Remarks] ResearchGate

    • URL

      https://www.researchgate.net/profile/Lisa_Yoshikawa

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Remarks] LinkedIn

    • URL

      https://jp.linkedin.com/in/yoshikawalisa

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Remarks] researchmap

    • URL

      https://researchmap.jp/LisaYoshikawa/

    • Related Report
      2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-11-26   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi