• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

英語教師が母語を効果的に用いる授業内発話理論の構築と実践による検証

Research Project

Project/Area Number 15J10750
Research Category

Grant-in-Aid for JSPS Fellows

Allocation TypeSingle-year Grants
Section国内
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

石野 未架  大阪大学, 言語文化研究科, 特別研究員(DC1)

Project Period (FY) 2015-04-24 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥2,500,000 (Direct Cost: ¥2,500,000)
Fiscal Year 2017: ¥800,000 (Direct Cost: ¥800,000)
Fiscal Year 2016: ¥800,000 (Direct Cost: ¥800,000)
Fiscal Year 2015: ¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
Keywords中等教育学校 / 非英語母語話者教師 / 会話分析 / 英語教育 / 授業秩序 / 談話分析 / 相互行為 / 母語の利用 / 教師談話 / 英語非母語話者教師 / 熟達教師 / 教室秩序 / 応用会話分析 / 母語 / 英語による英語の授業 / 教師 / 実践知 / 談話標識
Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は、日本の中等教育学校における熟達英語教師が授業の実践に用いる母語の効果的な発話を検証し、効果的な発話理論を構築することである。この目的を達成させるため、近畿圏および首都圏の公立中学校及び高等学校の約11校でフィールドワークを行い、実際の英語の授業への参与観察と授業の録画、及び教師へのインタビューを行った。分析手法には談話分析及び会話分析のアプローチを用いて教師の発話を中心とした録画データの分析を行った。
初年度は計量的な談話分析分析の手法を用いて主に次の結果を得た。
1)授業中に英語で説明行う際に学習者の説明理解に効果的な影響を及ぼす教師の母語の利用は発話文の中で内容語として用いられること。2)母語を使用した後に授業内の使用言語を英語に戻し、そのまま英語に維持する手段として特定の談話標識が効果的に用いられること。3)授業の秩序維持という目的において生徒に何等かの行動を促す際には母語の特定の単語を用いることが効果的に働くこと。
2年目以降からは、上記で得られた結果を生徒との相互行為の中で再検証する必要性が生じ、会話分析を用いて再度分析を行った。その結果次の結果を得た。
1)教師は生徒同士の使用言語を目標言語に維持するために特定の会話連鎖を組織し、限られた母語の名詞句を用いて生徒同士の使用言語を操作可能にしていること。2)教師は授業で母語を利用した生徒のいくつかの呼び名を使用することで生徒からの応答の種類を操作することを可能にしていること。
以上の分析結果は査読付きの国際学会で7件、及び国内学会で1件口頭発表を行い、広く専門家からのフィードバックを得た。更に得られたコメントや助言を基に内容を修正し、最終的な研究成果として論文にまとめたものは、5本の和文論文、及び4本の英語論文として刊行され、研究成果として公開されている。

Research Progress Status

29年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

29年度が最終年度であるため、記入しない。

Report

(3 results)
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2018 2017 2016 2015 Other

All Journal Article (11 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 6 results,  Acknowledgement Compliant: 4 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 9 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Using a Disjunctive Marker to Teach English in English2018

    • Author(s)
      Mika Ishino
    • Journal Title

      Focus on the Learner. Tokyo: JALT

      Volume: 印刷中

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 退職を選んだ外国人指導助手 (ALT) が語るティームティーチングの課題―アクティブ・インタビューを用いて-2018

    • Author(s)
      石野未架
    • Journal Title

      『大阪大学大学院言語文化研究科 (編), 相互行為研究3 ―インタビューの相互行為分析― 言語文化研究科共同プロジェクト2018』

      Volume: 印刷中

    • NAID

      120006484544

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Constructing students’ deontic status by use of alternative recognitionals for student reference2017

    • Author(s)
      Ishino Mika、Okada Yusuke
    • Journal Title

      Classroom Discourse

      Volume: ‐ Issue: 2 Pages: 1-17

    • DOI

      10.1080/19463014.2017.1407947

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Subversive questions for classroom turn-taking traffic management2017

    • Author(s)
      Ishino Mika
    • Journal Title

      Journal of Pragmatics

      Volume: 117 Pages: 41-57

    • DOI

      10.1016/j.pragma.2017.05.011

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Strategic Identity formation of Foreign Assistant Language Teachers in Japan2017

    • Author(s)
      Mika Ishino
    • Journal Title

      第69回日本教育社会学会大会発表論文集

      Volume: 69 Pages: 280-281

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] メディアにおける『科学技術コミュニケーション』の考察―ある研究不正疑惑に係る記者会見の相互行為分析から―.2017

    • Author(s)
      石野未架
    • Journal Title

      大阪大学大学院言語文化研究科 (編), 相互行為研究3 ―メディアと談話―言語文化研究科共同プロジェクト2016

      Volume: なし Pages: 31-40

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 会話分析的手法による教師の授業実践知の記述2016

    • Author(s)
      石野未架
    • Journal Title

      日本教育工学雑誌

      Volume: 40 Pages: 13-22

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 外国語教室における談話標識のメタ的利用について2016

    • Author(s)
      石野未架
    • Journal Title

      社会言語科学

      Volume: 19 Pages: 166-173

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] EFL教師が用いる相互行為資源としての母語へのコードスイッチング ―「英語で行う英語の授業」の相互行為分析 ―2016

    • Author(s)
      石野未架
    • Journal Title

      大阪大学大学院言語文化研究科 (編), 相互行為研究2 ―社会と文化、アイデンティティ―言語文化研究科共同プロジェクト2015

      Volume: - Pages: 58-61

    • NAID

      120005830374

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 会話分析的手法による教師の授業実践知の記述2016

    • Author(s)
      石野未架
    • Journal Title

      日本教育工学論文誌

      Volume: 40

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 英語教師が用いる談話標識の機能について:BTSJ を用いた教室談話分析から2015

    • Author(s)
      石野未架
    • Journal Title

      第36回社会言語科学会大会発表論文集

      Volume: 36 Pages: 58-61

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] On-the-spot Repair Initiation in Commenting Sequence of Students’ Oral Presentations2017

    • Author(s)
      Mika Ishino、Yusuke Okada
    • Organizer
      American Association for Applied Linguistics 2018
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Using a Disjunctive Marker to Teach English in English2017

    • Author(s)
      Mika Ishino
    • Organizer
      The 43th Annual International Conference on Language Teaching and Learning Japan
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Strategic Identity formation of Foreign Assistant Language Teachers in Japan.2017

    • Author(s)
      石野未架
    • Organizer
      第69回日本教育社会学会全国大会 英語部会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] Examining Service Seekers’ Participation in a Video-Mediated-Interpretation Service Setting2017

    • Author(s)
      石野未架
    • Organizer
      Conversation Analysis Working Group in Center for language, interaction, and culture at UCLA
    • Place of Presentation
      Los Angeles, University of California, Los Angeles, The United States of America
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Conceptualizing Teacher’s Tacit Choice of a Student-Reference2017

    • Author(s)
      石野未架・岡田悠佑
    • Organizer
      The 2017 conference of the American Association for Applied Linguistics
    • Place of Presentation
      Portland, Marriott Downtown Waterfront, The United States of America
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Controlling Students by Known Answer Questions,2016

    • Author(s)
      石野未架
    • Organizer
      The Doctoral Students Conference in Conversation Analysis in 2016
    • Place of Presentation
      Monash University, Melbourne, Australia,
    • Year and Date
      2016-02-18
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Capturing 'reflection-in-action’ moments between AET and JET2016

    • Author(s)
      石野未架
    • Organizer
      The JALT Pan SIG International Conference 2016
    • Place of Presentation
      Nago, Meio University, Japan
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Migration Interactions: Institutional Misunderstanding at a Call Center2016

    • Author(s)
      石野未架
    • Organizer
      Linguapax ASIA international symposium 2016
    • Place of Presentation
      Suita, Kansai University, Japan
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Examining Teachers' Strategic Use of Unpleasant Emotional Expressions by Using Discursive Analysis,2016

    • Author(s)
      石野未架
    • Organizer
      The 31st International Congress of Psychology 2016
    • Place of Presentation
      Yokohama, Pacifico Yokohama, Japan
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] An ESP Practice in a Culinary Arts Department2015

    • Author(s)
      石野未架
    • Organizer
      The 41th Annual International Conference on Language Teaching and Learning
    • Place of Presentation
      GRANSHIP Convention Center, Shizuoka, Japan
    • Year and Date
      2015-11-20
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英語教師が用いる談話標識の機能について:BTSJ を用いた教室談話分析から2015

    • Author(s)
      石野未架
    • Organizer
      第36回社会言語科学会研究大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学,京都,日本
    • Year and Date
      2015-09-05
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Remarks] Publication in English

    • URL

      https://sites.google.com/site/mikaishinotswebsite/home/publication

    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-11-26   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi