• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a practice model aiming to understand linguistic perception of Japanese language teachers and learners in Middle East, and build their mutual understanding

Research Project

Project/Area Number 15K02628
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionAkita University

Principal Investigator

Ichishima Noriko  秋田大学, 教育推進総合センター, 准教授 (90530585)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 平田 未季  北海道大学, 高等教育推進機構, 准教授 (50734919)
細川 英雄  早稲田大学, 国際学術院(日本語教育研究科), 名誉教授 (80103604)
Research Collaborator Baghdadi Muhammad  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords日本語教育学 / 言語意識 / アイデンティティ / 相互理解 / 平和構築 / 紛争 / 中東地域 / 実践研究 / 難民 / 移民 / 市民性 / 日本語教育 / 言語政策
Outline of Final Research Achievements

This study is going to demonstrate, 1) why the Japanese language learners in the Middle East had decided to learn Japanese, 2) what kind of linguistic perceptions they had developed, after having what kind of experiences related to Japanese language they had on course of learning Japanese both inside and outside classroom, and 3) how the linguistic perception had affected to their identity development. The study will analyse the interview data collected from interviews to Japanese language learners and teachers in the Middle East conducted from 2014 to 2017 and their memorandums. The applicant analysed the data using the life story interview method framework.
This study will first analyse the relation between Japanese language and identity for the Japanese language learners, and then, attempt to re-identify the role and ideology of Japanese language education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,政変状況下の中東地域で強く平和を希求する日本語教師,日本語学習者の声を拾い上げ,それぞれのライフストーリーに注目することにより,日本語教育が貢献できる内容を明らかにし,実践モデルの試案を構築した。本研究は,政治的・社会的文脈,制度上の困難や葛藤,教師の教育観,学習者の学習観,学びのプロセスを有機的に関連付けることによって,日本語教育実践モデルを提案するところに特色がある。各教師や学習者が持つ語りが形成された背景となる個人的な経験や地域状況を深く考察することで,ローカルな知を社会的文脈と接合して問い直すことができ,新たな実践モデルの試案をボトムアップ的に構築することができた。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2018 2017 2016 2015 Other

All Journal Article (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 2 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 海外における日本語普及政策の展望と課題―A prospect and obstacles on promotion policy of oversea Japanese-language education. Journal of Policy Studies2018

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Journal Title

      総合政策研究

      Volume: 57 Pages: 151-154

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 平和・希望としての日本語―内戦下の日本語学習者の語りから2018

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教育

      Volume: 22 Pages: 142-146

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 内戦,国家,日本語―シリアの日本語学習の語りから2017

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Journal Title

      現代思想

      Volume: 9月号=45(18) Pages: 236-245

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] Practical studies in Japanese language education: A report about Action Research Zero Workshop in Venice (Italy)2017

    • Author(s)
      Mariotti, M., Ichishima, N.
    • Journal Title

      Annali di Ca’ Foscari: Serie orientale

      Volume: 53 Pages: 369-378

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 海外の日本語学習者の言語選択とアイデンティティ-シリアの日本語教師の語りから-2017

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教育21.2016年日本語教育シンポジウム論文集

      Volume: 21 Pages: 317-323

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] シリアの日本語教師・学習者の市民性形成過程についての一考察2016

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Journal Title

      秋田大学国際交流センター紀要

      Volume: 5 Pages: 1-20

    • NAID

      120005733392

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 日本語公共空間と公共性2017

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 平和・希望としての日本語―内戦下の日本語学習者の語りから2017

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Organizer
      第21回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 海外における日本語普及政策の展望と課題―シリアの日本語学習者の事例から2017

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Organizer
      関西学院大学総合政策学部研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 海外の日本語学習者の言語選択とアイデンティティ2016

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Organizer
      2016年日本語教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      ヴェネツィア・カ・フォスカリ大学
    • Year and Date
      2016-07-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] シリアの日本語教師の言語意識とアイデンティティ構築過程2015

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Organizer
      韓國日語敎育學會2015年度第28回國際學術大會
    • Place of Presentation
      德成女子大學校
    • Year and Date
      2015-12-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] シリアにおける日本語学習者の言語意識と戦略2015

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Organizer
      第28回日本語教育連絡会議
    • Place of Presentation
      クロアチア:ザグレブ大学哲学部
    • Year and Date
      2015-08-25
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 紛争下における日本語教育の意義と課題2015

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Organizer
      言語文化教育研究学会第2回研究集会
    • Place of Presentation
      石川県政記念しいのき迎賓館
    • Year and Date
      2015-06-21
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 平和構築と日本語教育―シリア人日本語教師の語りをてがかりに2015

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Organizer
      第26回日本沙漠学会学術大会(25周年記念大会)公開シンポジウム
    • Place of Presentation
      秋田市:カレッジプラザ講堂
    • Year and Date
      2015-05-23
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 市民性形成とことばの教育―母語・第二言語・外国語を超えて2016

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 日本語教育のための質的研究入門―学習・教師・教室をいかに描くか2015

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Publisher
      ココ出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Remarks] 市嶋典子

    • URL

      http://ichishima.thyme.jp/

    • Related Report
      2017 Research-status Report 2016 Research-status Report 2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi