• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Consecutive Interpreting Approach, the pursuit and development of its versatility and establishment of research base

Research Project

Project/Area Number 15K02690
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionDokkyo Medical University (2016-2018)
Jichi Medical University (2015)

Principal Investigator

Iizuka Hideki  獨協医科大学, 医学部, 准教授 (90617466)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsシャドーイング / プロソディー / リプロダクション / 逐次通訳 / 英語教育 / 逐次通訳アプローチ / 英語検定試験 / 全商英語検定1級 / STEP英検 / STEP英検対策 / 全商英語検定試験対策 / 外部試験 / STEP英検2級ライティング / 全商英検1級 / 英語 / 中高連携
Outline of Final Research Achievements

The Consecutive Interpreting Approach is a sound-based English teaching model, the basis of which is comprised of shadowing and reproduction. The approach is intended to cultivate listening and speaking skills of Japanese English learners. What it does is to scientifically compensate for the lack of exposure to English and limited opportunities to use it, both crucial elements for foreign language acquisition. It improves Japanese students’ English verbal communication skills without the necessity to radically change the classroom environment to which Japanese students are typically exposed. The application of this approach to English classes in commercial high schools has seen a significant increase in the number of students who have passed the 1st grade Zensho English exam. It has also been successfully adopted for students taking the STEP 1st grade exam. These results clearly demonstrate a positive outcome for Japanese students who have benefited from this approach.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,実際の教育現場で役立って初めて研究活動は完成すると捉え,様々な教育現場でのデモ授業や招待講演を積極的に行った。研究終了時点においてそれらの累計は41本を数え,その中には文科省講演ELEC英語教育研修会も含まれる。このような活動から高等学校の先生方と研究基盤を確立することができ,全商英検合格者輩出など,先に記した結果を導き出すことができた。本研究からの知見は広く社会に還元できたと感じる。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (36 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015 Other

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (30 results) (of which Invited: 28 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Does the Consecutive Interpreting Approach enhance medial English communication skills of Japanese-speaking students?2018

    • Author(s)
      Hideki Iizuka, Alan Kawarai Lefor
    • Journal Title

      International Journal of Medical Education

      Volume: 9 Pages: 101-107

    • DOI

      10.5116/ijme.5abe.0eb5

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校英語教育における第二言語習得理論の役割2018

    • Author(s)
      飯塚秀樹
    • Journal Title

      獨協医科大学基本医学年報

      Volume: 8 Pages: 43-48

    • NAID

      40021871407

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 逐次通訳アプローチに基づく英語検定試験対策の試みとその考察2017

    • Author(s)
      飯塚秀樹
    • Journal Title

      日本言語文化学会 The LCA Journal

      Volume: 31 Pages: 23-35

    • NAID

      40021663994

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Discussion of English Language Education Based on the Consecutive Interpreting Approach: Analyzing Effectiveness and Assessing Versatility2017

    • Author(s)
      飯塚秀樹,野田知子
    • Journal Title

      獨協医科大学基本医学年報

      Volume: 6 Pages: 59-71

    • NAID

      40021186832

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 英語を取り巻く環境と全商英検対策2016

    • Author(s)
      飯塚秀樹
    • Journal Title

      群馬県商業教育研究会紀要

      Volume: 54 Pages: 4-6

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 実践英語を飛躍的に習得するために!2019

    • Author(s)
      飯塚秀樹
    • Organizer
      古河ライオンズクラブ青少年育成事業 青少年育成フォーラム2019
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 平成30年度茨高教商業部学習合宿「めざせ!スペシャリスト」2018

    • Author(s)
      飯塚秀樹
    • Organizer
      平成30年度茨高教商業部学習合宿
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 英語によるアウトプットを効率良く高めるための指導法2018

    • Author(s)
      飯塚秀樹
    • Organizer
      文部科学省後援ELEC夏期英語教育研修会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 音声を重視した中学校英語授業の効果的な指導法2018

    • Author(s)
      飯塚秀樹
    • Organizer
      千葉県印旛地区教育研究会外国語活動研究部研修会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] STEP英検,全商英検ボキャブラリー対策2018

    • Author(s)
      飯塚秀樹
    • Organizer
      茨城県立水戸商業高等学校出前授業
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 逐次通訳法を応用した英語検定試験対策2018

    • Author(s)
      飯塚秀樹
    • Organizer
      茨城県立水戸商業高等学校出前授業
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] プロソディー重視の学習法の導入2018

    • Author(s)
      飯塚秀樹
    • Organizer
      茨城県立水戸商業高等学校出前授業
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 英語学習・習得の意義・重要性について2018

    • Author(s)
      飯塚秀樹
    • Organizer
      茨城県立水戸商業高等学校出前授業
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 音声中心の英語学習法2018

    • Author(s)
      飯塚秀樹
    • Organizer
      茨城県古河市立古河第三中学校英語授業研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 外部検定試験における逐次通訳アプローチの試みとその考察2017

    • Author(s)
      飯塚秀樹,長橋雅俊
    • Organizer
      第47回中部地区英語教育学会長野研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 逐次通訳アプローチに基づく全商英検対策2017

    • Author(s)
      飯塚秀樹
    • Organizer
      平成29年度茨城県高教研商業部学習合宿「目指せ!スペシャリスト」
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 音声中心の英語授業の効果的な指導法2017

    • Author(s)
      飯塚秀樹
    • Organizer
      文科省後援ELEC夏期英語教育研修会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 全商英検を効率良く攻略するために2017

    • Author(s)
      飯塚秀樹
    • Organizer
      千葉県商業教育研究会・千葉県高等学校教育研究会商業部会主催平成29年度商業高校生対象イングリッシュセミナー
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 既存の学習環境下で、スピーキング及びリスニング力を効率良く向上させるために2017

    • Author(s)
      飯塚秀樹
    • Organizer
      茨城県古河市教育委員会英語特区事業
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 逐次通訳アプローチに基づくスピーキングおよびリスニング力向上を目指した英語指導2017

    • Author(s)
      飯塚秀樹
    • Organizer
      一人一人が輝く学校作り推進事業 茨城県立那珂湊高等学校
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 1年生対象特別講座2016

    • Author(s)
      飯塚秀樹
    • Organizer
      茨城県立下館第二高等学校課外特別講座
    • Place of Presentation
      茨城県立下館第二高等学校
    • Year and Date
      2016-03-28
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 逐次通訳アプローチに基づく医療英語教育と学生による授業評価2016

    • Author(s)
      飯塚秀樹
    • Organizer
      第48回日本医学教育学会大会
    • Place of Presentation
      大阪医科大学 大阪府高槻市
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 通訳訓練法に基づく音声中心の授業の進め方 ー4技能を統合した英語指導法ー2016

    • Author(s)
      飯塚秀樹
    • Organizer
      文部科学省後援ELEC夏期英語教育絵研修会
    • Place of Presentation
      ELEC英語研修所 東京都千代田区
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 全商英検1級攻略のために2016

    • Author(s)
      飯塚秀樹
    • Organizer
      全商英検指導者会議
    • Place of Presentation
      兵庫県立神戸商業高等学校 兵庫県神戸市
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 全商英検1級合格者を増やすための技能統合指導の実践2016

    • Author(s)
      飯塚秀樹
    • Organizer
      群馬県立高崎商業高等学校2学年全商英検対策
    • Place of Presentation
      群馬県立高崎商業高等学校 群馬県高崎市
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 逐次通訳アプローチに基づく実践授業研究(1)2016

    • Author(s)
      飯塚秀樹
    • Organizer
      群馬県立高崎商業高等学校2学年全商英検対策
    • Place of Presentation
      群馬県立高崎商業高等学校 群馬県高崎市
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 逐次通訳アプローチに基づく実践授業研究(2)2016

    • Author(s)
      飯塚秀樹
    • Organizer
      群馬県立高崎商業高等学校2学年全商英検対策
    • Place of Presentation
      群馬県立高崎商業高等学校 群馬県高崎市
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 第56回全商英検結果と考察 次回の対策法について2016

    • Author(s)
      飯塚秀樹
    • Organizer
      群馬県立高崎商業高等学校2学年全商英検対策
    • Place of Presentation
      群馬県立高崎商業高等学校 群馬県高崎市
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 全商英検に向けての対策法、英語を学習する意義2016

    • Author(s)
      飯塚秀樹
    • Organizer
      群馬県立高崎商業高等学校2学年全商英検対策
    • Place of Presentation
      群馬県立高崎商業高等学校 群馬県高崎市
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 全商英検1級直前対策2016

    • Author(s)
      飯塚秀樹
    • Organizer
      群馬県立高崎商業高等学校2学年全商英検対策
    • Place of Presentation
      群馬県立高崎商業高等学校 群馬県高崎市
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 英語教員のための英語力向上講座2015

    • Author(s)
      飯塚秀樹
    • Organizer
      文部科学省後援ELEC冬期英語教育研修会
    • Place of Presentation
      東京都千代田区安田コミュニティープラザ
    • Year and Date
      2015-12-25
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 冬期課外特別講座2015

    • Author(s)
      飯塚秀樹
    • Organizer
      茨城県立下館第二高等学校課外特別講座
    • Place of Presentation
      茨城県立下館第二高等学校
    • Year and Date
      2015-12-24
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 通訳訓練法に基づいた Consecutive Interpreting Apporoach の指導法2015

    • Author(s)
      飯塚秀樹
    • Organizer
      文部科学省後援ELEC夏期英語教育研修会
    • Place of Presentation
      東京都千代田区安田コミュニティープラザ
    • Year and Date
      2015-08-06
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 全商英検対策と指導法2015

    • Author(s)
      飯塚秀樹
    • Organizer
      群馬県立高崎商業高等学校英語科校内研修会
    • Place of Presentation
      群馬県立高崎商業高等学校
    • Year and Date
      2015-05-26
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 英語を取り巻く環境と全商英検対策・国際化,海外から日本を見て・音声中心の英語学習法 The Consecutive Interpreting Approach について.2015

    • Author(s)
      飯塚秀樹
    • Organizer
      平成27年群馬県商業教育研究会定例総会/講演会
    • Place of Presentation
      群馬県高崎市ETERNA TAKASAKI
    • Year and Date
      2015-04-24
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Remarks] 飯塚秀樹 研究室

    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi