A Study on Possibility of Childcare Social Work by Nursery Teachers and the Way of Preservice Nursery Teacher Education
Project/Area Number |
15K03994
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Social welfare and social work studies
|
Research Institution | Soai University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
橋本 好市 神戸常盤大学, 教育学部こども教育学科, 教授 (00342171)
|
Research Collaborator |
KAWANO Kiyoshi 大阪大谷大学
ISHIDA Shinji 帝塚山大学
|
Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
|
Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
|
Keywords | 保育ソーシャルワーク / 保育士の業務・役割 / 保育士の専門性 / スウェーデンの就学前教育・保育 / オーストラリアの就学前教育・保育 / 保育現場での具現化に向けた課題 / 保育士養成教育 / 社会福祉士の職域拡大 / 保育者の業務・役割 / 保育者の専門性 / 実践的展開に向けた課題 / 保育所保育士 / 保育ソーシャルワークの担い手 / 実践的展開への課題 / スウェーデン就学前教育 / 保育士とソーシャルワーカーとの専門性の分化 / 保育士養成課程 / ソーシャルワーク教育 |
Outline of Final Research Achievements |
In the age of “The Comprehensive Support System for Children and Child-rearing”, the role and expertise of nursery teachers has been discussed. In this study, considering such trends, we examined the way of childcare social work in Japan. We conducted the early child care and education inspections in Sweden and Australia. Based on that knowledge, we examined the significance and integrity of nursery teachers in social work, issues for realization in practices, and the ideal way of preservice nursery teacher education. As a result, it was suggested that social workers are suitable for social work in nursery school, and that it is appropriate for nursery teachers to take on part of the work. In addition, we clarified the necessity for nursery teachers to learn and use social work, and proposed the Solution Focused Approach as one of it.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本における保育ソーシャルワークのあり方について、実践での具現化に向けて課題の論点を整理・分析した。また、保育所におけるソーシャルワークに関わる業務内容・範囲・程度について、スウェーデン・オーストラリアの就学前教育・保育視察での知見等を踏まえ、保育士及び社会福祉士両資格の専門性向上、保育士の業務負担軽減の観点等から、一方向性を示した。 さらには、社会福祉士の職域拡大、養成教育のあり方等にも言及するとともに、保育ソーシャルワークに関わる教育及び実践での具現化に関して、保育士養成課程の再編を踏まえ、一つのあり方を提示した。
|
Report
(5 results)
Research Products
(16 results)