• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Educational Objectives and Evaluation in Designing Lessons for Children with Autism.

Research Project

Project/Area Number 15K04231
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionTottori University

Principal Investigator

MIKI hirokazu  鳥取大学, 地域学部, 教授 (80622513)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 川地 亜弥子  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 准教授 (20411473)
寺川 志奈子  鳥取大学, 地域学部, 教授 (30249297)
山根 俊喜  鳥取大学, 地域学部, 教授 (70240067)
赤木 和重  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 准教授 (70402675)
國本 真吾  鳥取短期大学, その他部局等, 准教授(移行) (80353100)
越野 和之  奈良教育大学, 学校教育講座, 教授 (90252824)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords教育目標 / 教育評価 / 自閉症 / 発達障害 / 授業づくり / 教材 / 行動障害 / 授業 / 強度行動障害 / 障害児教育 / 社会性の障害 / 教育実践 / 個別の指導計画
Outline of Final Research Achievements

The aim of this study is to build up the structure of educational objectives and evaluation for implementing lessons to children with autism. For as many as eighteen days, we had joint meetings of school teachers and researchers where we discussed diverse examples of lesson practices. Throughout these meetings, while in the lessons for those children with social disorders, we tended to focus on the acquisition of social adaptive behaviors, we found it possible to use teaching materials encouraging them to learn culture. It was also noticeable that there were many practices whose educational objectives promoted those children to have the ability to sympathize with people and think creatively. For those children with severe behavior disorders, it is generally recommended to provide them with an environment appropriate for autistic-oriented children, but we found that it was more effective to offer in school education many opportunities to accumulate experiences of sympathetic emotions.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (10 results) (of which Open Access: 4 results) Presentation (2 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 小学校に在籍する自閉スペクトラム症児の教育指導のあり方2018

    • Author(s)
      尾﨑久仁香、三木裕和
    • Journal Title

      地域学論集

      Volume: 第14巻第3号 Pages: 65-70

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 鳥取大学附属特別支援学校専攻科10年の成果と課題-修了生の悉皆調査から2017

    • Author(s)
      澤田淳太郎、野波雄一、三木裕和
    • Journal Title

      人間発達研究書紀要

      Volume: 第30号 Pages: 62-78

    • NAID

      40021328325

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 個別支援を必要とする児童に対する同学級児童の意識:他者からの受容感と授業場面に着目して2017

    • Author(s)
      山本真帆・赤木和重
    • Journal Title

      神戸大学大学院人間発達環境学研究科紀要

      Volume: 10巻2号 Pages: 221-230

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 重症心身障害児における教育内容の構造-肢体不自由特別支援学校での調査から2017

    • Author(s)
      曲ひさか、三木裕和
    • Journal Title

      地域学論集

      Volume: 13巻第3号 Pages: 51-59

    • NAID

      120006330611

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 高機能発達障害者及びその家族への支援の在り方:「障害受容」を中心に2017

    • Author(s)
      齊藤里依、三木裕和
    • Journal Title

      地域教育学論集

      Volume: 9巻第1号 Pages: 23-32

    • NAID

      120006239181

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 研究ノート:発達的視点から子どもをとらえる-9.10歳の発達の節目2016

    • Author(s)
      中村明子、三木裕和
    • Journal Title

      地域学論集

      Volume: 13巻第1号 Pages: 89-98

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 知的障害特別支援学校小学部の授業づくりにおける教育目標について-子どもの発達的理解を基礎に-2016

    • Author(s)
      音田祐子、三木裕和
    • Journal Title

      地域学論集

      Volume: 13巻第2号 Pages: 23-29

    • NAID

      120005895968

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 成人知的障害者・精神障害者への聞き取り調査2016

    • Author(s)
      秋好美咲,国平和希,田畑容子,山根由佳,三木裕和
    • Journal Title

      鳥取大学地域学部地域教育学科、地域教育学研究

      Volume: 第8巻第1号 Pages: 155-162

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 知的障害のある青年の進路及び職業に関する意識の研究 : フォーカス・グループ・インタビューを通して2015

    • Author(s)
      山本由佳莉、三木裕和
    • Journal Title

      鳥取大学地域学部紀要. 地域学論集

      Volume: 12巻第1号 Pages: 93-99

    • NAID

      120005652455

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 特別支援学校における子ども理解と教育実践の課題2015

    • Author(s)
      三木裕和
    • Journal Title

      教育

      Volume: 837号 Pages: 55-61

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 障害児教育の教育目標・評価を考える(4)2016

    • Author(s)
      三木裕和、石田誠、小池えり子、越野和之
    • Organizer
      第24回発達保障研究集会(埼玉)
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2016-03-20
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 発達保障・学力保障と教育評価2016

    • Author(s)
      川地亜弥子
    • Organizer
      学齢期の学力と発達を考える研究会
    • Place of Presentation
      大阪府大阪市、大阪市立阿倍野市民学習センター
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 七転び八起きの「自分づくり」―知的障害青年期教育と高等部専攻科の挑戦2017

    • Author(s)
      鳥取大学附属特別支援学校、三木裕和
    • Total Pages
      210
    • Publisher
      今井書店
    • ISBN
      4866110953
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] どの子にもあ~楽しかった!の毎日を:発達の視点と保育の手立てをむすぶ2017

    • Author(s)
      赤木和重・岡村由紀子・金子明子・馬飼野陽美
    • Total Pages
      167
    • Publisher
      ひとなる書房
    • ISBN
      4894642484
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 実践、楽しんでいますか?:発達保障からみた障害児者のライフステージ2017

    • Author(s)
      木下 孝司; 川地 亜弥子; 赤木 和重; 河南 勝
    • Total Pages
      217
    • Publisher
      クリエイツかもがわ
    • ISBN
      9784863422186
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 子どもが笑顔になる学校2017

    • Author(s)
      古澤直子、塚田直也、石田誠、三木裕和
    • Total Pages
      86
    • Publisher
      全国障害者問題研究会出版部
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 川地亜弥子「発達保障と教育評価」中村隆一・渡部昭男編著『人間発達研究の創出と展開―田中昌人・田中杉恵の仕事をとおして歴史をつなぐ―』2016

    • Author(s)
      川地亜弥子
    • Publisher
      群青社
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi