• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Position of teacher training within higher education in England - Higher education unification and "quality assurance" of teacher training

Research Project

Project/Area Number 15K04320
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionMeiji University

Principal Investigator

TAKANO Kazuko  明治大学, 文学部, 専任教授 (30287883)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山崎 智子  南山大学, 人文学部, 講師 (20636550)
福島 裕敏  弘前大学, 教育学部, 教授 (40400121)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsイギリス / 教員養成 / 高等教育 / 質保証 / accreditation / validation / 学校主導の教員養成 / PGCE
Outline of Final Research Achievements

In Thatcher-Major education reform period, the binary system of higher education was abolished by the Further and Higher Education Act 1992. On the other hand, teacher training became a kind of alienated area within the unified higher education, and what is more, began to be separated from higher education institutions. These are due to the creation of a comprehensive administration system specialized in teacher training by the Education(Schools) Act 1992 and the Education Act 1994.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

イギリスの教員養成で1990年代から今日まで続く動向については、従来、“教員養成の高等教育から学校現場へのシフト”という現象的把握がなされていたが、それについて、教員養成を高等教育一般から分離する独自の行政システムの成立を基盤として可能となったものであることを明らかにした。
対象期間において、教員養成課程の査察や財政措置が高等教育一般のそれから分離され、それによって、教員養成の行政が高等教育系列ではなく初等中等教育系列に位置づけられたという、戦後イギリス教員養成史の画期ともなる点を明らかにした。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report

Research Products

(13 results)

All 2017 2016 2015

All Journal Article Presentation Book

  • [Journal Article] 教師と教師教育のためのコンピテンスと基準-その発展と問題点-英国におけるアプローチは共通か?〈Ian Menter論文の解説と抄訳〉2017

    • Author(s)
      高野和子
    • Journal Title

      日本教師教育学会年報

      Volume: 第26号 Pages: 20-27

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] イングランドの教員養成-日本の議論への引き取り方とかかわって2017

    • Author(s)
      高野和子
    • Journal Title

      日英教育誌

      Volume: 第3号 Pages: 1-15

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 教員養成に関わる教育行政システムの構築-イギリス高等教育一元化前後に注目して-2017

    • Author(s)
      高野和子
    • Journal Title

      明治大学教職課程年報

      Volume: 39 Pages: 17-26

    • NAID

      120006329734

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] イングランド教員養成政策における『学校ベース』の含意の変容―『技能職』と『専門職』をめぐるダイナミクス―2017

    • Author(s)
      山崎智子
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 54 Pages: 110-130

    • NAID

      40021140573

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] イングランド教員養成におけるOfsted査察の現代的位置づけ―’School Direct’の質保証に注目して―2016

    • Author(s)
      山崎智子
    • Journal Title

      日英教育研究フォーラム

      Volume: 20 Pages: 151-164

    • NAID

      130005267495

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] イギリスにおける教師教育改革の一側面―ある'Teaching School'の実践から―2015

    • Author(s)
      山崎智子
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 8 Pages: 161-166

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 教師教育改革の現在を考える-イングランドを参照しながら-2017

    • Author(s)
      高野和子
    • Organizer
      日本教育学会北海道地区公開講演会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 海外の教師教育:教職者の専門性を巡って イギリス2016

    • Author(s)
      高野和子
    • Organizer
      日英教育研究会
    • Place of Presentation
      明治学院大学白金校舎
    • Year and Date
      2016-11-12
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] イギリス高等教育における教員養成の位置-高等教育一元化前後に注目して-2016

    • Author(s)
      高野和子、山崎智子
    • Organizer
      日本教育行政学会第51回大会 自由研究発表
    • Place of Presentation
      大阪大学・人間科学部
    • Year and Date
      2016-10-09
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 英国における教員養成と高等教育の現代的関係―PGCEの質保証から浮かび上がる葛藤―2016

    • Author(s)
      山崎智子
    • Organizer
      日本教育行政学会第51回大会 自由研究発表
    • Place of Presentation
      大阪大学・人間科学部
    • Year and Date
      2016-10-09
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 英国における教員養成の質保証に関する予備的考察―’School Direct’に注目して―2015

    • Author(s)
      山崎智子
    • Organizer
      日本教育行政学会第50回大会自由研究発表、日本教育行政学会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 日英教育学会編『英国の教育』(担当は「教員採用・待遇」の項)2017

    • Author(s)
      高野和子
    • Total Pages
      293
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798914091
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 日本教師教育学会編『教師教育研究ハンドブック』(担当は「地域教師教育機構」の項)2017

    • Author(s)
      高野和子
    • Total Pages
      418
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi