• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Learners' Recognition and Teachers' Interpretation on Equity in Social Studies Education

Research Project

Project/Area Number 15K04412
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

KAWASAKI Seiji  東京学芸大学, 教育学部, 教授 (10282782)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords多文化教育 / 公正 / 正義 / 衡平 / エクイティ / ハワイ / equity / social justice / 公正さ / 社会科 / equity pedagogy / エスノグラフィ / フィールドワーク / 授業研究 / 質的研究
Outline of Final Research Achievements

This research revealed that the problem of diversity that accompanies multiculturalization is effective in recognizing it based on "equity," which is the central concept of multicultural education. At that time, we considered not only theoretical aspects but also lesson practice as a clue.
The awareness of diversity in social studies education deepens in the way of "equity" that considers both the formal and substantive aspects of social events. Furthermore, when fostering a way of recognizing “to pursue equality by treating them differently”, it is effective to conceptually deepen the recognition in accordance with the facts, but set a social problem virtually. It was also effective to repeat the problem-solving trials and understand that there are multiple options.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現代の日本は国内の多文化化が著しい状態にある。価値観の多様性を認めて受け入れ,一方で自分の考え方を主張しながら異なる考え方の人たちと共存しようとすることは重要であるが,また難しいことでもある。異質なものとの共存には本質的に不平等を伴うことになる。なぜなら平等な扱いをすると不利な立場の者が置き去りにされてしまい,「等しさ」に迫ることにはならないからである。多様な集団が共存するには,すべての構成員を同じに扱っても集団の満足度は高まらない。むしろ差別は強まり格差は拡大する。共存のあり方について考えることは,人間のもつ不平等感をどう調整するかということである。

Report

(6 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 4 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] メディアリテラシーの視点から考えるICT活用―教材研究と教科内容の十分な検討を2017

    • Author(s)
      川崎誠司
    • Journal Title

      教育科学 社会科教育

      Volume: 54 Pages: 42-45

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 「公正な社会的判断力」育成のためのICTを活用した教材開発の背景2016

    • Author(s)
      川崎誠司
    • Journal Title

      学芸社会

      Volume: 32 Pages: 27-34

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どもの可能性と教師の力とICT2015

    • Author(s)
      川崎誠司
    • Journal Title

      視聴覚教育

      Volume: 5 Pages: 2-3

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 多文化教育の中心課題である「公正な社会的判断力の育成」の方法論的検討2019

    • Author(s)
      川崎 誠司
    • Organizer
      異文化間教育学会第40回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ICT環境整備の推進と効果的なICTの活用について2018

    • Author(s)
      川崎誠司
    • Organizer
      小学校プログラミング教育推進事業 平成30年度ICT環境整備・プログラミング教育に関する研修会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ICTを活用した公正な社会的判断力の育成―社会科教育と多文化教育の共通課題―2018

    • Author(s)
      川崎誠司
    • Organizer
      平成30年度千葉県私学教育研修集会中学校研修会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 公正な社会的判断力を育む学習指導―ICTを活用して―2018

    • Author(s)
      川崎誠司
    • Organizer
      平成30年度21世紀教育会 第7回研修講座
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 小学校社会科におけるICT活用とメディア・リテラシー:ウェブアプリケーションを活用した5年生の情報単元の授業分析を手がかりに2017

    • Author(s)
      川崎誠司
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 多文化社会における公正な社会的判断力の育成 ―クラウド環境を活用した授業実践と多文化教育の課題 ―2015

    • Author(s)
      川崎誠司
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Year and Date
      2015-06-06
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 社会科における多文化教育 ― 多様性・社会正義・公正を学ぶ2019

    • Author(s)
      森茂 岳雄、川﨑 誠司、桐谷 正信、青木 香代子
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      4750348597
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 初等社会科教育2018

    • Author(s)
      川崎誠司,井田仁康,村井大介,國分麻里,篠崎正典,唐木清志,桐谷正信,中山正則,粕谷昌良,梅澤真一,大山喜裕,山下真一,呂光暁,金ヒョン辰著,吉田武男監修
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 初等社会科教育2018

    • Author(s)
      吉田武男、井田仁康、唐木清志
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623083145
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 高等学校 新現代社会 指導資料2017

    • Author(s)
      川崎誠司,浅子和美,苅部直,君塚正臣,中島隆博,脇田成,渥美利文,上原功,平岡可奈之
    • Total Pages
      279
    • Publisher
      帝国書院
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi