• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Validation of assessment methods focusing on the process of inquiry learning in home economics education : Generalization by means of collaboration with foreign researchers

Research Project

Project/Area Number 15K04417
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionKanazawa University

Principal Investigator

WATAHIKI Tomoko  金沢大学, 学校教育系, 教授 (90262542)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 鈴木 真由子  大阪教育大学, 教育学部, 教授 (60241197)
荒井 紀子  大阪体育大学, 教育学部, 特任教授 (90212597)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsプロセス評価 / 批判的リテラシー / 問題解決学習 / 家庭科教育 / 授業開発
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to validate effective assessment methods focusing on problem-solving learning in which students’ critical literacy is nurtured while interacting the theory and practice. The main items and findings of this research are as follows: 1) analyzing lessons, assessment methods and structures of the theory on problem-solving learning in which students’ critical literacy is nurtured in the USA and Nordic countries by means of school visits and interviews to teachers and researchers, 2) developing and validating a lesson plan and an assessment method in Japanese home economics based on the research in the USA and Nordic countries, 3) validating two kinds of assessments; performance assessments developed at elementary school and senior high school and an assessment analyzing narrative records by students at junior high school.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 「深い学び」を達成する家庭科の授業とは2018

    • Author(s)
      荒井紀子
    • Journal Title

      学校教育(広島大学付属小学学校 学校教育研究会)

      Volume: 1206 Pages: 6-13

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 男性家庭科教員増加に向けての課題2018

    • Author(s)
      綿引伴子・山川岳
    • Journal Title

      教育実践研究(金沢大学人間社会学域学校教育学類附属教育実践支援センター)

      Volume: 43 Pages: 1-13

    • NAID

      120006483002

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Lesson Study in Home Economics in Japan:Possibility and Future Tasks2018

    • Author(s)
      Noriko Arai
    • Journal Title

      International Conference Report “Toward Quality Improvement in Home Economics Education:Bridging Japan and the world through perspectives on lesson study"

      Volume: 0 Pages: 23-31

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 諸外国の家庭科教育8 北欧の家庭科:消費者市民教育の展開2017

    • Author(s)
      荒井紀子
    • Journal Title

      家庭科(全国家庭科教育協会)

      Volume: 第5号 Pages: 16-19

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 家政学概論と家庭科教育をつなぐ―生活の変革とその担い手を育てるということ2016

    • Author(s)
      荒井紀子
    • Journal Title

      家政学原論研究(日本家政学会家政学原論部会)

      Volume: No.50 Pages: 48-53

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 学習指導要領改訂における教科の役割:家庭科の視点から―家庭科の学びを通して資質・能力をどう獲得するか2016

    • Author(s)
      荒井紀子
    • Journal Title

      教科教育学会誌

      Volume: 第39巻第3号 Pages: 85-90

    • NAID

      130007790840

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 高校家庭科におけるジェンダー・セクシュアリティの授業実践の分析2016

    • Author(s)
      綿引伴子・竹田有友子
    • Journal Title

      金沢大学人間社会学域学校教育学類紀要

      Volume: 第8号 Pages: 35-47

    • NAID

      120005726852

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 諸外国の家庭科教育―全体の概論―2015

    • Author(s)
      荒井紀子
    • Journal Title

      家庭科、全国家庭科教育協会編、平成27年度

      Volume: 第1号 Pages: 11-16

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 高等学校学習指導要領実施上の課題とその改善(家庭)2015

    • Author(s)
      荒井紀子
    • Journal Title

      中等教育資料

      Volume: 0 Pages: 22-27

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] フィンランドにおける教育改革と家庭科:コンピテンス、学習目標、評価に焦点を当てて2017

    • Author(s)
      荒井紀子・鈴木真由子・綿引伴子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会2017年度大会(第60回大会)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] スウェーデンの家庭科教育における「真正の評価」-子どもの主体的学習とパフォーマンス評価の構造を視点として-2015

    • Author(s)
      荒井紀子・鈴木真由子・綿引伴子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会2015年度大会(第58回大会)
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学(徳島県鳴門市)
    • Year and Date
      2015-06-28
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 小学校家庭科教育法2018

    • Author(s)
      大竹美登利・鈴木真由子・綿引伴子(編著者)
    • Total Pages
      181
    • Publisher
      建帛社
    • ISBN
      9784767921143
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 小学校教育実践の基礎と展開2017

    • Author(s)
      愛知県立大学教育福祉学部教育発達学科(編)(著者:綿引伴子・内田純一・葛西耕介・田村佳子・竹川信哉・渡邉眞依子・瀬野由衣・日下美輝子・堀尾良弘・三山岳・山本理絵・入部百合絵・神谷幸宏・加藤辰雄・久保田貢・亀井喜久男・伊藤稔明・原田宏美・高橋範行・内田奈津子・加藤久恵・酒井康雄・原知美・松尾章子・藤原智也・稲嶋修一郎・丸山真司・池田周・加藤辰雄・
    • Total Pages
      196
    • Publisher
      クイックス
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 高等学校家庭科[家庭基礎]「家庭総合]教科書準拠 学習指導書ワークシート+デジタル資料セット2017

    • Author(s)
      綿引伴子、久保桂子、鈴木裕子、村田玲子、大島久美子、奈良英代、内海那保子、藤田昌子
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      開隆堂
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] Reforming Teaching and Teacher Education2016

    • Author(s)
      Anna-Lisa Elorinne, Noriko Arai, Minna Autio
    • Total Pages
      268
    • Publisher
      Sense Publishers (Finland)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 市民社会をひらく家庭科2015

    • Author(s)
      赤塚朋子、荒井紀子、上野顕子、河村美穂、小島郷子、小清水貴子、田結庄順子、高木直、中屋紀子、中山節子、牧野カツコ、室雅子、望月一枝、柳昌子、山田綾、吉原崇恵、渡瀬典子(大学家庭科教育研究会編)
    • Total Pages
      214
    • Publisher
      ドメス出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi