Project/Area Number |
15K04425
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
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Research Institution | Mie University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
宮本 浩治 岡山大学, 教育学研究科, 准教授 (30583207)
間瀬 茂夫 広島大学, 教育学研究科, 教授 (90274274)
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Research Collaborator |
TANIGUCHI Mamiko
OMURA Masashige
IIDA Mami
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
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Keywords | レトリック / 国語学力 / 国語科 / 授業モデル / 小学校・中学校・高等学校 / 説明的文章教材 / 学習指導要領 / 資質・能力 / 言葉による見方・考え方 |
Outline of Final Research Achievements |
In this research, we regarded Japanese language education in elementary school, junior high school and high school as consistent, and focused on rhetoric, examined the relevance of literacy. Based on that, in order to improve literacy systematically, we took up the explanatory texts in the Japanese language textbooks of each school type, concretely analyzed and considered the Japanese language classes (especially reading) that dealt with the rhetoric, and their modeling.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
国語科の授業における説明的文章の学習指導において、小学校・中学校・高等学校を一貫したものとしてとらえた研究と実践はまだ充実しているとはいえない状況にある。こうした現状をふまえるならば、初等から中等までを視野に入れている点に本研究の意義が認められよう。また、レトリックに着目した、国語学力を系統的に育てるための授業とそのモデル化についての具体的な分析・考察も、今日の国語科教育の改善に資するものである。
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