• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of next-generation SP training program to realize medical care that medical students and citizens can learn together

Research Project

Project/Area Number 15K08570
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Medical sociology
Research InstitutionNippon Medical School

Principal Investigator

Fujikura Terumichi  日本医科大学, 医学部, 教授 (00238552)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 井上 千鹿子  日本医科大学, 医学部, 助教 (90453042)
早坂 明哲  日本医科大学, 医学部, 助教 (50516094)
樫村 正美  日本医科大学, 医学部, 講師 (00550550)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords医学教育 / 患者 / 模擬患者 / 一般市民 / PPI / 市民参画 / OSCE / 医療コミュニケーション / 客観的臨床能力試験 / カリキュラム開発 / Lay person / フィードバック技法 / 地域基盤型教育 / 質的研究 / 市民参加
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to develop a strategy to promote citizen participation in medical education. SP activities are a major form of citizen participation in medical education. We have provided a new training program for SPs and developed a strategy to involve them as citizens in medical education beyond the perspective of the patient.
The following strategies were developed based on the results of interview surveys with SPs and questionnaire surveys of medical schools nationwide. These strategies are to provide lecture programs to SPs, prepare textbooks, provide opportunities for educational practice, and practice research activities by SPs themselves. We created the above research result report and sent it to SP trainers nationwide for sharing with them.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

医療人と対をなす形で一市民が患者として教育に携わることが必要だが、現実的な方略としては市民は模擬患者(SP)を経てより包括的に医学教育に参画するシステムを構築することが肝要である。本研究では全国医学部の現状と意向調査、我々の大学に所属する約60名の模擬患者の意向調査などを踏まえ、これを可能とするシステムを構築した。欧米でもまだ一定の道筋が定まらない医学教育上のPatient and Public Involvement の具体的な方略を、次世代SP養成プログラムという形で開発し情報公開出来たことでわが国の今後の医学教育の推進に寄与できたと考える。

Report

(6 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 2 results) Presentation (7 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] Expectations for the Next Generation of Simulated Patients Born from Thoughtful Anticipation of Artificial Intelligence-Equipped Robot2018

    • Author(s)
      Hayasaka Y, Fujikura T, Kashimura M
    • Journal Title

      Journal of Nippon Medical School

      Volume: 85 Issue: 6 Pages: 347-349

    • DOI

      10.1272/jnms.JNMS.2018_85-57

    • NAID

      130007527724

    • ISSN
      1345-4676, 1347-3409
    • Year and Date
      2018-12-10
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] How do the first year students find the way of learning medicine in Japan?2018

    • Author(s)
      Fujikura T, Kashimura M, Hayasaka Y, Inoue C, Takeshita T
    • Journal Title

      MedEdPublish

      Volume: 7 Pages: 125-125

    • DOI

      10.15694/mep.2018.0000125.1

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 模擬患者に顎顔面領域の発赤・腫脹を再現するための教材の開発2018

    • Author(s)
      上原任, 井上千鹿子, 早坂明哲, 藤倉輝道, 山崎晴美
    • Journal Title

      日本シミュレーション医療教育学会雑誌

      Volume: 6

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] プロフェッションと社会との契約:医学教育と法曹教育の接点2018

    • Author(s)
      藤倉輝道
    • Journal Title

      法曹養成と臨床教育

      Volume: 10

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 地域在住高齢者にみられる迷惑行為に関する検討-地域包括支援センターを対象としたフォーカスグループ2018

    • Author(s)
      樫村正美・野村俊明・川西智也・原 祐子・北村 伸
    • Journal Title

      老年精神医学雑誌

      Volume: 29 Pages: 65-74

    • NAID

      40021448416

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 医学教育における倫理と価値-プロフェッショナリズム教育としての共通基盤と差異2015

    • Author(s)
      藤倉輝道
    • Journal Title

      法曹養成と倫理教育

      Volume: 8 Pages: 42-48

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 医療面接実習やOSCEに参加した模擬患者が感じる現実との違和感2019

    • Author(s)
      伊東泰夫、太田峯男、藤倉輝道 他
    • Organizer
      第51回日本医学教育学会大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Robot SPに対する将来予測から生まれる次世代模擬患者に期待される深化2018

    • Author(s)
      藤倉輝道、早坂明哲、樫村正美、井上千鹿子
    • Organizer
      第50回日本医学教育学会大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 医学教育におけるRobot SPと生身のSPの共存に関する質問紙調査2018

    • Author(s)
      早坂明哲、井上千鹿子、藤倉輝道
    • Organizer
      第6回日本シミュレーション医療教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 日本における一般市民の医学教育参画に関する現状2017

    • Author(s)
      藤倉輝道、早坂明哲、井上千鹿子
    • Organizer
      日本医学教育学会大会(第49回)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] プロフェッションと社会との契約:医学教育と法曹教育の接点2017

    • Author(s)
      藤倉輝道
    • Organizer
      臨床法学教育学会創立10周年記念大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 仲間と、そして市民としてのSP参加で学ぶ:新入生オリエンテーションTBL 第2報2016

    • Author(s)
      藤倉輝道
    • Organizer
      第48回日本医学教育学会大会
    • Place of Presentation
      大阪医科大学(大阪府高槻市)
    • Year and Date
      2016-07-29
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 仲間と、そして市民としてのSP参加で学ぶ新入生オリエンテーションTBL2015

    • Author(s)
      藤倉輝道
    • Organizer
      第47回日本医学教育学会大会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟市)
    • Year and Date
      2015-07-24
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi