The Integrated Study on Performance Indicators Supporting to Servitaization
Project/Area Number |
15K13059
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Accounting
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Research Institution | Waseda University |
Principal Investigator |
Ito Yoshihiro 早稲田大学, 商学学術院, 教授 (10168388)
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | サービタイゼーション / プロダクタイゼーション / 産業のボーダレス化 / プロジェクト・ライフサイクル・コスティング / サービタリティ・コスティング / サービス・ライフサイクル・プロフィッティング / メーカーのサービス化 / ライフサイクル・プロフィティング |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to identify the roles that management accounting system play in the process of serviceization. It is also about presenting concepts and models that lead to the development of new tools that facilitate serviceization . In the process of research, it became clear that the serviceization in Japanese manufacturing industry is relatively delayed compared to overseas. In addition, it has also been highlighted that the productization in service industries is progressing globally. Therefore, this study modified the research framework and focusing on the manufacturing industry, searched for new management accounting tools and models across industries. As a result, a model such as servitality costing(the new quality cost analysis common to both manufacturing and service industries) has been presented.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
欧米の議論も含めて、サービタイゼーションに関する先行研究はその求められる方向性の探究を主眼とする研究の域を出るものではなかった。換言すれば、先行研究にあっては製業業が実際にサービス化を進める様々な場面で、その意思決定を支援する情報やシステムの在り方を探究する議論が欠けていたといっても過言ではない。本研究が企図したのは、まずもってこれを補完することであり、プロジェクトLCCやサービタリティ・コスティングといった具体的な手段ないしツールを提示するとともに、非財務指標を含む各種の業績指標との有機的な連携の在り方を工夫した点に、その社会的意義を見出すことができるのではないかと考える。
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Report
(5 results)
Research Products
(3 results)