Role of Educational institutions for vitalizing rural areas in Japan and UK
Project/Area Number |
15K13198
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Sociology of education
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Research Institution | Tohoku University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
吉原 美那子 高崎経済大学, 地域政策学部, 准教授 (00422147)
大桃 敏行 学習院女子大学, 国際文化交流学部, 教授 (10201386)
青木 栄一 東北大学, 教育学研究科, 准教授 (50370078)
西出 優子 東北大学, 経済学研究科, 教授 (60451506)
若林 直樹 京都大学, 経営管理研究部, 教授 (80242155)
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Research Collaborator |
Seto Hirohumi
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | 信州型コミュニティスクール / 学校と地域連携・協働化 / 義務教育学校 / 地域産業 / 山村留学 / 学校支援コーディネーター / 自律した学習者 / 教師力の向上 / NPO / Big Society / 地方創生 / 学校運営委員会 / 学校と企業との連携 / 信州型CS / インターンシップ / ひと、まち、しごと / 家庭教育支援者 / 市町村教育委員会 / コミュニティースクール / 定住促進 / エディンバラ大学 / 大学と地域連携 / 市町村連携 / 社会ネットワーク / 公共図書館 / 公民館 / 生涯学習 / まちづくり・人づくり / 自治体とNPOの連携 / 子育て支援 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this research is to clarify the power of education for revitalizing declining localommunity in Japan and UK. In Japan a project team visited to the Nagano prefecture and examined‘the Sinshuu mode of community school and its governingbody. The governingbody is organized by a headteacher, localresidents and, communitycentre, PTA, .The most important role of the cmmunityschool’s governing body is(1)the endorsement on the school manegement policy scheme by the headteacher,(2) the opinion and advice to the school manegement.(3)the evaluation of school activities.Thus Commnityschool exists and performs as a central institution for vitalizings localcommunity.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
地方の修学児童生徒が少ない学校でも、小中一貫の義務教育学校制度を活用し、接続関係に弾力化したり、地域との連携協力で学校の直面している課題を学校や教育委員会だけでなく、地域全体で解明して行く、さらに美しい自然環境をアピールし、海外や首都圏から山村留学を促進するなど、地域創生の拠点となり得る。信州型コミュニティスクールは県や他市町村との連携協力関係を密にしながらも、各学校の主体性、自律性、個性を担保するところに特徴があり、地域創生の拠点となる大きな可能性を有している。
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Report
(5 results)
Research Products
(24 results)