• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on actual condition and problem of "reports as a outcome of research" at Teaching Profession Graduate School

Research Project

Project/Area Number 15K13227
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education

Principal Investigator

MATSUMOTO Shinji  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (70165893)

Research Collaborator NAKAJIMA Masako  
HIlTUNEN Kumiko  
YATA Takumi  
NAKURA Masami  
SAKAI Minako  
FJIWARA Hiroaki  
KUBOTO Yutaka  
NAKAZAWA Reiko  
MIZUTA Yoshiki  
ABE Yoichiro  
UMAKOSHI YU  
KATSUTS Kenji  
YAMASHITA Ko  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords教職大学院 / 教科教育学 / 学修の成果としての報告書 / フィンランド / 教員の資質能力 / テキストマイニング
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research was to analyze the "report as outcome of learning" at Teaching Profession Graduate School from the viewpoint of curriculum pedagogy and to clarify the actual condition and the problem. We analyzed 1341 reports from 13 Teaching Profession Graduate Schools that were established at the early years. As a comparative control, 194 master thesis from two Finnish universities were also analyzed. The analysis methods were a scheme idea of curriculum pedagogy (Yutaka Sato) and text mining method.
As a result of the analysis, in these reports, "classwork" was quantitatively and structurally extracted as a core keyword. The keyword was mostly related to "teaching - learning". In addition, these Teaching Profession Graduate Schools could be characterized by keywords such as "classwork" and "subject", "learner", "learning".

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2017 2016 2015

All Journal Article (9 results) (of which Acknowledgement Compliant: 1 results,  Open Access: 3 results) Presentation (2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 理科における文脈を基盤としたアプローチに着目した授業開発2017

    • Author(s)
      中澤怜子・松本伸示
    • Journal Title

      授業実践アイディア集 2017

      Volume: 10 Pages: 14-15

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 表現活動の充実を図る理科授業2017

    • Author(s)
      久保田尭・松本伸示
    • Journal Title

      授業実践アイディア集 2017

      Volume: 10 Pages: 16-17

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 説明する活動を取り入れた高校物理の授業!2017

    • Author(s)
      水田佳希・松本伸示
    • Journal Title

      授業実践アイディア集 2017

      Volume: 10 Pages: 18-19

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 9.科学的概念を構築するための「3つの指導手順」 -作用・反作用の法則に関する指導の実践例-2017

    • Author(s)
      沖野信一・山岡武邦・松本伸示
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 8月号 Pages: 46-47

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教職大学院における学修の成果としての報告書にみる教科教育学研究の現状分析と課題2016

    • Author(s)
      松本伸示
    • Journal Title

      日本教科教育学会全国大会論文集

      Volume: - Pages: 170-171

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 理科学習につながる生活科の授業2016

    • Author(s)
      小坂幸弘、松本伸示
    • Journal Title

      兵庫教育大学教職大学院教育実践高度化専攻授業実践開発コース 研究報告ダイジェスト 授業実践アイディア集2015

      Volume: 2016 Pages: 31-32

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 高等学校物理基礎「浮力」における素朴概念から科学概念へ再構築を目指した授業開発2016

    • Author(s)
      菅河晃太郎、松本伸示
    • Journal Title

      兵庫教育大学教職大学院教育実践高度化専攻授業実践開発コース 研究報告ダイジェスト 授業実践アイディア集2015

      Volume: 2016 Pages: 33-34

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 見通しと振り返りから、自分の見方・考え方を自覚し、自分事の問題解決学修を目指そう!2016

    • Author(s)
      坂井詩歩、松本伸示
    • Journal Title

      兵庫教育大学教職大学院教育実践高度化専攻授業実践開発コース 研究報告ダイジェスト 授業実践アイディア集2015

      Volume: 2016 Pages: 47-48

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 理科の教員養成における自己評価の役割に関する一考察2015

    • Author(s)
      中島雅子、松本伸示
    • Journal Title

      日本教科教育学会第41回全国大会論文集

      Volume: 41 Pages: 50-51

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 教職大学院における学修の成果としての報告書にみる教科教育学研究の現状分析と課題2016

    • Author(s)
      松本伸示
    • Organizer
      日本教科教育学会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Year and Date
      2016-10-22
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 理科の教員養成における自己評価の役割に関する一考察2015

    • Author(s)
      中島雅子、松本伸示
    • Organizer
      日本教科教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2015-10-24
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 1.平成29年改訂 中学校教育課程実践講座 第2章2017

    • Author(s)
      松本伸示 (共著)
    • Publisher
      ぎょうせい
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi