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On the Interrelationship among the Development of Civil and Mechanical Engineering and Engineering Theories in Britain

Research Project

Project/Area Number 15K16273
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Sociology/History of science and technology
Research InstitutionChiba Institute of Technology

Principal Investigator

KOBAYASHI Manabu  千葉工業大学, 工学部, 准教授 (60447555)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2018: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords橋梁 / ロバート・スチーブンソン / ウィリアム・フェアベーン / ブリタニア橋 / 設計と理論 / ジェームズ・ワット / イートン・ホジキンソン / コンウェイ橋 / ビクトリア朝 / トーマス・ベドーズ / 蒸気機関 / 土木技術 / リチャード・トレビシック / 蒸気機関車 / ディー橋 / 実験と理論
Outline of Final Research Achievements

I focused on the interrelationship among the development of civil and mechanical engineering and engineering theories in Britain. Specifically, I studied two issues, "interaction between civil engineering and strength of materials" and "interaction between the steam engine and theories of heat." I tried to summarize to the relationship between the level of engineering theories used by the leading engineers and the design of some engineering works in the 18th and 19th century in Britain. I came to recognize that the influence of theory is not enough and classifying types of bridges is necessary to understand the historical development of bridge building technology. I tried to re-evaluate the Britannia Tubular Bridge built by Robert Stephenson in 1850 at the Menai Strait which separates Anglesey and Wales.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

イギリス産業革命期において、道路・橋梁建設などの土木技術と蒸気機関を含む機械技術の発展は、綿工業・製鉄業などとともに当時のイギリスの科学・技術の展開を象徴するものの一つである。我が国では科学の技術への適用についての体系的技術史研究はそれほど進んでいない。一方で、国外では技術と科学の相関関係に関する研究が蒸気機関と熱力学成立前の熱理論に関して研究されている。本研究では蒸気機関のような機械技術だけでなく土木技術についても実際の設計・施工と理論との関係から技術発達メカニズムを解明するもので、これは学術的意義がある。本研究では、さらに踏み込んで橋梁形式の歴史的展開と最大スパンとの関係を研究した。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2019 2016

All Presentation (3 results)

  • [Presentation] ブリタニア橋の再評価――橋梁技術の史的展開メカニズムの解明へ向けてブリタニア橋の再評価――橋梁技術の史的展開メカニズムの解明へ向けて2019

    • Author(s)
      小林 学
    • Organizer
      日本科学史学会第66回年会一般公演
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ジェームズ・ワット再考――ワット没後200年、ワットの分離凝縮器を含む蒸気機関改良に関する1769年の特許250年によせて2019

    • Author(s)
      小林 学
    • Organizer
      日本科学史学会技術史分科会(共催:科学論技術論研究会)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] リチャード・トレビシックの新発見手稿の出版と彼の再評価にむけて2016

    • Author(s)
      小林 学
    • Organizer
      日本科学史学会創立75周年記念 第63回年会一般講演
    • Place of Presentation
      工学院大学新宿キャンパス(東京都新宿区)
    • Year and Date
      2016-05-29
    • Related Report
      2015 Research-status Report

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Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

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