• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Transformation of East German identity through popular music

Research Project

Project/Area Number 15K21047
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Art at large
Aesthetics and studies on art
Research InstitutionRyukoku University (2017-2018)
Shizuoka University (2015-2016)

Principal Investigator

TAKAOKA Tomoko  龍谷大学, 社会学部, 講師 (80552835)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords東ドイツ / ポピュラー音楽 / ロック / 文化政策 / アイデンティティ / 娯楽 / 音楽史 / 若者文化 / 文化的記憶 / 冷戦
Outline of Final Research Achievements

In the 2000s,“East German Rock” suddenly returned to the music scene. This phenomenon had a strong connection to the “reconstruction” of East German identity after reunification.In 1970s, rock music made in GDR started to play a main part in music culture as an officially recognized music genre, while rock and jazz had been criticized as an “enemy culture”. The GDR authorities categorized rock music as an “entertainment art, which was the genre of arts desirable to the official socialist ideology. Focusing primarily on the historical, aesthetical, and cultural policy’s aspects of popular music, the following points were analyzed. 1)Changes in popular music in East Germany 2)Establishment of the specific/proper conception of art in the context of “entertainment art”3)Institutionalization of popular music through education. This study shows that popular music in East Germany, mostly discussed in the field of East German studies, deserves a specific place in music sociology.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

東ドイツのポピュラー音楽は、これまで東ドイツ研究あるいは地域研究の枠組みで論じられてきた。本研究は、そこに音楽史、美学、文化政策の視点を持ち込み、学際的な視野から「閉じられた」、「特殊な」東ドイツのポピュラー音楽を再考することで、あらたな音楽社会学の分野を開拓した。また、東ドイツのポピュラー音楽を「教育」という観点から分析し、ドイツにおける芸術観の変遷の一部を解明した。ポピュラー音楽の教育について検討することは、東ドイツをはじめとする旧社会主義圏に限らず、移民社会となったドイツにも有効な論点であることが指摘できた。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (7 results) (of which Invited: 3 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] スクール・オブ・ポップ――『教授可能』概念による東ドイツのポピュラー音楽の制度化2018

    • Author(s)
      高岡 智子
    • Journal Title

      ポピュラー音楽研究

      Volume: 22 Pages: 3-19

    • NAID

      120007154100

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 東ドイツ映画音楽実験工房――統一ドイツポピュラー文化の意外な起源――2017

    • Author(s)
      高岡智子
    • Journal Title

      ドイツ研究

      Volume: 51

    • NAID

      40021192943

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 亡命ユダヤ人とハリウッド映画音楽誕生の光と影2015

    • Author(s)
      高岡 智子
    • Journal Title

      シノドス

      Volume: 174 Pages: 33-46

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 現代ドイツ・ポピュラー音楽における『娯楽―芸術』観の変遷―東ドイツロック教育からポップアカデミーへの展開2018

    • Author(s)
      高岡 智子
    • Organizer
      カルチュラル・スタディーズ学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ポップス教育大国、DDRを解剖する!2018

    • Author(s)
      高岡 智子
    • Organizer
      山岡記念財団第3回若者文化シンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ドイツポピュラー音楽と文化的記憶 -亡命ユダヤ人作曲家の映画音楽から ポップアカデミーによる国家介入型ポップスへ-2018

    • Author(s)
      高岡智子
    • Organizer
      シンポジウム『芸術家の肖像-文化的記憶・評伝・映画』(於 神戸大学大学院 人間発達環境学研究科)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「東ドイツのポピュラー音楽」について2017

    • Author(s)
      高岡智子
    • Organizer
      、第27回ドイツ現代史学会 企画Ⅱ〈研究書座談会〉
    • Place of Presentation
      広島大学(広島県、東広島市鏡山)
    • Year and Date
      2017-03-30
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] ポピュラー音楽の制度化―冷戦期から2000年代までの「教育される」ドイツ・ポップスの成り立ち―2017

    • Author(s)
      高岡智子
    • Organizer
      第29回日本ポピュラー音楽学会年次大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 壁を越えたロック?――フェスティバル『平和のためのロック』の試み――2016

    • Author(s)
      高岡智子
    • Organizer
      シンポジウム「ドイツ語圏の音楽フェスティバル―フォーク、ロマ・ミュージック、東ドイツロック―」
    • Place of Presentation
      大阪大学(大阪府、豊中市待兼山町)
    • Year and Date
      2016-11-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 統一ドイツポピュラー文化の意外な起源――東ドイツ映画音楽・文化政策・亡命ユダヤ人――2016

    • Author(s)
      高岡智子
    • Organizer
      日本ドイツ学会第32回大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京都、新宿区大久保)
    • Year and Date
      2016-06-12
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 地域主権の国 ドイツの文化政策 人格の自由な発展と地方創生のために(担当節:「東ドイツが〈創った〉ポピュラー文化 ―若者、デーファ(東ドイツ映画)を観に行く」)2017

    • Author(s)
      藤野 一夫/秋野 有紀/マティアス・テーオドア・フォークト/クリスティーネ・レーグス/ウラディミール・クレック/谷和明/畔柳千尋/寺田卓也/坂戸勝/高岡智子
    • Total Pages
      384
    • Publisher
      美学出版
    • ISBN
      9784902078473
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 歴史としての社会主義--東ドイツの経験2016

    • Author(s)
      川越修・河合信晴
    • Total Pages
      295
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 歴史としての社会主義社会2016

    • Author(s)
      高岡 智子(共著)
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi