• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Conferences in centers fro educators' professional learning and Leadership

Research Project

Project/Area Number 16H02063
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionGakushuin University (2020, 2022)
The University of Tokyo (2016-2019)

Principal Investigator

Akita Kiyomi  学習院大学, 文学部, 教授 (00242107)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小田 豊  聖徳大学, 児童学部, 教授 (50024998)
芦田 宏  兵庫県立大学, 環境人間学部, 教授 (20222606)
鈴木 正敏  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 准教授 (90273820)
門田 理世  西南学院大学, 人間科学部, 教授 (10352197)
中坪 史典  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (10259715)
上田 敏丈  名古屋市立大学, 大学院人間文化研究科, 教授 (60353166)
野口 隆子  東京家政大学, 子ども学部, 准教授 (30383334)
箕輪 潤子  武蔵野大学, 教育学部, 准教授 (00458663)
森 暢子  九州産業大学, 人間科学部, 准教授 (10520596)
椋田 善之  関西国際大学, 教育学部, 准教授 (00735235)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥31,460,000 (Direct Cost: ¥24,200,000、Indirect Cost: ¥7,260,000)
Fiscal Year 2020: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
Fiscal Year 2019: ¥6,630,000 (Direct Cost: ¥5,100,000、Indirect Cost: ¥1,530,000)
Fiscal Year 2018: ¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2017: ¥5,850,000 (Direct Cost: ¥4,500,000、Indirect Cost: ¥1,350,000)
Fiscal Year 2016: ¥7,020,000 (Direct Cost: ¥5,400,000、Indirect Cost: ¥1,620,000)
Keywords園内研修 / リーダーシップ / ミドルリーダー / 保育者 / 保育学 / 園長 / 教育学 / 教育心理学 / 保育 / 学習過程 / 学の様相 / 事業継承 / 教育系心理学
Outline of Final Research Achievements

This research project focused on the system and development process of in-center continuous professional development and its determinants, such as the nature of leadership in ECEC settings (relationship between the director, head, and colleagues), and clarified and modeled the process by which leadership influences the learning process of Early childhood education and care professionals and the improvement of quality in ECEC. The book titled “Deepening the learning process: Creating more enriched ECEC settings through on-site training" was published. It is based on the views from the analysis of in-house training cases and surveys and research. We also considered the organizational learning process model of expertise, identified the expertise required for the leadership of directors and chiefs involved in in-school training, identified the expertise of directors and chiefs, and developed training resources and tools useful for in-house training, and published four booklets.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

園内研修における保育者の学習過程を園の研修のあり方や園長のリーダーシップとの関係において実証的に明らかにし、モデル化をはかった研究はこれまでになく、当該領域において研修の質やその発展の過程について、組織学習の視点から明らかにした点が学術的意義である。またその研究成果を学術図書や論文にまとめるだけではなく、実際の園での研修に活用できるように4冊のブックレットにまとめ電子的に全国に配布するなど知見に基づくあうとリーチ活動を行うことで、実際に各園がそのリーフレットを参考にした研修実施を行うなどの社会的影響力を持ったことが、社会的意義ということができる。

Report

(6 results)
  • 2022 Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • Research Products

    (50 results)

All 2023 2022 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (17 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 7 results) Presentation (21 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 3 results) Book (12 results)

  • [Journal Article] 私立幼稚園の事業継承タイプ別にみる園長の継承への意識や課題に関する研究2022

    • Author(s)
      椋田善之・秋田喜代美・門田理世・鈴木正敏・中坪史典・上田敏丈・野口隆子・箕輪潤子
    • Journal Title

      国際幼児教育学研究

      Volume: 29 Pages: 19-36

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 園内研修における保育者の学びの構造化に関する試み:心に残った・保育への理解が深まった発言に着目して2020

    • Author(s)
      淀川裕美・箕輪潤子・門田理世・秋田喜代美
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 59 Pages: 485-516

    • NAID

      40022218653

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 幼児期から児童期における人とかかわる力に関する縦断研究 ~協働性の質的変容に着目して~2020

    • Author(s)
      森 暢子,門田 理世,野口 隆子,鈴木 正敏,芦田 宏,箕輪 潤子, 秋田 喜代美,小田 豊,無藤 隆,上田 敏丈,中坪 史典
    • Journal Title

      九州産業大学人間科学部紀要 「人間科学

      Volume: 2 Pages: 36-45

    • NAID

      130007821335

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 事業継承における私立幼稚園園長のリーダーシップに関する研究2019

    • Author(s)
      上田敏丈・秋田喜代美・芦田宏・小田豊・門田理世・鈴木正敏・中坪史典・野口隆子・箕輪潤子・椋田善之・淀川裕美・森暢子
    • Journal Title

      国際幼児教育学研究

      Volume: 26 Pages: 51-64

    • NAID

      130007966575

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 園内研修の課題と工夫,方向性に関する研究―管理職と職員の回答からの検討―2019

    • Author(s)
      鈴木正敏・淀川裕美・箕輪潤子・椋田善之・森暢子・野口隆子・上田敏丈・中坪史典・門田理世・芦田宏・小田豊・秋田喜代美
    • Journal Title

      兵庫教育大学 研究紀要

      Volume: 55 Pages: 133-140

    • NAID

      120006726685

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 保育者は保育カンファレンスを行うことで何を学ぶのか?ー質的研究のメタ統合の試みからー2018

    • Author(s)
      上田敏丈
    • Journal Title

      保育学研究

      Volume: 56(3) Pages: 235-239

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 時間に制約のある片付け場面における保育者の援助と意図2017

    • Author(s)
      箕輪潤子・秋田喜代美・安見克夫・増田時枝・中坪史典・砂上史子
    • Journal Title

      保育学研究

      Volume: 55(1) Pages: 6-18

    • NAID

      130006182731

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 実践知としての保育者の「見守る」行為を解読する試み2017

    • Author(s)
      上田敏丈・中坪史典・吉田貴子・土谷香菜子
    • Journal Title

      子ども学

      Volume: 5 Pages: 223-239

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼稚園ホームページの記述スタイル:子どもの姿を描く常設の項目と更新する項目に着目して2017

    • Author(s)
      辻谷真知子・秋田喜代美・砂上史子・高木恭子・中坪史典・箕輪潤子
    • Journal Title

      国際幼児教育研究

      Volume: 24 Pages: 77-90

    • NAID

      130008075399

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 主体的な遊びを育てることの価値とアポリア2017

    • Author(s)
      秋田喜代美
    • Journal Title

      発達

      Volume: 150 Pages: 18-22

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 保幼小連携 育ち合うコミュニテイ創り2017

    • Author(s)
      秋田喜代美
    • Journal Title

      新教育課程ライブラリ

      Volume: 10 Pages: 18-19

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] レッジョ・エミリアの幼児教育から読み解く日本の「環境を通した教育2017

    • Author(s)
      淀澤真帆・中坪史典
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要 第三部(教育人間科学関連領域)

      Volume: 66 Pages: 117-124

    • NAID

      120006394837

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] いざこざを経験した幼児はなぜ再び友だちと遊び始めたのか?-砂場で遊ぶ4歳児の事例分析-2017

    • Author(s)
      濱名潔・河口麻希・中坪史典
    • Journal Title

      幼年教育研究年報

      Volume: 39 Pages: 53-60

    • NAID

      120006364138

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 幼児の遊び始めから切り上げまでの過程に関する研究-「それなりに」楽しむA太の事例から2017

    • Author(s)
      淀澤真帆・津川典子・城田花弥・井本美穂・中坪史典
    • Journal Title

      幼年教育研究年報

      Volume: 39 Pages: 23-32

    • NAID

      120006364135

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 保育におけるリーダーシップ研究の展望2017

    • Author(s)
      秋田喜代美・淀川裕美・佐川早季子・鈴木正敏
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 56 Pages: 283-306

    • NAID

      120006542144

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 乳児保育の質に関する研究の動向と展望2017

    • Author(s)
      野澤祥子・淀川裕美・高橋翠・遠藤利彦・秋田喜代美
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 56 Pages: 399-419

    • NAID

      120006542153

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本における保育の課題と展望2017

    • Author(s)
      秋田喜代美
    • Journal Title

      チャイルドリサーチネット

      Volume: 1 Pages: 6-19

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] ミドルリーダーは自らのリーダーシップをどのように発揮しているのか(2)保育におけるミドルリーダーの様々な役割の認識と実践のプロセス2023

    • Author(s)
      箕輪潤子・中坪史典・秋田喜代美・門田理世・鈴木正敏・上田敏丈・野口隆子・椋田善之・森暢子
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] ミドルリーダーは自らのリーダーシップをどのように発揮しているのか(1)保育者がやり甲斐を得るまでのプロセス2023

    • Author(s)
      中坪史典・箕輪潤子・秋田喜代美・門田理世・鈴木正敏・上田敏丈・野口隆子・椋田善之・森暢子
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 園内研修における学びの構造化に関する試み81」―心に残った発言・研修が活発になった発言に注目し2020

    • Author(s)
      淀川裕美・箕輪潤子・門田理世・秋田喜代美・野口隆子・上田敏丈・中坪史典・森暢子・芦田宏・鈴木正敏・椋田善之・小田豊
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 園内研修における学びの構造化に関する試み82」―園内研修で学んだこと・他者の発話と学びのつながりに着目して2020

    • Author(s)
      箕輪潤子・淀川裕美・門田理世・秋田喜代美・野口隆子・上田敏丈・中坪史典・森暢子・芦田宏・鈴木正敏・椋田善之・小田豊
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会 2020.3.2 PS3-10.
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 園長の役割と園運営の効果的な方法に関する研究 ー経験年数による比較ー2019

    • Author(s)
      野口隆子, 上田敏丈, 椋田善之, 秋田喜代美, 芦田宏, 門田理世, 鈴木正敏, 中坪史典, 箕輪潤子
    • Organizer
      日本教育方法学会第55回大会, 2019年09月28日
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 私立幼稚園の事業継承に関する実態調査(2)ー事業継承における工夫と課題ー2019

    • Author(s)
      椋田善之, 上田敏丈, 小田豊, 芦田宏, 門田理世, 鈴木正敏, 中坪史典, 野口隆子, 森暢子, 淀川裕美
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会,
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 私立幼稚園の事業継承に関する実態調査(1)ー園長のキャリアと職務ー2019

    • Author(s)
      上田敏丈, 椋田善之, 秋田喜代美, 小田豊, 芦田宏, 門田理世, 鈴木正敏, 中坪史典, 野口隆子, 箕輪潤子, 森暢子
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会,
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 園内研修の課題と改善点に関する研究2019

    • Author(s)
      鈴木 正敏, 淀川 裕美, 箕輪 潤子, 椋田 善之, 森 暢子, 野口 隆子, 上田 敏丈, 中坪 史典, 門田 理世, 芦田 宏, 小田 豊, 秋田 喜代美
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 事業継承後の私立幼稚園園長のリーダーシ2018

    • Author(s)
      上田敏丈・椋田善之・秋田喜代美・小田豊・芦田宏・門田理世・鈴木正敏・中坪史典・野口隆子・箕輪潤子・森暢子
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 事業継承後の私立幼稚園園長のリーダーシ(2)2018

    • Author(s)
      椋田善之・上田敏丈・小田豊・芦田宏・鈴木正敏・中坪史典・野口隆子・箕輪潤子・森暢子・淀川裕美
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] How Japanese ECEC leaders and practitioners identify their on-site professional development needs?2018

    • Author(s)
      Masatoshi Suzuki, Yumi Yodogawa, Hiroshi Ashida, Yutaka Oda, Harutomo Ueda, Riyo Kadota, Fuminori Nakatsubo, Takako Noguchi, Junko Minowa, Nobuko Mori, Yoshiyuki Mukuda
    • Organizer
      European Early Childhood Education Research Association 28th
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 保育への理解が深まったと感じる園内研修の特徴に関する分析2018

    • Author(s)
      淀川裕美・箕輪潤子・鈴木正敏・椋田善之・森暢子・野口隆子・上田敏丈・中坪史典・門田理世・芦田宏・小田豊・秋田喜代美
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第28回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 私立幼稚園園長のリーダーシップに関する研究 ー事業継承に着目してー2017

    • Author(s)
      上田敏丈・小田豊・芦田宏・鈴木正敏・門田理世・中坪史典・野口隆子・箕輪潤子・森暢子・椋田義之
    • Organizer
      日本保育学会第70回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 園長・施設長が捉えるカリキュラム編成に関する一考察2017

    • Author(s)
      門田理世・箕輪潤子・小田豊・芦田宏・鈴木正敏・中坪史典・野口隆子・上田敏丈・森暢子
    • Organizer
      日本保育学会第70回大会,
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 写真評価法(PEMQ)を用いた園内研修がもたらす環境構成に対する保育者の意識2017

    • Author(s)
      中坪史典・秋田喜代美・小田豊・芦田宏・門田理世・鈴木正敏・上田敏丈・野口隆子・箕輪潤子
    • Organizer
      日本教育方法学会第53回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 私立幼稚園の主任保育者のリーダーシップに関する研究,2017

    • Author(s)
      上田敏丈・秋田喜代美・小田豊・芦田宏・門田理世・鈴木正敏・中坪史典・野口隆子・箕輪潤子・森暢子・椋田善之・淀川裕美,
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第27回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] Re-weaving ECEC Policies and Practices in Japan; Challenges Beyond Regulation.2017

    • Author(s)
      Riyo Kadota,
    • Organizer
      The 9th International Conference on Korean Society for Early Childhood Education Conference at Convention Hall
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Lessons from the Lesson Studies: Preschool Teachers’ Ways of Shifting their Practical Mindset through Joint Lesson Studies with Elementary School Teachers.2017

    • Author(s)
      Riyo Kadota
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies 2017 conference
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Characteristics of Innovative Professional Learning Communities:2017

    • Author(s)
      Akita,Kiyomi
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies 10th
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Japanese parents’ expectations and recognitionof the benefits of preschool collaborations:A comparison of birth order and agen of child.2017

    • Author(s)
      Akita,K.Ichizen,H. and Amano,M
    • Organizer
      EECERA30th
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ‘Book Reading in Japan:Building up the communities of readers2017

    • Author(s)
      Akita,Kiyomi
    • Organizer
      Asian Destival of Chidlren’s Content
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Book] 学びが広がる 深まる 園内研修でもっと豊かな園づくり2023

    • Author(s)
      秋田喜代美・小田豊・門田理世・鈴木正敏・中坪史典・上田敏丈・野口隆子・箕輪潤子・森暢子・椋田義之・淀川裕美
    • Total Pages
      369
    • Publisher
      中央法規出版
    • ISBN
      4805888040
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 保育原理2019

    • Author(s)
      小田豊・神長美津子・箕輪潤子
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      光生館出版
    • ISBN
      9784332701903
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] リーダーは保育をどうつくってきたか:事例でみるリーダーシップ研究2018

    • Author(s)
      秋田喜代美
    • Total Pages
      79
    • Publisher
      フレーベル館
    • ISBN
      9784577814529
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] マネジメント2018

    • Author(s)
      秋田喜代美・那須信樹
    • Total Pages
      139
    • Publisher
      中央法規出版
    • ISBN
      9784805856567
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 質的アプローチで拓く「協働型」園内研修をデザインする-保育者が育ち合うツールとしてのKJ法とTEM-2018

    • Author(s)
      中坪史典
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623083435
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 保育を語り合う「協働型」園内研修のすすめ-組織の活性化と専門性の向上に向けて-2018

    • Author(s)
      中坪史典編
    • Total Pages
      97
    • Publisher
      中央法規出版
    • ISBN
      9784805856437
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] テーマでみる保育実践の中にある保育者の専門性へのアプローチ2018

    • Author(s)
      中坪史典編
    • Total Pages
      352
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623076857
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 保育内容 言葉2018

    • Author(s)
      秋田喜代美・野口隆子
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      光生館
    • ISBN
      4332701879
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 「保育所・幼稚園実習・幼保連携型認定こども園実習」 MINERVAはじめて学ぶ保育 102018

    • Author(s)
      椋田善之 亀山 秀郎 編著
    • Total Pages
      196
    • Publisher
      ミネルバ書房
    • ISBN
      9784623079711
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 育てたい子どもの姿とこれからの保育2018

    • Author(s)
      野口隆子 無藤隆(編)
    • Total Pages
      246
    • Publisher
      ぎょうせい
    • ISBN
      432410462X
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 保育の心意気:続々保育の心もち2017

    • Author(s)
      秋田喜代美
    • Total Pages
      159
    • Publisher
      ひかりのくに
    • ISBN
      4564609017
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 育み支え合う保育リーダーシップ―協働的な学びを生み出すために2017

    • Author(s)
      秋田喜代美(監修・解説)鈴木正敏・淀川裕美・佐川早季子(訳)
    • Total Pages
      212
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      4750345202
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi