Project/Area Number |
16H02063
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Education
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Research Institution | Gakushuin University (2020, 2022) The University of Tokyo (2016-2019) |
Principal Investigator |
Akita Kiyomi 学習院大学, 文学部, 教授 (00242107)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
小田 豊 聖徳大学, 児童学部, 教授 (50024998)
芦田 宏 兵庫県立大学, 環境人間学部, 教授 (20222606)
鈴木 正敏 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 准教授 (90273820)
門田 理世 西南学院大学, 人間科学部, 教授 (10352197)
中坪 史典 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (10259715)
上田 敏丈 名古屋市立大学, 大学院人間文化研究科, 教授 (60353166)
野口 隆子 東京家政大学, 子ども学部, 准教授 (30383334)
箕輪 潤子 武蔵野大学, 教育学部, 准教授 (00458663)
森 暢子 九州産業大学, 人間科学部, 准教授 (10520596)
椋田 善之 関西国際大学, 教育学部, 准教授 (00735235)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥31,460,000 (Direct Cost: ¥24,200,000、Indirect Cost: ¥7,260,000)
Fiscal Year 2020: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
Fiscal Year 2019: ¥6,630,000 (Direct Cost: ¥5,100,000、Indirect Cost: ¥1,530,000)
Fiscal Year 2018: ¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2017: ¥5,850,000 (Direct Cost: ¥4,500,000、Indirect Cost: ¥1,350,000)
Fiscal Year 2016: ¥7,020,000 (Direct Cost: ¥5,400,000、Indirect Cost: ¥1,620,000)
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Keywords | 園内研修 / リーダーシップ / ミドルリーダー / 保育者 / 保育学 / 園長 / 教育学 / 教育心理学 / 保育 / 学習過程 / 学の様相 / 事業継承 / 教育系心理学 |
Outline of Final Research Achievements |
This research project focused on the system and development process of in-center continuous professional development and its determinants, such as the nature of leadership in ECEC settings (relationship between the director, head, and colleagues), and clarified and modeled the process by which leadership influences the learning process of Early childhood education and care professionals and the improvement of quality in ECEC. The book titled “Deepening the learning process: Creating more enriched ECEC settings through on-site training" was published. It is based on the views from the analysis of in-house training cases and surveys and research. We also considered the organizational learning process model of expertise, identified the expertise required for the leadership of directors and chiefs involved in in-school training, identified the expertise of directors and chiefs, and developed training resources and tools useful for in-house training, and published four booklets.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
園内研修における保育者の学習過程を園の研修のあり方や園長のリーダーシップとの関係において実証的に明らかにし、モデル化をはかった研究はこれまでになく、当該領域において研修の質やその発展の過程について、組織学習の視点から明らかにした点が学術的意義である。またその研究成果を学術図書や論文にまとめるだけではなく、実際の園での研修に活用できるように4冊のブックレットにまとめ電子的に全国に配布するなど知見に基づくあうとリーチ活動を行うことで、実際に各園がそのリーフレットを参考にした研修実施を行うなどの社会的影響力を持ったことが、社会的意義ということができる。
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