• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction of a Context-Based Learning Program in Secondary Education Chemistry

Research Project

Project/Area Number 16H03069
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionGifu Shotoku Gakuen University

Principal Investigator

Terada Mitsuhiro  岐阜聖徳学園大学, 教育学部, 教授 (40514641)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 吉岡 亮衛  国立教育政策研究所, 研究企画開発部教育研究情報推進室, 総括研究官 (40200951)
後藤 顕一  東洋大学, 食環境科学部, 教授 (50549368)
今井 泉  東邦大学, 理学部, 教授 (80711390)
遠藤 優介  筑波大学, 人間系, 助教 (80759051)
林 優子  岐阜聖徳学園大学, 教育学部, 研究員 (60833001)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥17,290,000 (Direct Cost: ¥13,300,000、Indirect Cost: ¥3,990,000)
Fiscal Year 2018: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2016: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Keywords中等教育化学 / 基本概念 / 資質・能力 / 文脈 / レリバンス / 文脈的アプローチ / 化学教育 / 中等教育 / 科学教育
Outline of Final Research Achievements

This study has established a framework for "context-based chemistry" in Japanese secondary education.
First of all, the core basic concepts of chemistry in secondary education were established. And they have toolability, systematicity and variability. Also, the relationship between the basic concept and the competencies to be developed was clarified. This study is based on the development of lesson designs for context-based learning, and clarified the relationship between the basic concept of this program and lesson design. It was clarified the relationship between learner's relevance and relevance in context. We named this program as "Tsunagari No Naka No Kagaku" and "Chemistry in Relevance ( abbreviated as CHiR).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学習者が実生活・実社会とのレリバンス(relevance)をもち,学ぶ意義・有効性を意識でき,学習者にとって学びの真正性のある文脈的アプローチによる中等教育化学プログラムの枠組みを開発した。系統的・組織的な知識の獲得するためや資質・能力の育成のための基礎・基本的な理解の要素である原理を集約して中等教育化学「基本概念」とし,化学的な内容を関連づけた。また本プログラムは,内容・概念と学習者,社会,キャリアなどをつなぎ,化学とレリバンスが重要であることを明らかにした。これにより,中等教育化学における学びが大きく改善できると考えられる。

Report

(4 results)
  • 2019 Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • Research Products

    (31 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (10 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 5 results) Presentation (18 results)

  • [Int'l Joint Research] IPN, Univ. Kiel/IDN, Univ. Hannover(ドイツ)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Kiel Uni. IPN(ドイツ)

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] IPN at Kiel University/IDN at Hannover University(ドイツ)

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] Integrated Science “NaWi Project” for Development of Competencies in Germany2019

    • Author(s)
      中澤 怜子・寺田 光宏
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 60 Issue: 1 Pages: 97-105

    • DOI

      10.11639/sjst.sp18021

    • NAID

      130007696343

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2019-07-31
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A research on Relevance in Science Education2019

    • Author(s)
      寺田 光宏・山口 健三・大場 愛絵
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 33 Issue: 8 Pages: 41-46

    • DOI

      10.14935/jsser.33.8_41

    • NAID

      130007665093

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2019-06-22
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 資質・能力育成を指向し文脈を基盤した MINT 教育の学習2019

    • Author(s)
      寺田 光宏・磯部 征尊
    • Journal Title

      岐阜聖徳学園大学紀要教育学部編

      Volume: 58 Pages: 1-8

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 理科における「課題への傾倒」を視点とした才能の一考察 -科学的工作を通して-2019

    • Author(s)
      清水 大輝・寺田 光宏
    • Journal Title

      臨床教科教育会誌

      Volume: 18 Pages: 13-22

    • NAID

      40021851392

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校理科における「前向きアプローチ」に基づく授業デザインの開発と評価 -「太陽と月の形」を例として-2019

    • Author(s)
      佐竹 祐里香・寺田 光宏
    • Journal Title

      臨床教科教育会誌

      Volume: 19 Pages: 19-28

    • NAID

      40022084009

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Formation of Basic Concepts of Chemistry Education in Germany2018

    • Author(s)
      Ilka PARCHMANN, Stefanie HERZOG, Mitsuhiro TERADA
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 42 Issue: 2 Pages: 65-72

    • DOI

      10.14935/jssej.42.65

    • NAID

      130007404268

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 加熱及び冷却による水の温度変化と動きを同時に観察できる教材の開発と評価ーサーモグラフィーと示温インクを利用してー2017

    • Author(s)
      寺田光宏・中嶋健二
    • Journal Title

      岐阜聖徳学園大学紀要教育学部編

      Volume: 57 Pages: 113-123

    • NAID

      120006473080

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 理科における基本概念と多様で柔軟な授業方式2017

    • Author(s)
      寺田光宏
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 777 Pages: 36-38

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] ドイツにおける資質・能力を指向した総合理科 NaWiプロジェクト2017

    • Author(s)
      中澤怜子・寺田光宏
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 31(8) Pages: 81-86

    • NAID

      130006660337

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] ドイツ教育スタンダード・物理における課題事例の特質とその試行2017

    • Author(s)
      今井妃斗弥・寺田光宏
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 31(8) Pages: 87-92

    • NAID

      130006660339

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 中等教育化学における資質・能力育成を志向する文脈を基盤としたカリキュラム(CHiR) の検討2018

    • Author(s)
      寺田 光宏
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 中等教育における化学の基本概念2018

    • Author(s)
      今井 泉・寺田 光宏
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 初等・中等教育における化学の資質・能力2018

    • Author(s)
      後藤 顕一・林 優子・寺田 光宏
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツ中等教育化学における資質・能力指向の文脈を基盤とした授業デザイン2018

    • Author(s)
      遠藤 優介・寺田 光宏
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 中等教育化学における基本的概念(3)2018

    • Author(s)
      吉岡 亮衛
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Twenty FirstCentury Scienceの枠組みを活かしたテキストの開発と評価-健康と病気を中心として-2017

    • Author(s)
      石垣彩奈・寺田光宏
    • Organizer
      日本理科教育学会東海支部大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科における「課題への傾倒」を視点とした才能の一考察―科学的な工作を通して―2017

    • Author(s)
      清水大輝・寺田光宏
    • Organizer
      日本理科教育学会東海支部大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 「生産的失敗」を活用した理科における失敗を活かす指導についてー「太陽と月の形」を例としてー2017

    • Author(s)
      塚本隼平・寺田光宏
    • Organizer
      日本理科教育学会東海支部大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校理科における概念の道具的機能を活かした指導―粒子に注目して―2017

    • Author(s)
      藤井史弥・寺田光宏
    • Organizer
      日本理科教育学会東海支部大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校理科におけるレリバンスを高める教材の開発と評価―ごま塩と地域企業に注目してー2017

    • Author(s)
      山口健三・寺田光宏
    • Organizer
      日本理科教育学会東海支部大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 中等教育化学における文脈を基盤とした学習プログラムの構築-基本概念と文脈との関係に注目して-2017

    • Author(s)
      寺田光宏
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校理科における「ものづくり」の一考察-6 年生「てこのはたらき」に注目して-2017

    • Author(s)
      中島才喜・寺田光宏
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校1年生の基本的概念の理解についての日独比較(3)「進化」2017

    • Author(s)
      吉岡亮衛・寺田光宏
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 中等教育化学における文脈を基盤とした学習プログラムの構築 - 基本概念に注目して -2016

    • Author(s)
      寺田 光宏
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツ中等化学教育における基本概念の捉え方 ―KMK教育スタンダードを中心として―2016

    • Author(s)
      遠藤 優介
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 化学の視点からの中等教育化学における基本概念2016

    • Author(s)
      今井 泉
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習指導要領における化学に関する概念2016

    • Author(s)
      後藤 顕一
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 中等教育化学における基本的な概念(1) -新編化学基礎-2016

    • Author(s)
      吉岡 亮衛
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2016 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi