• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Inference Use in Reading Comprehesion Processes among JSL Learners

Research Project

Project/Area Number 16H03438
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionNational Institute for Japanese Language and Linguistics

Principal Investigator

ISHIGURO Kei  大学共同利用機関法人人間文化研究機構国立国語研究所, 日本語教育研究領域, 教授 (40313449)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 野田 尚史  大学共同利用機関法人人間文化研究機構国立国語研究所, 日本語教育研究領域, 教授 (20144545)
佐藤 智照  島根大学, 学術研究院教育研究推進学系, 准教授 (30804918)
砂川 有里子  筑波大学, 人文社会系(名誉教授), 名誉教授 (40179289)
今村 和宏  一橋大学, 大学院経済学研究科, 特任教授 (80242361)
鈴木 美加  東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 教授 (90226556)
五味 政信  一橋大学, 国際教育交流センター, 名誉教授 (00225674)
木谷 直之  政策研究大学院大学, 政策研究科, 非常勤講師 (30397103)
藤村 知子  東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 教授 (20229040)
簗島 史恵  政策研究大学院大学, 政策研究科, その他 (40401723)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥17,810,000 (Direct Cost: ¥13,700,000、Indirect Cost: ¥4,110,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2016: ¥8,840,000 (Direct Cost: ¥6,800,000、Indirect Cost: ¥2,040,000)
Keywords語彙 / 文脈 / 推論 / 文章理解 / 読解教育 / 日本語教育 / ボトムアップ処理 / トップダウン処理 / 読解 / 学習者コーパス / アイトラッキング / 中国人日本語学習者 / ベトナム人日本語学習者 / 誤解 / 日本語学 / 文脈情報 / 中国語母語話者 / ベトナム語母語話者 / 日本語母語話者
Outline of Final Research Achievements

This study is intended to clarify the process and difficulties in text understanding using contextual information by learners of Japanese. We conducted a face-to-face survey on both learners of Japanese and native speakers of Japanese to find the process of understanding, and released online the data collected from 240 people (100 Chinese learners of Japanese, 100 Vietnamese learners of Japanese, 40 native speakers of Japanese). We also published a collection of 11 papers summarizing the analysis on the data for these 240 people, and disseminated it as an academic finding. Furthermore, by deepening exchanges with teachers involved in reading comprehension education, we conducted a collaborative research on teaching methods based on how to apply the outcomes of this study to the classroom and teaching materials, and published the findings of the collaborative research as a teacher's guide.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

文章理解では、語彙力・文法力の静的な知識があればよいというわけではない。語の意味を理解する場合は、語の形態的手がかりや構造的手がかり、文の内容的手がかりを働かせながら、当該の文脈に合った意味を選択している。また、照応関係や連接関係を理解する場合にも、文脈に合わせた特殊なストラテジーを使いながら意味を絞りこんでいる。本研究は、オンラインの処理過程で発揮される、こうした動的な理解能力を考察の対象とし、文脈情報をどのように用いて日本語学習者が理解(あるいは誤解)しているかを、学習者の母語への翻訳をとおして明らかにできたと考える。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 2 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 5 results) Book (3 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 日本語学習者による文脈指示対象の特定―中国語・ベトナム語話者が使用するストラテジーの分析―2019

    • Author(s)
      田中啓行・石黒圭
    • Journal Title

      埼玉大学日本語教育センター紀要

      Volume: 13 Pages: 27-37

    • NAID

      40021839696

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 文の理解における日本語学習者の多義語の意味把握の方法2018

    • Author(s)
      石黒圭
    • Journal Title

      アジア文化

      Volume: 35 Pages: 69-81

    • NAID

      40022026302

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Understanding the Meanings of Proper Nouns by JSL and JFL Learners during Passage Comprehension Processing: Focusing on Contextual Clues2018

    • Author(s)
      蒙ユン
    • Journal Title

      国立国語研究所論集 = NINJAL Research Papers

      Volume: 14 Issue: 14 Pages: 125-143

    • DOI

      10.15084/00001416

    • NAID

      120006381944

    • URL

      https://repository.ninjal.ac.jp/records/1432

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 実生活に役立つ初級日本語読解教材の作成と試用2016

    • Author(s)
      野田尚史・小西円・桑原陽子・穴井宰子・中島晶子・村田裕美子
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教育

      Volume: 21 Pages: 44-62

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 国立国語研究所の日本語教育研究―日本語学習者の読解のための文法を中心に―2016

    • Author(s)
      野田尚史
    • Journal Title

      国際シンポジウム「国際日本研究―対話,交流,ダイナミクス―」報告書

      Volume: - Pages: 87-91

    • NAID

      120006452461

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] ベトナム人は日本語をどのように使用しているのか2019

    • Author(s)
      石黒圭
    • Organizer
      人間文化研究機構・ベトナム国家大学ハノイ校人文社会科学大学 学術交流協定 国際シンポジウム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 中国人日本語学習者の文章理解の方法―固有名詞と接続詞を例に―2019

    • Author(s)
      石黒圭
    • Organizer
      天津外国語大学 日本語学院 高度学術シンポジウム講演
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 中国人日本語学習者の文章理解における意味推測のストラテジー―読解指導の改善方法を考える―2018

    • Author(s)
      石黒圭
    • Organizer
      第4回全国大学日本語専門教育改革及び発展シンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 日本語学習者の読解における語彙理解の困難点と推測ストラテジー2018

    • Author(s)
      石黒圭
    • Organizer
      平成29年度国立国語研究所日本語教師セミナー講演(ドイツ・ハンブルク市)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語学習者はどのように文章を理解しているのか ―目の動きから見えてくるもの―2018

    • Author(s)
      石黒圭・井伊菜穂子・烏日哲・田中啓行・張秀娟
    • Organizer
      国立国語研究所「学習者のコミュニケーション」プロジェクト主催シンポジウム(東京・立川市)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 文章理解において学習者は文脈情報をどう生かすか―中国語母語話者を対象にしたケーススタディ―2017

    • Author(s)
      石黒圭
    • Organizer
      2016年度第5回日本語教育研修会
    • Place of Presentation
      日本台湾交流協会台北事務所、文藻外語大学
    • Year and Date
      2017-03-25
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本語母語話者の言語使用特性─学習者との比較から見えてくるもの2017

    • Author(s)
      砂川有里子
    • Organizer
      国立国語研究所シンポジウム「コーパス理論の研究と課題」
    • Place of Presentation
      国立国語研究所
    • Year and Date
      2017-03-10
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 文脈情報を用いた日本語学習者の文章理解過程の分析2017

    • Author(s)
      石黒圭・烏日哲
    • Organizer
      国立国語研究所 日本語教育研究領域 合同研究発表会
    • Place of Presentation
      国立国語研究所
    • Year and Date
      2017-02-04
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 「JLPTUFSアカデミック日本語Can-doリスト」の紹介・開発の経緯:全体説明2017

    • Author(s)
      鈴木美加
    • Organizer
      国際シンポジウム「『JLPTUFSアカデミック日本語Can-doリスト』の活用に向けて」
    • Place of Presentation
      東京外国語大学
    • Year and Date
      2017-01-27
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 「JLPTUFSアカデミック日本語Can-doリスト」の紹介・開発の経緯:技能別―読解2017

    • Author(s)
      鈴木美加・河内彩香
    • Organizer
      国際シンポジウム「『JLPTUFSアカデミック日本語Can-doリスト』の活用に向けて」
    • Place of Presentation
      東京外国語大学
    • Year and Date
      2017-01-27
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 文章理解過程における日本語学習者の多義語の意味把握―文脈的手がかりを用いて―2017

    • Author(s)
      石黒圭・烏日哲・劉金鳳・布施悠子
    • Organizer
      日本語教育学会2017年度秋季大会(新潟・朱鷺メッセ)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 読解における多義語理解のストラテジー―中国語母語話者を対象に―2017

    • Author(s)
      石黒圭
    • Organizer
      長春師範大学日本語学科主催講演会(中国・長春市)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] コーパスを活用した語彙の意味記述2016

    • Author(s)
      砂川有里子
    • Organizer
      9th International Conference on Practical Linguistics of Japanese
    • Place of Presentation
      サンフランシスコ州立大学
    • Year and Date
      2016-06-04
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 文脈情報を用いた文章理解過程の実証的研究2020

    • Author(s)
      石黒 圭
    • Total Pages
      260
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784823410079
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 日本語教師のための実践・読解指導2019

    • Author(s)
      石黒圭
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874248164
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 語彙力を鍛える―量と質を高めるトレーニング―2016

    • Author(s)
      石黒圭
    • Total Pages
      249
    • Publisher
      光文社
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Remarks] 日本語学習者のコミュニケーション研究

    • URL

      https://l2-communication.ninjal.ac.jp/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 日本語学習者のコミュニケーション研究

    • URL

      http://l2-communication.ninjal.ac.jp/

    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi