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Feedback system of physical and mental safety for automated vehicles

Research Project

Project/Area Number 16H03723
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Social psychology
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

Kamide Hiroko  名古屋大学, 未来社会創造機構, 特任准教授 (90585960)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小菅 一弘  東北大学, 工学研究科, 教授 (30153547)
高橋 英之  大阪大学, 基礎工学研究科, 特任講師(常勤) (30535084)
笠木 雅史  名古屋大学, 教養教育院, 特任准教授 (60713576)
新井 健生  電気通信大学, その他部局等, 客員教授 (90301275)
山邉 茂之  東北大学, 未来科学技術共同研究センター, 准教授 (90533670)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥17,810,000 (Direct Cost: ¥13,700,000、Indirect Cost: ¥4,110,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2017: ¥6,110,000 (Direct Cost: ¥4,700,000、Indirect Cost: ¥1,410,000)
Fiscal Year 2016: ¥8,450,000 (Direct Cost: ¥6,500,000、Indirect Cost: ¥1,950,000)
Keywords運転の楽しみ / マインドワンダリング / 運転支援システム / 運転中のマインドワンダリング / 半自動運転 / 手動運転 / 社会系心理学 / ユーザインターフェース / 自動運転 / 実験系心理学
Outline of Final Research Achievements

By using an advanced driving support system, there is a possibility that a phenomenon called mind wandering (MW), in which awareness is not related to driving behavior, may occur. It has been found that MW occurs unconsciously and is associated with subjective comfort. Therefore, we aimed to clarify how much MW occurs in the case of the driving support system and how it affects the enjoyment of the driving in comparison with normal manual driving. In this study, we identified elements of driving pleasure. Then we found that driving enjoyment was significantly higher when using a driving support system than with manual operation, and that MW was more likely to occur with manual operation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現状、開発の進む自動運転技術は、運転の楽しみを奪うのではないかという懸念が一般的に指摘される傾向があるが、実際には、運転支援システムは、運転の楽しみを向上する可能性を指摘することができた。運転支援システムは、利用するかどうかという自由度をドライバに与えるものであり、状況に応じた活用が可能である。高度な運転支援システムは単純に運転の楽しみを奪う訳ではないことを検証できたことに学術的意義がある。また、運転支援システムを活用した方がMWは生じにくいことが明らかとなったが、これは、完全自動運転ではない場合にはきちんとドライバが状況を監視していることが確認されたという点で社会的意義がある。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2018 2017 2016

All Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 3 results)

  • [Presentation] Psychology to coexist with robots2018

    • Author(s)
      Hiroko Kamide
    • Organizer
      The 2018 IEEE/RSJ International Conference on Intelligent Robots and Systems
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] モビリティ技術の社会的受容性2018

    • Author(s)
      上出寛子
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 自動車の運転を楽しむ心理の定量化2017

    • Author(s)
      上出寛子
    • Organizer
      自動車技術会2017年春季大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ロボット技術と人間の循環的調和を考える2017

    • Author(s)
      上出寛子
    • Organizer
      女性が拓く未来のテクノロジー IEEE Women in Engineering 2017
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Psychological evaluation of driving fun2016

    • Author(s)
      Hiroko Kamide
    • Organizer
      次世代自動車国際シンポジウム
    • Place of Presentation
      仙台国際センター
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 運転の楽しみに関する心理的要素の特定2016

    • Author(s)
      上出寛子・山邉茂之・鈴木高宏・川合誠・笠木雅史・高橋英之・新井健生・小菅一弘・森川高行
    • Organizer
      ITSシンポジウム2016
    • Place of Presentation
      北海道大学 クラーク会館
    • Related Report
      2016 Annual Research Report

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Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

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