• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of an active learning type in-service training program for teachers as continuous learners

Research Project

Project/Area Number 16H03765
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Miyatani Makoto  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (90200188)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山崎 茜  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 講師 (00792277)
吉賀 忠雄  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (00825870)
木下 博義  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (20556469)
米沢 崇  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (20569222)
大後戸 一樹  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (20632821)
林 孝  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 名誉教授 (30144786)
鈴木 由美子  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (40206545)
高橋 均  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 講師 (40523535)
中井 悠加  島根県立大学, 人間文化学部, 講師 (40710736)
曽余田 浩史  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (60253043)
大久保 幸則  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (10880031)
木佐木 太郎  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (50881257)
米谷 剛  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (00880254)
佐々木 哲夫  広島大学, 教育学研究科, 准教授 (50757284)
西本 正頼  広島大学, 教育学研究科, 准教授 (80773796)
沖野 清治  広島大学, 教育学研究科, 特任教授 (90582239)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥14,560,000 (Direct Cost: ¥11,200,000、Indirect Cost: ¥3,360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2016: ¥5,460,000 (Direct Cost: ¥4,200,000、Indirect Cost: ¥1,260,000)
Keywords教師教育 / アクティブ・ラーニング / 教員研修 / 学び続ける教員
Outline of Final Research Achievements

Establishing a theoretical foundation for active learning (AL)-type teacher in-service training by conducting surveys of advanced cases in Japan and overseas that are developing teacher training incorporating AL, and fact-finding/needs surveys targeting domestic teachers. In addition, based on the results and issues of teacher training in Japan and overseas, we worked on the development of an AL-type in service teacher training program. At first, we made up an analysis model of teacher learning in AL-type in-service teacher training. and created a rubric for the person in charge to plan, develop, implement and improve the program. In the next step, we developed programs for training on school management, and for training on subject guidance. and put these programs into practice at affiliated schools, collaborative schools, and the Graduate School for Teacher Education (Professional Development Program for Teachers and School Leaders) of Hiroshima University.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教員研修におけるアクティブ・ラーニングとは何かの定義を明確化し、理論的基礎を構築した。また、教員育成指標となるスタンダード・ルーブリックを開発し、それらに基づいたアクティブ・ラーニング型教員研修プログラムの立案と効果検証を行ったことは、現代社会において強く求められている教員の力量と「学び続ける教員」の育成促進、さらには教育委員会と大学等が協働で策定する教員育成指標・研修計画の全国的な整備に繋がる。

Report

(6 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • Research Products

    (36 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (16 results) (of which Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (18 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 「学び続ける教員」を育成するアクティブ・ラーニング型教員研修の実践-自主参加研修の事例に関する一考察-2021

    • Author(s)
      山崎茜・米沢崇・大後戸一樹・木下博義
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 27 Pages: 93-99

    • NAID

      120007002499

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 高等学校物理におけるSTEM教育に関する研究:STEMの要素間の関係理解に着目して2020

    • Author(s)
      山中真悟・木下博義
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Fukuyama City University

      Volume: 8 Pages: 85-91

    • DOI

      10.15096/fcu_education.08.08

    • NAID

      120006846062

    • Year and Date
      2020-02-28
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学校内外において連携・協働する「職員室文化」に関する一考察2020

    • Author(s)
      林孝・米沢崇・藤井瞳
    • Journal Title

      教育学研究紀要(CD-ROM版)

      Volume: 65 Pages: 102-113

    • NAID

      40022229842

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学び続ける教員の育成に関する一考察(3)-創造的な組織文化の醸成に向けて2020

    • Author(s)
      佐々木哲夫・西本正頼・吉賀忠雄・亀岡圭太
    • Journal Title

      教育学研究紀要(CD-ROM版)

      Volume: 65 Pages: 19-30

    • NAID

      40022229824

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学校マネジメントの力量を形成するアクティブ・ラーニングとしてのアクションリサーチに関する考察(4)―「スクールリーダー教育者」の専門性開発の視点から―2020

    • Author(s)
      曽余田浩史・金川舞貴子・大空秀文・長沼正義・佐々木優
    • Journal Title

      教育学研究紀要(CD-ROM版)

      Volume: 65 Pages: 327-338

    • NAID

      40022229521

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] Research on in-service training for teachers as continuous learners (2)― Content of and measures related to in-service training ―2019

    • Author(s)
      Hitoshi TAKAHASHI, Takashi YONEZAWA, Kazuki OSEDO, Hiroyoshi KINOSHITA, Keita KAMEOKA, Yuka NAKAI, and Yumiko SUZUKI
    • Journal Title

      Journal of Professional Development for Teachers and School Leaders

      Volume: 2 Pages: 9-18

    • NAID

      120007017099

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学び続ける教員の育成に関する一考察(2)-育成を阻害する要因の克服に向けて-2019

    • Author(s)
      佐々木哲夫・西本正頼・吉賀忠雄・田中節子・亀岡圭太
    • Journal Title

      教育学研究紀要(CD-ROM版)

      Volume: 64 Pages: 585-596

    • NAID

      40021870640

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学校マネジメントの力量を形成するアクティブ・ラーニングとしてのアクションリサーチに関する考察(3)―「目標管理」と連動した〈学校づくり〉〈理論づくり〉〈自分づくり〉―2019

    • Author(s)
      曽余田浩史・梶山ちひろ・長沼正義・大空秀文
    • Journal Title

      教育学研究紀要(CD-ROM版)

      Volume: 64 Pages: 174-185

    • NAID

      40021869117

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教員研修における企画・運営力の向上を目指した教師教育者育成プログラムモデルの開発-大学院授業科目での試行を通して-2019

    • Author(s)
      米沢崇・中井悠加
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 25 Pages: 119-126

    • NAID

      120006621717

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Development and Operation of the Handbooks for Initial Teachers and Mentors (Ⅱ): The Results and Issues through the Use by Initial Teachers and Mentors2018

    • Author(s)
      米沢崇・中井悠加
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 24 Pages: 123-129

    • DOI

      10.15027/45466

    • NAID

      120006425940

    • ISSN
      1341-111X
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2018324

    • Year and Date
      2018-03-22
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] Research on In-service Training for Teachers as Continuous Learners2018

    • Author(s)
      髙橋 均・米沢 崇・鈴木由美子・大後戸一樹・木下博義・大里 剛・中井悠加
    • Journal Title

      学習開発学研究

      Volume: 11 Issue: 11 Pages: 135-142

    • DOI

      10.15027/45288

    • NAID

      120006410880

    • ISSN
      1883-8200
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2017171

    • Year and Date
      2018-03-16
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学び続ける教員の育成に関する一考察 -育成を阻害する要因分析を通して-2017

    • Author(s)
      沖野清治・佐々木哲夫・西本正頼・大里剛
    • Journal Title

      教育学研究紀要

      Volume: 63 Pages: 248-259

    • NAID

      40021576681

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学校マネジメントの力量を形成するアクティブ・ラーニングとしてのアクション・リサーチに関する考察(2)2017

    • Author(s)
      曽余田浩史・梶山ちひろ・藤井智子・水口正義
    • Journal Title

      教育学研究紀要

      Volume: 63 Pages: 236-247

    • NAID

      40021576669

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「学び続ける教員」の育成を目指した広島大学大学院教育学研究科教職開発専攻の取り組み―教育実践開発コースを中心に―2017

    • Author(s)
      鈴木 由美子、米沢 崇、中井 悠加、宮里 智恵、木下 博義、大後戸 一樹、大里 剛、西本 正頼、松浦 武人、田中 節子、髙橋 均、宮谷 真人
    • Journal Title

      学習開発学研究

      Volume: 10 Pages: 33-42

    • NAID

      120005998226

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 学校マネジメントの力量を形成するアクティブ・ラーニングとしてのアクション・リサーチに関する考察(1)2017

    • Author(s)
      曽余田浩史、梶山ちひろ、藤井智子
    • Journal Title

      中国四国教育学会 教育学研究紀要

      Volume: 62 Pages: 542-535

    • NAID

      40021171379

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教職大学院における実務家教員のFDに関する研究(2)―ライフヒストリー分析を通して―2017

    • Author(s)
      沖野清治、佐々木哲夫、西本 正頼、大里 剛
    • Journal Title

      中国四国教育学会 教育学研究紀要(CD-ROM版)

      Volume: 62 Pages: 606-617

    • NAID

      40021171415

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 学び続ける教員の育成に関する一考察(4)―創造的な組織文化の醸成に向けて―2020

    • Author(s)
      吉賀忠雄・大久保幸則・米谷剛・木佐木太郎
    • Organizer
      中国四国教育学会第72回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 「学び続ける教員」を育成するアクティブ・ラーニング型教員研修プログラムの実践2020

    • Author(s)
      大後戸一樹・木下博義・米沢崇・山崎茜
    • Organizer
      令和2年度日本教育大学協会研究集会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 「学び続ける教員」を育成するアクティブ・ラーニング型教員研修プログラムの開発-効果を検証するための指標調査を中心に-2019

    • Author(s)
      西本正頼・吉賀忠雄・木下博義・大後戸一樹・山崎茜
    • Organizer
      令和元年度日本教育大学協会研究集会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 学び続ける教員の育成に関する一考察(3)-創造的な組織文化の醸成に向けて-2019

    • Author(s)
      佐々木哲夫・西本正頼・吉賀忠雄・亀岡圭太
    • Organizer
      中国四国教育学会第71回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校マネジメントの力量を形成するアクティブ・ラーニングとしてのアクションリサーチに関する考察(4)―「スクールリーダー教育者」の専門性開発の視点から―2019

    • Author(s)
      曽余田浩史・金川舞貴子・大空秀文・長沼正義・佐々木優
    • Organizer
      中国四国教育学会第71回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「学び続ける教員」を育成するアクティブ・ラーニング型教員研修に関する調査研究―教育委員会との連携した取り組みを中心に―2018

    • Author(s)
      鈴木由美子・佐々木哲夫・西本正頼・吉賀忠雄・亀岡圭太・米沢崇
    • Organizer
      日本教育大学協会研究集会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 学び続ける教員の育成に関する一考察(2)-育成を阻害する要因の克服に向けて-2018

    • Author(s)
      佐々木哲夫・西本正頼・吉賀忠雄・田中節子・亀岡圭太
    • Organizer
      中国四国教育学会第70回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校マネジメントの力量を形成するアクティブ・ラーニングとしてのアクションリサーチに関する考察(3)2018

    • Author(s)
      曽余田浩史・梶山ちひろ・長沼正義・大空秀文
    • Organizer
      中国四国教育学会第70回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Effects of Teamwork Competency of Teachers on Their Educational Activities2018

    • Author(s)
      Yuto YOKOUCHI, Takashi YONEZAWA, Yuka NAKAI, Takashi HAYASHI
    • Organizer
      ATEE Annual Conference 2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「学び続ける教員」を育成するための教員研修に関する調査研究2017

    • Author(s)
      髙橋 均・米沢 崇・鈴木由美子・大後戸一樹・木下博義・大里 剛・中井悠加
    • Organizer
      日本教育大学協会研究集会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 学び続ける教員の育成に関する一考察 -育成を阻害する要因分析を通して-2017

    • Author(s)
      沖野清治・佐々木哲夫・西本正頼・大里剛
    • Organizer
      中国四国教育学会大69回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校マネジメントの力量を形成するアクティブ・ラーニングとしてのアクションリサーチに関する考察(2)2017

    • Author(s)
      曽余田浩史・梶山ちひろ・藤井智子・水口正義
    • Organizer
      中国四国教育学会大69回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] Innovations of Learning Environments for Novice Primary Teachers in Contemporary Japan: Towards Fostering Teachers as Continuous Learners2017

    • Author(s)
      Takashi Yonezawa, Yuka Nakai
    • Organizer
      WERA Focal Meeting & HKERA International conference 2017
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] アクションリサーチを基軸にした「探究・創造・協働の学び」の展開 -アクティブ・ラーニング型の探究を通して-2017

    • Author(s)
      曽余田浩史・木下博義・西本正頼・中山貴司・山木戸啓
    • Organizer
      日本教職大学院協会研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校マネジメントの力量を形成するアクティブ・ラーニングとしてのアクション・リサーチに関する考察(1)2016

    • Author(s)
      曽余田浩史、梶山ちひろ、藤井智子
    • Organizer
      中国四国教育学会第68回大会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Year and Date
      2016-11-06
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 教職大学院における実務家教員のFDに関する研究(2)―ライフヒストリー分析を通して―2016

    • Author(s)
      佐々木哲夫、大里 剛
    • Organizer
      中国四国教育学会第68回大会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Year and Date
      2016-11-06
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 「学び続ける教員」の育成を目指した広島大学大学院教育学研究科教職開発専攻の取り組み(1)―教育実践開発コースを中心に―2016

    • Author(s)
      鈴木由美子、宮里智恵、大里剛、西本正頼、宮谷真人、松浦武人、大後戸一輝、木下博義、田中節子、髙橋均、米沢崇、中井悠加
    • Organizer
      平成28年度日本教育大学協会研究集会
    • Place of Presentation
      富山県民会館
    • Year and Date
      2016-10-15
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 「学び続ける教員」の育成を目指した広島大学大学院教育学研究科教職開発専攻の取り組み(2)―学校マネジメントコースを中心に―2016

    • Author(s)
      曽余田浩史、宮谷真人、林孝、沖野清治、佐々木哲夫、米沢崇
    • Organizer
      平成28年度日本教育大学協会研究集会
    • Place of Presentation
      富山県民会館
    • Year and Date
      2016-10-15
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 子どもの学びがみえてくる体育授業研究のすすめ2020

    • Author(s)
      木原成一郎・大後戸一樹・久保研二・村井潤・加登本仁(編)
    • Total Pages
      143
    • Publisher
      創文企画
    • ISBN
      9784864131339
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 子どものために「ともに」歩む学校、「ともに」歩む教師を考える (学び続ける教師の学びと成長を支援する教師教育)2019

    • Author(s)
      林孝・米沢崇・諏訪英広
    • Total Pages
      194
    • Publisher
      あいり出版
    • ISBN
      9784865550689
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi