• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and verification of teaching design that promotes deep learning through collaboration

Research Project

Project/Area Number 16H03802
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionKokugakuin University

Principal Investigator

TERMOTO Takahiro  國學院大學, 人間開発学部, 准教授 (50585114)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 木下 博義  広島大学, 教育学研究科, 准教授 (20556469)
高垣 マユミ  津田塾大学, 学芸学部, 教授 (50350567)
後藤 顕一  東洋大学, 食環境科学部, 教授 (50549368)
角屋 重樹  日本体育大学, 児童スポーツ教育学部, 教授 (80136027)
山中 謙司  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (80741800)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥17,680,000 (Direct Cost: ¥13,600,000、Indirect Cost: ¥4,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2017: ¥5,980,000 (Direct Cost: ¥4,600,000、Indirect Cost: ¥1,380,000)
Fiscal Year 2016: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
Keywords小学校 / 対話 / 深い学び / 協働 / Deep Learning / 指導デザイン / ICT / アクティブ・ラーニング / 主体的 / 対話的
Outline of Final Research Achievements

In this research, the elements that establish the dialogue that establishes the dialogue for deep learning are revealed, and it is verified whether the dialogue is actually promoted and deep learning is established. As a result of actual verification, it is clear that in order to improve the quality of dialogue, it is important not only to create opportunities for dialogue, but also for the power balance of the children in the group, the difference in understanding, and the tasks of the teacher. became. In order to conduct high-quality dialogue, it is necessary to align the level of understanding of the dialogue group as the first step, and to give the task to be made the dialogue as the second step. In general, it often ends with aligning the level of understanding in the first stage, and it is necessary to clarify and improve the quality of the original dialogue.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、教科における深い学びとは何か」について効果のある指導モデル提示すること、実際に対話の質が高まるのかについて検証したことである。一見、対話を促進させるためには、対話の機会を作ればよいと思われがちであるが、実際は対話の質を高めるためには複数の要因が影響しているため、その要因を考慮して対話させる必要があることである。その複数の要因が何かを明らかにしている点に意義があり、学校教育において対話の質を高めるための手法として示唆を与えるといえる。

Report

(4 results)
  • 2019 Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 大学生のICT機器を用いた指導技術の調査研究2017

    • Author(s)
      高垣マユミ・寺本貴啓
    • Journal Title

      津田塾紀要

      Volume: 特別号Ⅰ Pages: 15-33

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 新学習指導要領で何が変わるのか2018

    • Author(s)
      寺本貴啓
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 新学習指導要領で小学校理科の何が変わるのか2017

    • Author(s)
      寺本貴啓
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 「アクティブ・ラーニング」の考え方2016

    • Author(s)
      寺本 貴啓
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      かがわ国際会議場
    • Year and Date
      2016-10-07
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 「思考を促す教師の働きかけ」のカテゴリー化と分析― 小学校第4学年「電気のはたらき」の事例を通して ―2016

    • Author(s)
      山口 真一、寺本 貴啓
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科におけるアクティブ・ラーニングをどのように考えるのか―資質・能力とその評価のための授業改善―2016

    • Author(s)
      寺本 貴啓
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] イラスト図解ですっきりわかる理科2019

    • Author(s)
      鳴川 哲也、山中 謙司、寺本 貴啓、辻 健
    • Total Pages
      152
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491036373
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 新学習指導要領における資質・能力と思考力・判断力・表現力2017

    • Author(s)
      寺本貴啓
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      文溪堂
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 新学習指導要領ハンドブック小学校編2017

    • Author(s)
      寺本貴啓
    • Total Pages
      312
    • Publisher
      時事通信出版局
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] “ダメ事例”から授業が変わる!小学校のアクティブ・ラーニング入門―資質・能力が育つ“主体的・対話的な深い学び”2016

    • Author(s)
      寺本貴啓 後藤顕一 藤江康彦
    • Total Pages
      109
    • Publisher
      文渓堂
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 六つの要素で読み解く! 小学校アクティブ・ラーニングの授業のすべて2016

    • Author(s)
      寺本貴啓 後藤顕一 藤江康彦
    • Total Pages
      181
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2016 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi