Monitoring and Vibration Control by TMD of Shinkansen PRC Bridge with Large Vibration
Project/Area Number |
16H06097
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Structural engineering/Earthquake engineering/Maintenance management engineering
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Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥21,320,000 (Direct Cost: ¥16,400,000、Indirect Cost: ¥4,920,000)
Fiscal Year 2018: ¥7,020,000 (Direct Cost: ¥5,400,000、Indirect Cost: ¥1,620,000)
Fiscal Year 2017: ¥6,630,000 (Direct Cost: ¥5,100,000、Indirect Cost: ¥1,530,000)
Fiscal Year 2016: ¥7,670,000 (Direct Cost: ¥5,900,000、Indirect Cost: ¥1,770,000)
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Keywords | 新幹線PRC桁 / 大振幅振動 / 制御 / MTMD / 最適化 / 非線形有限要素法 / 鉄道高架橋 / 連成解析モデル / TMD / 新幹線 / PRC桁 / 振動制御 / PRC(プレストレストRC)桁 / 振動計測 / 有限要素法 / PRC-車両連成解析モデル / 動的解析 / 新幹線高架橋 / 多点振動計測 / PRC桁-車両連成解析モデル / プレストレストコンクリート(PRC)桁 / 共振 / 振動モニタリング |
Outline of Final Research Achievements |
A large-amplitude vibration was confirmed on the Shinkansen PRC girders in Japan. The purpose of this research is to clarify the mechanism of the large amplitude vibration, to grasp the structural characteristics by monitoring the actual bridge, and to propose the vibration control method specifically through measurement and analysis. Since the existing measures require large-scale, high-cost reinforcement work, we proposed a vibration control technique using inexpensive and compact TMD, and showed its optimal arrangement and parameters by nonlinear finite element method. By this research result, we could propose an inexpensive and effective vibration control method.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本が誇る高速鉄道である新幹線の安全性を確保するには,新幹線の車両本体のみならず,それを支えるインフラの状態を適切に保つ必要がある.鉄道インフラの中でも特に維持管理が重要となる橋梁の振動特性についてモニタリングを通して明らかにし,さらに安価で現実的な振動制御方法について提案できたことには意義があると考える.提案したマルチTMDを使った方法では,新幹線の桁下空間に大規模な剛性向上のための柱などを作ることなく,桁上に工場で製作した製品を設置するだけでよいことから,設置コストや時間などを大幅に短縮できると考える.
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Report
(4 results)
Research Products
(34 results)