Project/Area Number |
16H06304
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (S)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Learning support system
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Research Institution | Kyoto University |
Principal Investigator |
Ogata Hiroaki 京都大学, 学術情報メディアセンター, 教授 (30274260)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
魚崎 典子 大阪大学, 国際教育交流センター, 特任准教授(常勤) (00721523)
山田 政寛 九州大学, 基幹教育院, 准教授 (10466831)
殷 成久 神戸大学, 情報基盤センター, 准教授 (20512180)
西岡 千文 京都大学, 附属図書館, 助教 (20801187)
上田 浩 法政大学, 情報メディア教育研究センター, 教授 (30375159)
毛利 考佑 広島市立大学, 情報科学研究科, 准教授 (60796001)
木實 新一 九州大学, 基幹教育院, 教授 (70234804)
島田 敬士 九州大学, システム情報科学研究院, 教授 (80452811)
杉本 雅則 北海道大学, 情報科学研究院, 教授 (90280560)
近藤 一晃 京都大学, 学術情報メディアセンター, 講師 (30467609)
川嶋 宏彰 京都大学, 情報学研究科, 准教授 (40346101)
岡田 義広 九州大学, 附属図書館, 教授 (70250488)
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Project Period (FY) |
2016-05-31 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥183,170,000 (Direct Cost: ¥140,900,000、Indirect Cost: ¥42,270,000)
Fiscal Year 2020: ¥29,770,000 (Direct Cost: ¥22,900,000、Indirect Cost: ¥6,870,000)
Fiscal Year 2019: ¥36,270,000 (Direct Cost: ¥27,900,000、Indirect Cost: ¥8,370,000)
Fiscal Year 2018: ¥33,020,000 (Direct Cost: ¥25,400,000、Indirect Cost: ¥7,620,000)
Fiscal Year 2017: ¥33,670,000 (Direct Cost: ¥25,900,000、Indirect Cost: ¥7,770,000)
Fiscal Year 2016: ¥50,440,000 (Direct Cost: ¥38,800,000、Indirect Cost: ¥11,640,000)
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Keywords | 教育データ科学 / ラーニングアナリティクス / エビデンスに基づく教育 / 教育ビッグデータ / 教育工学 / 教育情報学 / 学習分析 / 教育データサイエンス / 教育クラウド / 教育データ利活用 / 学習者モデル / 個人適応 / データ駆動型教育 / マルチモーダルデータ分析 / ダッシュボード / ユーザモデル / デジタル教科書 / スタディログ / 教育データ可視化 / 教育用クラウド情報基盤 / エビデンスベースの教育・学習支援 / クラウド情報基盤 |
Outline of Final Research Achievements |
In this research, we constructed educational big data and research and develop a cloud information infrastructure to support education / learning. by accumulating all logs of education / learning activities and integrating them with grades and course information. This is not just an analysis as in the conventional learning analysis research, but the analysis results are immediately utilized in the field of education / learning to improve it. In addition, it will be widely used for elementary, secondary and higher education, adult education, etc., describing and managing lifelong learning logs, making it open data and anonymization, and analyzing and visualizing educational big data to promote personalized learning based on it.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、デジタル教材を中心とした教育データを収集・分析するためのクラウド情報基盤システムを、世界で初めて開発した。これを日本の公教育や海外の大学に導入して、「主体的で対話的で深い学び」を、教育データを用いて支援する研究を行い、数多くの研究論文を発表した。コロナ禍やギガスクール構想により、教育の情報化が進展し、教育データの利活用の重要性が認識されており、本研究の社会的意義は大きい。
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Assessment Rating |
Verification Result (Rating)
A
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Assessment Rating |
Result (Rating)
A-: Progress in the research is steadily towards the initial goal. However, further efforts are necessary as a part of the research progress is delayed.
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