• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

感情語の獲得メカニズムの発達的検討

Research Project

Project/Area Number 16J04249
Research Category

Grant-in-Aid for JSPS Fellows

Allocation TypeSingle-year Grants
Section国内
Research Field Educational psychology
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

浜名 真以  東京大学, 教育学研究科, 特別研究員(DC2)

Project Period (FY) 2016-04-22 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥1,900,000 (Direct Cost: ¥1,900,000)
Fiscal Year 2017: ¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,000,000 (Direct Cost: ¥1,000,000)
Keywords感情語 / 幼児 / 母親 / 語彙獲得 / 感情 / 言語 / 感情経験 / 文化比較
Outline of Annual Research Achievements

「嬉しい」「悲しい」といった感情語は,コミュニケーションや感情の制御,理解を促すものである。感情語の使用や理解を精緻に捉えるために,本研究プロジェクトでは,1)子どもを対象とした研究,2)母子を対象とした研究を実施してきた。本年度は研究の実施を進めるとともに,国内外の学会や学術誌においてこれまで得られた知見の発表を行った。
本年度新たに得られた知見として,1)に関しては,幼児期における自己のネガティブ感情と他者のネガティブ感情の推論についての研究を行った。1つ目の研究では,感情を経験する場面として,友達に自分の制作物を壊されるという被害場面を設定し,幼児を対象にその状況の解釈や感情推論に関する質問を行った。その結果,幼児は被害者が他者である場合に比べ被害者が自己である場合の方が,加害者の敵意をより低く,被害者の修復能力をより高く評価するといったように状況を楽観的に解釈し,そこで経験するネガティブ感情の強度をより低く評価することが明らかになった。2つ目の研究では,幼児を対象に経験主体が自己である場合と他者である場合のポジティブ状況とネガティブ状況への遭遇頻度の見積もりついて尋ねた。その結果,幼児は,他者に比べて自己はネガティブ状況に遭遇しにくいと考えていることが明らかとなった。
2)に関しては,幼児期の子どもの母親が感情言及を強く方向づけるイラストを見せながら子どもに状況を説明する際の感情語の発話と,その子どもの感情語彙数,感情理解,社会的行動との関連についての縦断調査を行った。1時点目の結果として,ポーティブな感情制御発話をする母親の子どもほど問題行動が少ないこと,多くの種類の感情語を話す母親の子どもほど感情語彙数が多いことが示された。これらの結果から,母親の感情についての語りは子どもの社会情緒的コンピテンスに寄与することが示された。縦断調査は現在も継続中である。

Research Progress Status

29年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

29年度が最終年度であるため、記入しない。

Report

(2 results)
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2018 2017 2016 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (8 results) (of which Open Access: 7 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results)

  • [Int'l Joint Research] 上海師範大学(中国)

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 上海師範大学(姜露)

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 幼児による被害場面における状況評価と感情強度の評価:被害者が自己である場合と他者である場合の比較2018

    • Author(s)
      浜名真以
    • Journal Title

      発達心理学研究

      Volume: 印刷中

    • NAID

      130007906296

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 幼児の捉える感情語の意味の解明:感情語の主体に着目して2017

    • Author(s)
      浜名真以
    • Journal Title

      発達研究(発達科学研究教育センター紀要)

      Volume: 31 Pages: 115-125

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 本学における薬学部初年次教育としてのアカデミックスキルズ講義へのルーブリック評価導入とその効果検証2017

    • Author(s)
      河本愛子・石黒千晶・浜名真以・石井悠・西田季里・吉永真理
    • Journal Title

      昭和薬科大学紀要

      Volume: 52 Pages: 11-24

    • NAID

      120006465588

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ラベル-オブジェクト関係の状況を越えた一貫性の理解:12か月児における検討2017

    • Author(s)
      金重利典・針生悦子・浜名真以・池田慎之介・齋藤友香・山本寿子
    • Journal Title

      信学技報

      Volume: 116 Pages: 133-138

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 幼児期における他者の心の理解2017

    • Author(s)
      溝川藍・浜名真以
    • Journal Title

      国立教育政策研究所平成27年度プロジェクト研究:非認知的(社会情緒的)能力の発達と科学的検討手法についての研究に関する報告書

      Volume: 第2部第2章第2節 Pages: 80-88

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 幼児期における他者との関わり2017

    • Author(s)
      浜名真以・溝川藍
    • Journal Title

      国立教育政策研究所平成27年度プロジェクト研究:非認知的(社会情緒的)能力の発達と科学的検討手法についての研究に関する報告書

      Volume: 第2部第2章第3節 Pages: 89-101

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 研究B2017

    • Author(s)
      溝川藍・浜名真以
    • Journal Title

      国立教育政策研究所平成27年度プロジェクト研究:非認知的(社会情緒的)能力の発達と科学的検討手法についての研究に関する報告書

      Volume: 第3部第2章第2節 Pages: 251-256

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 幼児の捉える感情語の意味の解明:感情語の主体に着目して(中間報告)2016

    • Author(s)
      浜名真以
    • Journal Title

      発達研究(発達科学研究教育センター紀要)

      Volume: 30 Pages: 221-224

    • NAID

      40020896393

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] Young children’s evaluation of situations that elicit negative emotional responses: A Comparison with Others’ Evaluations.2018

    • Author(s)
      Mai Hamana
    • Organizer
      The Asian Conference on Psychology & the Behavioral Sciences
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 幼児期における典型的な感情経験の主体2017

    • Author(s)
      浜名真以
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 母親の感情発話と幼児の感情語彙数および社会的行動の関連2017

    • Author(s)
      浜名真以・溝川藍
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児期における関係性攻撃:心の理論及び情動環境との関連の検討2017

    • Author(s)
      溝川藍・浜名真以
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] Application of emotion words in Japanese and Chinese young children.2017

    • Author(s)
      Mai Hamana, & Lu Jiang
    • Organizer
      The Society for Research in Child Development Biennial Meeting 2017
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Japanese mothers’ use of emotion words in speech input to their children2017

    • Author(s)
      Mai Hamana
    • Organizer
      The International School Psychology Association 39th Annual Conference
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Mothers’ use of emotion words to their 15- to 18- month old children.2016

    • Author(s)
      Mai Hamana
    • Organizer
      the Annual Meeting of the Cognitive Science Society 2016
    • Place of Presentation
      Philadelphia
    • Year and Date
      2016-08-11
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Developmental changes of young Chinese children in the semantic domains of emotion labels.2016

    • Author(s)
      Lu Jiang, Mai Hamana, & Etsuko Haryu.
    • Organizer
      the 31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      Yokohama
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Mother’s Use of Mental State Words to her 14- to 21-month-old Child in Different Settings.2016

    • Author(s)
      Mai Hamana
    • Organizer
      the 31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      Yokohama
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Infants Discriminate Two Types of Speech About an Object: Labeling the Object and Expressing an Attitude Toward the Object.2016

    • Author(s)
      Etsuko Haryu, Toshinori Kaneshige, Mai Hamana, Shinnosuke Ikeda, & Hisako Yamamoto.
    • Organizer
      the 20th International Conference on Infant Studies
    • Place of Presentation
      New Orleans
    • Year and Date
      2016-05-26
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 幼児期の感情語による状況の区別2016

    • Author(s)
      浜名真以
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会
    • Place of Presentation
      北海道
    • Year and Date
      2016-04-29
    • Related Report
      2016 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-05-17   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi