• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of an education coordinator training program to manage the learning commons.

Research Project

Project/Area Number 16K00444
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Library and information science/Humanistic social informatics
Research InstitutionTeikyo University

Principal Investigator

Ueoka Makiko  帝京大学, 学修・研究支援センター, 准教授 (90723156)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords大学図書館に / ラーニングコモンズ / 事例研究 / 大学図書館 / ラーンングコモンズ / 人材像 / 大学図書館員 / 情報リテラシー / インストラクションライブラリアン / ティーチングライブラリアン / 専門能力開発 / 研修プログラム / 教授・学習支援 / 授業改善 / 情報リテラシー教育 / 学習支援 / 教育コーディネーター / 教育改革 / 人材育成
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to find out what kind of librarians are needed to develop the learning commons (LC) of university libraries in North America. As a result, it was found that in the highly evaluated cases, information literacy specialists who participate in university-wide educational reforms, architecture specialists who continuously optimize the teaching and learning environment by incorporating the latest technology, and experts on priority university policies such as entrepreneurship support were assigned to the management of the LC. The establishment of the LC not only created a teaching and learning environment based on a new perspective on learning, but also emphasized the role and ability to link the activities of the library to the educational strategies and improvement activities of the university as a whole.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究で明らかにした,ラーニングコモンズの設置を契機として,図書館の活動を大学全体の教育戦略や改善活動と結びつける役割と能力をもつ専門的図書館員のあり方は,日本のラーニングコモンズの今後の発展の方向性を示した点で意義がある。また,本研究で検討したカレッジ・研究図書館協会による教授・学修担当図書館員の新たな能力基準は,今後日本においても求められる教授・学習に関わる図書館員の能力基準策定の指針となる。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 全学的教育の質的改善プログラムにおける図書館員の役割:パデュー大学のIMPACTプログラムをもとに2019

    • Author(s)
      上岡真紀子
    • Journal Title

      帝京大学学修・研究支援センター論集

      Volume: 10 Pages: 19-29

    • NAID

      120006734368

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 米国の大学図書館界にみる教育担当図書館員に期待される役割と能力の変化 : 能力基準にみるビブリオグラフィックインストラクションから情報リテラシーへの転換2019

    • Author(s)
      上岡真紀子
    • Organizer
      日本図書館情報学会春季研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 全学的教育改善プロジェクトにおける図書館員の役割:パデュー大学IMPACTプロジェクトを事例として2018

    • Author(s)
      上岡真紀子
    • Organizer
      日本図書館情報学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report 2017 Research-status Report
  • [Presentation] 全学的教育改善プログラムにおける情報リテラシーコーディネーターの役割:トリニティ大学の事例2017

    • Author(s)
      上岡真紀子
    • Organizer
      日本図書館情報学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi