• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Teaching to prevent plagiarism and develop skills to write without copying and pasting from the Internet

Research Project

Project/Area Number 16K00494
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Learning support system
Research InstitutionAichi Medical University

Principal Investigator

MIYAMOTO Atsushi  愛知医科大学, 医学部, 准教授 (40340301)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 久留 友紀子  愛知医科大学, 医学部, 准教授 (00465543)
仙石 昌也  愛知医科大学, 医学部, 准教授 (40257689)
橋本 貴宏  愛知医科大学, 医学部, 准教授 (60291499)
山森 孝彦  愛知医科大学, 医学部, 教授 (70387819)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsレポート / 剽窃 / コピペ / インターネット上の参考文献 / プロセス分析 / 情報リテラシー / 剽窃行為 / 三次資料 / Googleドキュメント / 作業履歴 / プロセス介入教育
Outline of Final Research Achievements

We have investigated what reference sources first year college students rely on for report writing. Noticing that the students very often copied and pasted from the Internet, we have analyzed copied and pasted parts of texts for information credibility, and found that the students relied greatly on online information of little credibility. We have further investigated the revision histories available on the cloud system, finding that the students tended to use information of little credibility in improper ways, including plagiarizing, whereas they were likely to properly cite information from more credible sources. Supposing that improved reference credibility could help prevent plagiarism, we have intervened writing process by adding a step where the students themselves examined reference resources. The analysis of the reference lists, however, revealed that the step alone did not work well enough for improvement in reference credibility.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の結果から文献収集段階における信頼性の低いインターネット資料に依拠する度合いとレポートにおけるコピペとの関連が大きいことが明らかになった。コピペ剽窃だけに頼らないライティングスキルの育成は初年次教育の大きな課題となっており、その教育方法は検討されるようになってきたものの、アンケート調査以外の手法での教育効果報告はほとんど見られない。クラウドを用いたレポート作成過程を可視化できる環境を用いた本研究は、コピペの実態解明、及びコピペ剽窃だけに頼らないライティングスキルの育成に大きく寄与できる可能性が期待できる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] テーマが異なる初年次学生レポートのルーブリック評価の検証2018

    • Author(s)
      橋本貴宏,仙石昌也,久留友紀子,宮本淳,山森孝彦,
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: 18(1) Pages: 221-226

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 初年次学生レポートにおけるインターネット上の参考文献の類型化の試み2016

    • Author(s)
      宮本 淳、 仙石昌也、 山森孝彦、久留友紀子、 橋本貴宏
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: 16(5) Pages: 103-107

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 初年次学生のレポート作成におけるインターネット資料の実態2019

    • Author(s)
      宮本淳・仙石昌也・山森孝彦・久留友紀子・橋本貴宏・山下敏史
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 初年次学生のレポート作成プロセスからみた「コピペ」の実態2018

    • Author(s)
      宮本淳・仙石昌也・山森孝彦・久留友紀子・橋本貴宏
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 初年次学生レポート作成のための情報収集過程2018

    • Author(s)
      宮本淳・仙石昌也・山森孝彦・久留友紀子・橋本貴宏
    • Organizer
      初年次教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 初年次学生レポートにおけるインターネット上の参考文献の分析2017

    • Author(s)
      宮本淳・仙石昌也・橋本貴宏・久留友紀子・山森孝彦
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi