• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Improvement and Development of a Disaster Prevention Curriculum for high school home economics education programs

Research Project

Project/Area Number 16K00739
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Home economics/Human life
Research InstitutionYamagata University

Principal Investigator

ISHIGAKI Kazue  山形大学, 地域教育文化学部, 准教授 (20748941)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 村山 良之  山形大学, 大学院教育実践研究科, 教授 (10210072)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords家庭科教育 / 防災教育 / 教育プログラム / 高等学校 / 中学校 / 防災 / 家庭科 / 授業研究 / 教材開発
Outline of Final Research Achievements

The purpose of the research is to develop a disaster prevention curriculum to incorporate in home economics education programs in order to improve disaster education in schools. Major achievements are summarized in two points. (1) By using our surveys, “Survey on the current state of disaster education and disaster management in schools” and “Awareness and actual condition survey on disaster prevention and emergency food” (for high school students), we were able to comprehend the current situation as well as identify the underlying issues. (2) Our developed educational program consists of a three-hour course and provides hands-on learning of local natural disasters and procedures for emergency situations. After multiple trials and review of the development, practice, and effectiveness, we created a leaning guide and distributed to high schools and junior high schools in Yamagata Prefecture.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

大地震等の自然災害が頻発する今日、防災教育の必要性が広く認識されるも教科教育の学習内容への位置づけが不十分なため、学校における防災教育は避難訓練等に限定的である。本研究では、学校教育における防災教育の充実に資する防災の視点を取り入れた家庭科教育プログラムを開発し、その成果を教材集として提案し普及を図っている。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Presentation (7 results) Book (1 results)

  • [Presentation] 事例に見る宮城県の小学校の震災時の対応と学校防災マニュアルへの相違2019

    • Author(s)
      石垣和恵,大竹美登利,吉井美奈子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校家庭科教科書における防災に関する記述分析2019

    • Author(s)
      石垣和恵,石川舞
    • Organizer
      日本安全教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校家庭科における減災授業の実践―「共生・人の多様性」視点を活かしてー2019

    • Author(s)
      冨田道子,小谷教子,石垣和恵,齋藤美保子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 山形県の中学校・高等学校における防災教育と防災管理の現状2018

    • Author(s)
      石垣和恵,村山良之
    • Organizer
      日本家政学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 防災の視点を取り入れた家庭科教育プログラムの検討-高等学校における備蓄食の学習を中心に-2018

    • Author(s)
      石垣和恵
    • Organizer
      日本家政学会東北・北海道支部
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校・高等学校家庭科における防災の視点を取り入れた学習―山形県内の家庭科教員対象調査よりー2017

    • Author(s)
      石垣和恵
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生の防災と非常食に関する意識2016

    • Author(s)
      石垣和恵,小野康花
    • Organizer
      日本家庭科教育学会東北地区会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2016-10-01
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 防災の視点を取り入れた家庭科学習の手引き2020

    • Author(s)
      石垣和恵 村山良之
    • Total Pages
      28
    • Publisher
      藤庄印刷株式会社
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi