Project/Area Number |
16K00973
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Science education
|
Research Institution | Tokyo International University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
立田 ルミ 獨協大学, 経済学部, 非常勤講師 (10049637)
喜多 一 京都大学, 国際高等教育院, 教授 (20195241)
|
Research Collaborator |
INAGAKI tomohiro
TAKAHASI naoko
IWANE noriyuki
OKABE sigetou
KOMAYA shouiti
TATUMI takeo
TOKUNO jyunko
NAKANISI mitio
FUSE izumi
HORIE ikumi
WADA ben
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
|
Budget Amount *help |
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2016: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
|
Keywords | 一般情報教育 / プレースメントテスト / 高大接続 / 教科情報 / 情報プレースメントテスト |
Outline of Final Research Achievements |
We constructed the Information Placement Test System at universities as part of high school/university connection, and conducted a demonstration experiment.By this, we were able to grasp the acquisition situation of knowledge and skills about the information which had been learned to high school.And it became possible to use it more effectively for the operation of general information education in each university. For example, class formation by ability, selection of student assistant, credit accreditation, curriculum modification etc. Also, by conducting the Information Placement Test every year from now on, We will be able to grasp the situation of new students by year. In particular, The school's course of study, which will be revised after 2020, will also clarify what changes will appear.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
各大学において,新入生が情報に関する知識やスキルをどの程度習得してきているのかが判定できれば,それぞれのレベルに合わせた一般情報教育を実施することができるようになる。具体的には,能力レベルクラス編成を実施したり,優秀な学生をスチューデントアシスタントとして選抜したり,単位認定を行うことが可能になる。これらによって,完全習得学習を目指す一般情報教育を展開することもできるようになる。なお,本研究は情報処理学会一般情報教育委員会も関与しており,学会として大学一般情報教育のあり方について提言することにもなり,学術的な基盤を明らかにすることができる。
|