• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the Infrastructure of Blended Learning for Flipped Classroom Innovation

Research Project

Project/Area Number 16K01115
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionThe University of Tokushima

Principal Investigator

KANENISHI Kazuhide  徳島大学, 総合教育センター, 教授 (80204577)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 戸川 聡  四国大学, 情報処理教育センター, 教授 (20399166)
高橋 暁子  徳島大学, 総合教育センター, 特任准教授 (20648969)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords反転授業 / ブレンディッド型授業 / メタ認知 / 深い学び / eラーニング / アクティブラーニング / 学習評価 / ブレンド型授業 / 21世紀型スキル / e-ラーニング / 深い学習 / eーラーニング
Outline of Final Research Achievements

In this study, we proposed a basic learning model for flipped classroom as active learning. It is assumed that metacognition is involved in the learning of flipped classroom. We worked on the practice of flipped classroom based on this model. And we built a model in the basic form of the flipped classroom. Analysis of practice suggests that metacognition is activated as deep learning. As a result of the research on metacognition, this research proposes the introduction of adult metacognition scale for the evaluation of deep learning in the flipped classroom. From the analysis of practice, it turned out that meta-cognition scale has a certain utility. In this study, we proposed one method of evaluation of deep learning in the flipped classroom.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、新しい学力観において直観的に理解されている深い学びについて一定の知見を提供することができたものと考える。我々は深い学びをメタ認知活動として捉えることが可能であることを示した。メタ認知活動のこれまでの知見を活用することで、メタ認知の評価について、一定の見解を示すことができた。メタ認知の成人指標を用いることで、メタ認知を計測することが可能なことを示した。また、反転授業の実践の支援のため、反転授業の枠組みに対しモデルを示すことができた。反転授業の構成要素の整理と分析をおこなった。その結果、反転授業の様式を示すことができた。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (13 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 反転授業における深い学びの検討2019

    • Author(s)
      金西 計英
    • Journal Title

      徳島大学大学開放実践センター紀要

      Volume: 28 Pages: 25-34

    • NAID

      120006707373

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Live Migration Control Method for Ensuring Sustainable Development of e-Learning Environment2018

    • Author(s)
      Satoshi Togawa and Kazuhide Kanenishi
    • Journal Title

      Proceedings of the 1st International Conference on Human Systems Engineering and Design

      Volume: AISC Vol.876 Pages: 1120-1125

    • DOI

      10.1007/978-3-030-02053-8_171

    • ISBN
      9783030020521, 9783030020538
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Integrated Crisis Management Framework for e-Learning Environment using Hybrid-Cloud Platform2017

    • Author(s)
      Satoshi Togawa and Kazuhide Kanenishi
    • Journal Title

      Proceedings of 2017 International Conference for Media in Education (ICoME2017)

      Volume: - Pages: 1-4

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Building a Disaster Recovery Framework for e-Learning Environment Using Disaster Information and Inter-cloud Computing2016

    • Author(s)
      Satoshi Togawa and Kazuhide Kanenishi
    • Journal Title

      Proceedings of the AHFE 2016 International Conference on Human Factors, Business Management and Society

      Volume: AISC Vol.498 Pages: 901-908

    • DOI

      10.1007/978-3-319-42070-7_83

    • ISBN
      9783319420691, 9783319420707
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 反転授業におけるメタ認知の学習効果に関する検討2019

    • Author(s)
      金西 計英, 高橋 暁子
    • Organizer
      第25回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 反転授業における深い学びの構成についての検討2018

    • Author(s)
      金西 計英, 高橋 暁子
    • Organizer
      大学教育学会第40回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 反転授業における学習デザインとその効果2018

    • Author(s)
      金西 計英, 高橋 暁子, 戸川 聡
    • Organizer
      教育システム情報学会第43回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 徳島大学におけるMaharaの活用事例2018

    • Author(s)
      金西 計英, 高橋 暁子
    • Organizer
      Maharaオープンフォーラム2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学教育におけるメタ認知の捉え方 ー質問紙による測定の可能性と限界ー2018

    • Author(s)
      山地 弘起、丹羽 量久、 金西 計英、 三宮 真智子
    • Organizer
      第24回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 反転授業におけるeラーニングのデザインが与える影響2017

    • Author(s)
      金西 計英、 高橋 暁子
    • Organizer
      第23回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2017-03-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 反転授業における学習過程への影響要因についての検討2017

    • Author(s)
      金西 計英、 高橋 暁子
    • Organizer
      大学教育学会第39回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 反転授業における学習デザインの影響についての分析2017

    • Author(s)
      金西 計英、 高橋 暁子、 戸川 聡
    • Organizer
      第42回教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 初年次教育における振り返り学習へのeポートフォリオ活用の実践2017

    • Author(s)
      金西 計英、 高橋 暁子、
    • Organizer
      第8回Maharaオープンフォーラム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 反転授業における対面授業による学びの差違について2017

    • Author(s)
      金西 計英、 高橋 暁子、 戸川 聡
    • Organizer
      日本教育工学会第33回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 変転授業による学習層の連続に関する検証2016

    • Author(s)
      金西 計英、 高橋 暁子
    • Organizer
      日本教育工学会第32回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪大学(大阪府豊中市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 反転授業の医療系教育における活用の検討2016

    • Author(s)
      金西 計英、 高橋 暁子
    • Organizer
      第11回医療系eラーニング全国交流会
    • Place of Presentation
      酪農学園大学(北海道江別市)
    • Year and Date
      2016-09-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 医療系教育への反転授業の応用2016

    • Author(s)
      金西 計英、 高橋 暁子、 南川 貴子、 戸川 聡
    • Organizer
      第41回教育システム情報学会全国大会
    • Place of Presentation
      帝京大学(栃木県宇都宮市)
    • Year and Date
      2016-08-29
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 発達心理学をアクティブに学ぶ2017

    • Author(s)
      山本 真由美、金西 計英、高橋 暁子
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762830044
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] ライト・アクティブラーニングのすすめ2017

    • Author(s)
      橋本 勝、倉部 史記、金西 計英、河原 和之、戸田 由美子、小林 祐也、林透、久保 卓也
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779511691
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi