• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Reflection and Its Effects on University Lessons Based on Teaching Outcome

Research Project

Project/Area Number 16K01129
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionTamagawa University

Principal Investigator

KAYASHIMA Michiko  玉川大学, 文学部, 教授 (80266238)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 平嶋 宗  広島大学, 工学研究科, 教授 (10238355)
林 大悟  玉川大学, 文学部, 教授 (10432890)
小田部 進一  関西学院大学, 神学部, 教授 (60407666)
宮崎 真由  玉川大学, 文学部, 准教授 (60534724)
林 雄介  広島大学, 工学研究科, 准教授 (70362019)
宇井 美代子  玉川大学, 文学部, 教授 (80400654)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords授業リフレクション / 授業理解のプロセスモデル / 内的関係づけ / 再構成型概念マップ / 授業理解の評価ツール / Kit-Build概念マップ / 成功的教育観 / 内的構造化 / 授業実践 / 成功的教育観に基づく授業省察 / 意図的教育観に基づく授業省察 / Scratch-Build概念マップ / 講義理解支援 / Kit-build方式概念マップ / 授業改善 / 概念マップ / キットビルド概念マップ
Outline of Final Research Achievements

Several tools can be used to evaluate learner understanding of lecture contents. This paper reviews the features and issues of each evaluation tool and introduces a restructure concept named Kit-build Concept Map (KB map) to solve certain issues. Although limited to learner understanding of the internal structure, the KB map enables instructors to evaluate learner understanding instantly. Further, the KB map function that visualizes the lecture contents that individual learners or the class do not understand provides suggestions for the instructor of the teaching aspects that require focus. Based on three years of using KB map, the researchers propose that the function of KB maps enables the instructor to reflect on their teaching behaviors corresponding to insufficient learner understanding. Furthermore, the instructor is motivated to improve teaching and distinguish learner understanding variation because of improvements in instructor teaching methods in subsequent classes.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

授業リフレクション研究は単年度の研究が主であるが,本研究成果は同一担当者の同一授業を複数年実践したものであり,授業リフレクションと授業改善というサイクルを経年変化として示したことは授業リフレクション研究の新たな実践研究といえる.具体的には,授業内容の内的構造に限定されるが,KBマップが学習者の授業内容の内的構造理解を可視化することで,授業者にそれと対応づけて教授活動を振り返ることを促し,授業改善が生じた.さらに次年度にKBマップが授業改善の結果をフィードバックし,授業改善そのものを振り返らせたことは大きな学術的意義がある.

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (12 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 学習者の授業内容理解の「見える化」が促す授業リフレクションー再構成型概念マップ導入による学習者 の授業内容の内的構造理解の可視化2020

    • Author(s)
      茅島路子・宇井美代子・小田部進一・林大悟・林雄介・平嶋宗
    • Journal Title

      論叢 玉川大学文学部紀要

      Volume: 60 Pages: 97-118

    • NAID

      40022317988

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 授業で得た情報の統合の過程-Scratch-Build概念マップの変化を通して-2019

    • Author(s)
      宇井美代子・茅島路子・市村美帆・林雄介・平嶋宗
    • Journal Title

      玉川大学文学部紀要『論叢』

      Volume: 59 Pages: 1-15

    • NAID

      40021896869

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 2018年度「人間学特殊研究」実践報告-フィールドワークを導入した授業デザイン-2019

    • Author(s)
      小田部進一・宇井美代子・茅島路子
    • Journal Title

      玉川大学文学部紀要『論叢』

      Volume: 59 Pages: 17-45

    • NAID

      40021896896

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Scratch-Build 概念マップからみる知識の統合の類型と成績との関連2019

    • Author(s)
      宇井美代子・茅島路子・市村美帆・林雄介・平嶋宗
    • Journal Title

      玉川大学人文科学研究センター年報『Humanitas』

      Volume: 10 Pages: 61-71

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] ルター伝と宗教改革史叙述における『95か条の論題』(1517年10月31日)についての一考察-20世紀以降のドイツにおける議論を中心に-2018

    • Author(s)
      小田部進一
    • Journal Title

      神學研究

      Volume: 65 Pages: 7-26

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] キットビルド概念マップと組み合わせた映像講義による選択的再視聴支援システムの実践利用と利用結果の分析2016

    • Author(s)
      林雄介,前田啓輔,本多俊雄,北村拓也,茅島路子,平嶋宗
    • Journal Title

      京都大学高等教育研究

      Volume: 22 Pages: 1-9

    • NAID

      120006027190

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Kit-Build 概念マップが促した授業リフレクションと授業改善2020

    • Author(s)
      茅島路子・宇井美代子・林大悟・小田部進一・林雄介・平嶋宗
    • Organizer
      第26回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] KB概念マップのスポーク型学習者マップに関する考察2019

    • Author(s)
      茅島路子,宇井美代子,市村美帆,小田部進一,林 大悟,林 雄介,平嶋 宗
    • Organizer
      第25回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 概念マップの変化からみた知識の受容過程―2015年度から2018年度まで―2019

    • Author(s)
      宇井美代子・茅島路子・市村美帆・林雄介・平嶋宗
    • Organizer
      第25回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 再構成型概念マップを用いた教員の授業リフレクションの事例報告2019

    • Author(s)
      林大悟・茅島路子・宇井美代子・小田部進一・林雄介・平嶋宗
    • Organizer
      第25回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] フィールドワーク導入した授業デザインと実践報告―2018年度「人間学特殊研究」を手がかりに―2019

    • Author(s)
      小田部進一・茅島路子・宇井美代子・林大悟
    • Organizer
      第25回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 成功的教育観に基づく大学授業に対するリフレクションとその効果2018

    • Author(s)
      茅島路子・宇井美代子・市村美帆・林雄介・平嶋宗
    • Organizer
      教育システム情報学会第43回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Scratch-Build概念マップとKit-Build概念マップからみた知識内容の変化の類型―Kit-Build概念マップ一致率・レポート評価との関連―2018

    • Author(s)
      宇井美代子・茅島路子・市村美帆・林雄介・平嶋宗
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Kit-build 方式概念マップを用いた 5 年間の授業実践,第 24 回大学教育研究フォーラム2018

    • Author(s)
      茅島路子・宇井美代子・市村美帆・林 雄介・平嶋 宗・小田部進一・宮崎真由・林 大悟
    • Organizer
      第 24 回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 成功的教育観に基づく授業リフレクションと授業改善2017

    • Author(s)
      茅島路子,宇井美代子,林雄介,平嶋宗
    • Organizer
      教育システム情報学会第41回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 宗教改革の信仰と社会福祉 - ルターの生涯と思想から考える2017

    • Author(s)
      小田部進一
    • Organizer
      ルーテル法人連合主催、こどもL.E.C.センター
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 授業間リフレクションのための成功的教育観に基づく授業評価2016

    • Author(s)
      茅島路子, 林雄介,宇井美代子, 平嶋宗
    • Organizer
      日本教育工学会第32回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪大学(大阪府吹田市)
    • Year and Date
      2016-09-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 成功的教育観に基づく授業間リフレクション2016

    • Author(s)
      茅島 路子, 宇井 美代子,林 雄介,平嶋 宗
    • Organizer
      教育システム情報学会第41回全国大会
    • Place of Presentation
      帝京大学(栃木県宇都宮市)
    • Year and Date
      2016-08-29
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi